Zajímavosti 113
- Gene Hackman dostal nabídku na roli Somerseta, ale odmítl ji kvůli příliš mnoha nočním natáčením.
- Ve 24. minutě). - V komentáři Brad Pitt říká, že Morgan Freeman má „hlas Boha“. Shodou okolností si Morgan Freeman zahrál Boha ve filmu"Božský Bruce" (2003).
- „Píseň“, která hraje, když Mills a Somerset dorazí na místo činu ‚chtíče‘, se samozřejmě jmenuje Lust. Píseň, která má pouhých 56 sekund, vytvořili speciálně pro tuto scénu ve filmu zvukoví designéři Ren Klyce a Steve Boeddeker.
- R. Lee Ermey se ucházel o roli Johna Doea. David Fincher vzpomíná, že bývalý instruktor námořního drilu vytvořil postavu sériového vraha naprosto nesympatickou. „Ne že by Kevin byl nesympatičtější,“ říká režisér. Ale měl pocit, že Ermeyho pojetí postavy bylo „vybroušené a suché“, bez velkého prostoru pro jakoukoli šedou zónu.
- Do role Johna Doea byl krátce zvažován Michael Stipe z R.E.M..
- Původně měl film začínat detektivem Somersetem, který se jede podívat na starý dům na venkově, který hodlá koupit. Postava odtrhne kus tapety a odnese si ji s sebou. Původně měly úvodní titulky hrát při Somersetově cestě vlakem zpět do města, ale produkci došly peníze dřív, než tuto sekvenci stihli natočit. David Fincher měl pocit, že jízda vlakem spojuje tento úvod s městem a temnotou, které tam Somerset musí čelit, a tak byla celá scéna vystřižena. Okamžiky se Somersetem a kusem tapety byly natočeny tak, aby byly zahrnuty do celého filmu, ale také musely být vystřiženy. Podle Morgana Freemana, pokud postava může nosit klobouk, přidaná rekvizita dodá představení smysl, kdo tato postava je. Tuto techniku použil ve filmu Somerset. „Nasadíte si klobouk, podíváte se a vidíte postavu. Víte, kdo to je,“ říká herec.
- Jedna ze scén se natáčela v hotelu Ambassador, kde byl v roce 1968 zavražděn Robert Kennedy.
- Film je zařazen na seznam „skvělých filmů“ Rogera Eberta.
- Stejně jako Mills, ani Andrew Kevin Walker neznal všech sedm smrtelných hříchů, dokud neprovedl výzkum.
- V úvodní scéně filmu je vidět, jak si neznámý John Doe uřezává konečky prstů. To je později vysvětleno, jak byl schopen zanechat 0 otisků prstů.
- David Fincher zmiňuje něco, co se naučil při práci v ILM, že režisér by se měl na scénu dívat levým okem kvůli kompozici, protože ta jde do pravého mozku. Na ostrost nebo technickou stránku záběru by se měl dívat pravým okem nebo levým mozkem, protože je to spíše technické oko. Také zmiňuje, že jeho oči jsou dvě, různých barev, takže v tomto bodě mohou být všechny sázky mimo.
- Natáčení začalo 12. prosince 1994 a skončilo 5. února 1995 po 1 měsíci, 7 týdnech nebo 55 dnech natáčení.
- Jako detektiv ze staré školy nosí Somerset klasický revolver S&W Model 15 38 Special. Mills nosí na zakázku vyrobenou 1911 s portovanou hlavní a jeleními rukojeťmi.
- Třetí nejpomalejší film, který v amerických pokladnách dosáhl 100 milionů dolarů, hned po "Zamilovaný Shakespeare" (1998) (ve kterém se objevila i Gwyneth Paltrow) a filmu "Nesmiřitelní" (1992) (ve kterém se objevil i Morgan Freeman).
- Andrew Kevin Walker pojmenoval William Somerset podle svého oblíbeného autora W. Somerseta Maughama.
- Davida Finchera scénář zpočátku odradil, protože zněl příliš jako generický buddy cop movie.
- „Zjistil jsem, že všichni nejlepší režiséři vytvářejí zvukové efekty, když popisují scény,“ říká Brad Pitt.
- Titulky tohoto filmu běží pozpátku shora dolů ve srovnání s tradičními titulky, které běží od spodu k hornímu okraji obrazovky.
- V audiokomentáři k filmu David Fincher zmiňuje, že slyšel Kevina Spaceyho říkat, že byl na poslední chvíli povolán do role Johna Doe, protože původně obsazená osoba byla propuštěna. Fincher a herec Brad Pitt si to tak nepamatují: podle nich se jim Spaceyho konkurz líbil, zejména Pitta, který z něj byl unešený, a tak bojovali za to, aby Spacey roli dostal. Fincher vzpomíná, že produkce tvrdila, že nemá peníze na pokrytí toho, co Spacey požadoval, ale že Pittova houževnatost při získávání Spaceyho role nakonec přesvědčila studio, aby náklady uhradilo.
- Jak David Fincher vysvětluje, úvodní titulky vznikly „prakticky“. „Často jsou inspirací ty nejvšednější věci,“ říká režisér. Jeho štáb chtěl Findlay Buntingovi, který natáčel záběry pro úvodní titulky, pořídit kameru s kolíčkovou registrací, protože se domníval, že titulky musí být stabilní. Fincher to zpochybnil a domníval se, že roztřesené, nerovné, špinavě vypadající úvodní titulky by se více hodily do myšlenkového rámce Johna Doea. Režisér měl také pocit, že tyto titulky dávají divákům na vědomí, jak ošklivý film potenciálně bude.
- David Fincher nechal svého scénografa Arthura Maxe podívat se na filmy jako "Klute" (1971) a "V moci posedlosti" (1993), aby si udělal představu, jaký svět chce vytvořit.
- David Fincher dovolil Andrewovi Kevinu Walkerovi, aby se během natáčení dostal na plac kvůli přepisování scénáře na place.
- David Fincher si myslí, že každý marketingový pracovník vidí svou práci ve snaze zachránit film. „Nikdy jsem neslyšel, že by marketingový pracovník řekl: 'To je ale skvělý film. To je homerun. S tímhle si nemůžeme zahrávat.„,“ říká. Podle Finchera se marketingová oddělení dívají na každý film jako na něco nedokonalého, co musí prodat co největšímu počtu lidí. Pokud to znamená, že se bude dělat hype Bradu Pittovi z "Legenda o vášni" nebo Morganu Freemanovi z "Řidiče slečny Daisy", koho zajímá, že film, který se lidé chystají vidět, se neshoduje s citlivostí těchto předchozích filmů? Uvědomuje si však, že společnosti začínají filmy uvádět na trh dvojznačnějším způsobem, a uvádí příklad DreamWorks a marketingu filmů "Americká krása" a "Pod povrchem", dvou filmů, jejichž ústředním bodem na plakátu je ženská ruka. Freeman později v komentáři říká, že si nemyslí, že by se nějaký film prodával tak dobře, jako se prodává ústním podáním.
- Snímek „Sedm“ nakonec vytvořil zvláštní rekord, když byl v populárním elektronickém systému trivia používaném v USA rozpoznán jako součást otázky, která byla snadno nejhůře zodpovězenou otázkou v historii systému. Otázka zněla: „Ve kterém městě se film "Sedm"odehrává?“. Většina respondentů odpověděla New York, zbytek se rozdělil mezi další severovýchodní města (včetně Bostonu a Filadelfie) a jen několik respondentů správně odpovědělo, že místo natáčení není specifikováno.
- David Fincher přistupoval k natáčení filmu jako k „malému žánrovému filmu, jaký mohl natočit Friedkin po "Vymítač ďábla" (1973)“.
- Překvapivě měl film určitý úspěch v porevolučním Íránu, kde se mu dařilo i v kinech (to bylo předtím, než se vlády ujal tvrdý íránský režim, který fakticky zakázal cokoli prozápadního). Úspěch v Íránu lze částečně přičíst skutečnosti, že kameraman filmu Darius Khondji pochází z této země.
- Poprvé se spoluproducent Lynn Harris na natáčení podíval, když se natáčela Oběť obžerství. Scéna byla velmi vlhká a nechutná, protože špagetová omáčka použitá ve scéně tam ležela několik týdnů před zahájením natáčení. Harris se podíval, souhlasil, že všechno jde dobře, a odešel z natáčení. Režisér David Fincher také poznamenal, že když Morgan Freeman poprvé uviděl tuto scénu, dlouze znechuceně vzdychl.
- Remix písně „Closer“ od skupiny „Nine Inch Nails“ je jednou z písní, které se ve filmu objevily, ale na oficiálním soundtrackovém albu chybí. Trent Reznor později získal Oscara za hudbu k filmu Davida Finchera "Sociální síť" (2010).
- Brad Pitt si ve filmu nesundal tričko, protože "Legenda o vášni" (1994) z něj právě udělala sexsymbol. Přesto za tuto roli získal cenu MTV Movie Award pro nejžádanějšího muže.
- V ortodoxním křesťanství je zoufalství považováno za osmý smrtelný hřích; to odpovídá Somesetovu světu unavenému postoji k životu.
- Ačkoli není nikdy výslovně uvedeno, kde se město nachází, v kavárně, kde Mills a Somerset čekají na postavu Marka Booneho, Jr. je scéna, kde za nimi visí plakát s reklamou na „newyorskou pizzu“. Ačkoli se tato restaurace jmenuje New York Pizza Express, ve skutečnosti se nachází v Hollywoodu v Kalifornii.
- Původně se závěrečná scéna odehrávala pod obřím elektrickým vedením, John Doe si toto místo vybral, protože by to narušilo komunikaci mezi dvěma muži na zemi a vrtulníkem. „Místo toho jsme všichni dostali rakovinu varlat,“ vtipkuje Brad Pitt. Pravda je však ještě vtipnější. Jakmile se David Fincher a jeho štáb dostali ven, aby scénu natočili, zjistili, že komunikace skutečně vázne, a herci museli být při mnoha záběrech navigováni mobilním telefonem.
- Sylvester Stallone odmítl roli Millse. Pro pořad „Ain't It Cool News“ uvedl, že to byla chyba.
- Film byl předmětem žaloby podané fotografem, jehož dílo bylo použito v pozadí bytu Johna Doea. Případ byl rozhodnut ve prospěch tvůrců filmu. Sandoval v. New Line Cinema Corp., 973 F.Supp. 409, 412-414 (S.D.N.Y. 1997).
- Tento film strávil čtyři týdny po sobě na vrcholu amerického žebříčku návštěvnosti.
- Guillermo del Toro odmítl možnost režírovat, protože se jako romantik neupsal temnému pohledu na svět, který scénář nabízí.
- Metronom, zobrazený v jedné ze scén, je často symbolem trpělivosti, stálosti a vytváření řádu z chaosu. Označuje také plynutí času, když Somerset čeká a čeká.
- Záběry z vrtulníku v závěrečné scéně nebyly původně natočeny. Produkci docházel čas a New Line Davidu Fincherovi řekla, že mu dá čas a peníze navíc, pokud to bude považovat za nutné z natočeného materiálu. To samozřejmě udělali, ale měsíce mezi natáčením pozemních záběrů a natáčením záběrů z vrtulníku změnily lokalitu ze svěží zeleně na poušť. Velká část záběrů natočených na zemi byla barevně upravena, aby lokalita vypadala více jako poušť.
- Kvůli oběti Lakomce musel herec Bob Mack nosit make-up a protézy 10 hodin denně, a to ještě před začátkem natáčení. Fincher a Pitt žertovali o velikosti údu postavy sklolaminátové figuríny použité ve scéně pitvy. Fincher také vtipkuje, že chtěl, aby ta figurína byla na afterparty s miskou fazolového dipu a Fritos mezi koleny. Večírek se skutečně konal v newyorské veřejné knihovně.
- Před obsazením Morgana Freemana a Brada Pitta byli Al Pacino a Denzel Washington první volbou pro Somerseta, respektive Millse. Pacino odmítl, protože už měl naplánované natáčení filmu City Hall (1996), a Washington nabídku odmítl, protože film považoval za „příliš temný“. Oba herci vyjádřili lítost nad tím, že jednotlivé nabídky nepřijali.
- Podle Davida Finchera byla práce s kamerou ovlivněna filmem C.O.P.S. (1988), „jak je kamera na zadním sedadle a nahlíží lidem přes rameno“.
- Morgan Freeman původně tasil pistoli s prstem na spoušti. Policisté, kteří byli na place jako techničtí poradci, ho rychle opravili, protože to není správný policejní postup.
- Val Kilmer odmítl roli Johna Doea.
- Andrew Kevin Walker si při psaní scénáře myslel, že Doe a Somerset by měli být stejně inteligentní
- Byt Millsových je postaven na plošině, kterou lze otřást. Štáb klamal návštěvníky natáčení „okamžitým zemětřesením“.
- David Fincher pojmenoval detektivy ve filmu "Klub rváčů" (1999) Andrew, Kevin a Walker podle scenáristy tohoto filmu Andrewa Kevina Walkera. Netřeba dodávat, že Walker dělal nepřiznané přepisy pro "Klub rváčů" (1999).
- Podle Davida Finchera byli Brad Pitt a Morgan Freeman při prvním čtení scénáře dokonalí.
- Policejní odznak použitý ve filmu neidentifikuje prostředí, je na něm pouze napsáno „Metropolitan“, podobně jako v sérii Policejní akademie.
- Brad Pitt si za účinkování v tomto filmu vydělal 7 milionů dolarů.
- Ve scéně předtím, než Mills a Somerset vejdou do kanceláře okresního prokurátora, kamera zabírá noviny s oznámením o vraždě. V rohu titulní strany je malý článek s nápisem „ Domácí hospodyně držená jako rukojmí posedlou dětskou píďalkou tři dny hrůzy“. V dalším se píše „Souseda vyděsil bígl, který dospívajícího vyléčil z osmiletého záchvatu škytavky“.
- David Fincher řekl svému štábu, že chce natočit černobílý film v barvě. Využil k tomu kameramana Daria Khondjiho, který byl známý svými reklamami na parfémy.
- Tento film byl považován za první „áčkovou“ produkci společnosti New Line Cinema, která dokázala, že dokáže přilákat „áčkové“ režiséry a herce.
- Během dešťové honičky mezi Millsem a neznámým Brad Pitt uklouzl a rozbil si ruku o přední sklo. Zranění bylo zapracováno do scénáře, ale i po něm musely být natočeny dřívější scény. Pro tyto scény Pitt hodně využíval „kapesní herectví“, kdy má ruku v kapse nebo ji jinak skrývá před zraky diváků. David Fincher vzpomíná, jak mu Pitt po nehodě ukazoval zranění a jak bylo na hercově ruce vidět bělmo kosti. Pitt říká, že to byl jediný případ, kdy viděl režiséra „zezelenat“.
- Bistro, ve kterém se Somerset a Tracy setkávají, je stejné bistro, ve kterém se setkávají Denzel Washington a Ethan Hawke ve filmu "Training Day". Ve skutečnosti se setkávají v boxech hned vedle sebe. Je to Quality Coffee Shop v centru Los Angeles.
- Podle Brada Pitta se původně ve filmu objevila scéna, v níž Mills a Somerset diskutovali o „odvolání palce“; každému, kdo byl odsouzen za násilný trestný čin, uříznou palec a on nebude moci vystřelit. Scéna byla nakonec z filmu vystřižena, protože se báli, že by se s tím někdo „svezl“.
- David Fincher v té době už rok a půl nečetl scénář, protože po frustrující zkušenosti s natáčením filmu Vetřelec 3 (1992) pro 20th Century Fox; řekl: „Myslel jsem, že raději zemřu na rakovinu tlustého střeva, než abych dělal další film.“ V té době se mu to podařilo. Producent Arnold Kopelson však měl v té době o vedení Foxu velmi nízké mínění a vzpomněl si, jak herečka Sigourney Weaverová mladého režiséra v médiích bránila. Předložil koncept filmu Fincherovi, který nakonec souhlasil s režií, protože ho zaujal scénář, který podle něj „spojuje body, které přinášejí informace o nelidskosti. Je psychologicky násilný. Naznačuje toho tolik, ne o tom, proč jste to udělali, ale jak jste to udělali“. Spíše než „policejní procedurálku“ ho považoval za „meditaci o zlu“.
- Při scéně s chamtivostí byl Gene Borkan, který hraje oběť, po většinu natáčení svázán a měl na sobě pouze spodní prádlo. Byl pokryt více než dvěma litry umělé krve a krev byla tak hustá a lepkavá, že se mu kolena přilepila k podlaze.
- V roce 2001 dal Patriot Act vládě možnost sledovat záznamy v knihovnách, o čemž se v jednom okamžiku v polovině filmu uvádí, že nemusí být nutně legální.
- Odborník na šváby použil vazelínu, aby se na place neusazoval hmyz
- Brad Pitt pochválil výkon Kevina Spaceyho slovy: „Ovládá to lépe než já.“
- Když Mills vyjmenovává motivy, které vrazi uvádějí, jedním z nich je „Jodie Fosterová mi řekla, abych to udělal“. John Hinckley mladší, který byl Fosterovou posedlý, se 30. března 1981 pokusil zavraždit prezidenta Ronalda Reagana, aby na ni zapůsobil. Mills také říká: „Můj pes mi řekl, abych to udělal.“ David Berkowitz alias „Samův syn“, sériový vrah, který v létě 1976 a 1977 terorizoval New York, tvrdil, že pes jeho souseda byl posedlý a řekl mu, aby vraždil.
- David Fincher v komentáři na DVD uvedl, že mu bylo líto herce, který musel nosit všechny ty sexy, těžké obžerské protézy, a tak ho jako kompenzaci udělal dobře obdařeného.
- Brad Pitt řekl, že jedním z důvodů, proč vzal tuto roli, bylo „uniknout sýru“ po filmu "Legenda o vášni" (1994).
- Jedná se o sedmý nejvýdělečnější film roku 1995.
- Davida Finchera zaujala Gwyneth Paltrow ve filmu "Kost a kůže" (1993). Byla jeho první volbou pro roli manželky Brada Pitta. Paltrowová zpočátku neměla zájem, a tak Fincher požádal jejího tehdejšího přítele Brada Pitta, aby ji přesvědčil, aby se s ním sešla.
- Pro scénu s obžerstvím bylo na place vypuštěno sedm beden švábů, které se vysypaly na Boba Macka. Do Mackových uší a nosu muselo být něco vloženo, aby švábi nemohli lézt dovnitř. Nezabránilo jim to v tom, aby mu vlezli do spodního prádla.
- David Fincher byl odhodlán natočit film, aniž by slevil ze své vize, protože při natáčení svého prvního filmu "Vetřelec 3" (1992) vedl neustálé boje se studiem o tvůrčí kontrolu a byl třikrát vyhozen. Podobně jako u "Vetřelec 3" chtělo studio změnit konec, ale tentokrát Finchera úspěšně podpořili Brad Pitt a Morgan Freeman.
- David Fincher chtěl, aby titulky vypadaly, jako by je napsal vrah
- David Fincher chtěl pro sekvenci honičky s Millsem a Somersetem, kteří pronásledují neznámého Johna Doeho v bytovém domě, něco jiného. Brad Pitt režisérovi řekl, že nesnáší scény honiček, ve kterých se zdá, že pronásledovatel vždy ví, kde se pronásledovaná osoba nachází. Fincher se tohoto nápadu chopil a pustil se do toho, a společně s Pittem vymysleli, jak by měl Mills během honičky reagovat, neochotně obcházet rohy a nevědět, kde se John Doe v danou chvíli nachází. „Líbí se mi představa chlápka s hliněnýma nohama, který si říká: 'Nechci se nechat zastřelit.„,“ vysvětluje.
- Andrew Kevin Walker měl velmi těžké získat studio, které by koupilo práva na jeho scénář, protože byl v Hollywoodu naprosto neznámý. Údajně si sestavil seznam agentů, kteří zastupovali spisovatele pracující v žánru krimi a thrilleru, a každému z nich volal, dokud nedostal kladnou odpověď.
- Hlavní vliv na scénář filmu měl čas, který Andrew Kevin Walker strávil v New Yorku, když se snažil prosadit jako scenárista. „Můj pobyt v New Yorku se mi nelíbil, ale je pravda, že kdybych tam nežil, asi bych "Sedm" nenapsal.“
- Zádumčivého, temného vzhledu filmu bylo dosaženo chemickým procesem zvaným bělidlový bypass. Stříbro z filmového pásu nebylo odstraněno, což prohloubilo temné, stinné obrazy ve filmu.
- David Fincher si myslel, že Morgan Freeman roli odmítne, protože by mu film připadal „příliš pokleslý“. Ale on byl první, kdo se k obsazení ochotně připojil.
- Všechny knihy Johna Doea byly skutečné knihy, napsané pro film. Jejich dokončení trvalo dva měsíce a stálo 15 000 dolarů. Podle Morgana Freemana jsou dva měsíce zhruba doba, za kterou by policie všechny knihy přečetla.
- Brad Pitt řekl, že postava Gwyneth Paltrow je „jediným sluníčkem, které ve filmu máme“.
- Brad Pitt považuje tento film za jeden z nejdokonalejších, které kdy natočil.
- Líčení „lenochovy“ oběti trvalo přes čtrnáct hodin
- David Fincher řekl, že do role Victora chce někoho, kdo je neuvěřitelně hubený, kolem 90 kilogramů. Když se Michael Reid MacKay zúčastnil konkurzu, vážil 96 kilogramů. Fincher mu roli dal a žertem mu řekl, aby ještě zhubl. K jeho překvapení MacKay do začátku natáčení zhubl dalších šest kilo.
- Tvůrci filmu se rozhodli, že by mělo vždy pršet, a to ze dvou důvodů: Přidávalo to pocit strachu a nikdy se nemuseli obávat špatného počasí.
- Brad Pitt si pro film koupil vlastní kravaty. Chtěl, aby měl Mills špatný smysl pro módu.
- David Fincher řekl Kevinu Spaceymu a Bradu Pittovi: „Tohle nebude film, na který budete vzpomínat, ale může to být film, na který budete neuvěřitelně hrdí.“
- Když jdou Mills a Somerset do obchodu s kůžemi Divokého Billa a hledají informace o Johnu Doeovi, prodavač řekne, že Doe „kulhal“. Za nimi, před obchodem, se objeví kulhající muž, který detektivy pozoruje.
- Režisér James Cameron požádal Stana Winstona, aby natočil upoutávku. Cameron nechtěl, aby trailer byl jen ranými záběry, a tak s rozpočtem 150 000 dolarů Winston vytvořil upoutávku, která ukazovala futuristickou montážní linku chrlící kopie Terminátorů, z nichž všichni vypadali jako Arnold Schwarzenegger. Cameron byl s tímto trailerem spokojen, protože měl obavy z reakcí diváků na trailery, v nichž se Schwarzenegger vrací jako Terminátor (poté, co byl Terminátor v prvním filmu zjevně zničen). Upoutávka běžela více než rok před premiérou T2 a byla uvedena před dalším Schwarzeneggerovým hitem "Total Recall"(1990).
- Původně měl film ještě temnější závěr. Diváci ho však po zkušební projekci zamítli.
- Aby si mohl Brad Pitt zahrát v tomto thrilleru, odmítl roli v Apollo 13.
- Tržby v USA za první víkend: 13 949 807 $ (2441 kin). Náklady na výrobu: 33 mil. $.
- ***SPOILER: Vo filme prší po celý čas až do okamihu, keď sa John Doe sám prihlási na polícii.
- V priebehu roka 2006 sa na americký komixový trh dostala séria siedmych zošitov popisujúcich jednotlivé vraždy.
- Nabídku natočit tento film dostal i David Cronenberg, ale odmítnul.
- Slovíčko "fuck" a jeho odvozeniny zazní ve filmu 74 krát, převážně z úst Brada Pitta.
- Entertainment Weekly vyhlásil Se7en osmým nejděsivějším filmem všech dob.
- Skladba "6ix" od muzikanta Evana Danda prozrazuje konec filmu.
- Role Davida Millse (Brad Pitt) byla nabídnuta Denzelu Washingtonovi, ale ten odmítnul.
- Když přijde Somerset na návštěvu k Millsovým, jde v záběru vidět plakát filmu Pyshka z roku 1934, který natočil Michail Romm, režisér a učitel na filmové škole (jeho žákem byl například Andrej Tarkovskij).
- Andrew Kevin Walker psal scénář přes dva roky, zatímco pracoval v Tower Records.
- Napsání všech deníků Johna Doea vyšlo produkci na 15 000 dolarů.
- Somerset doma poslouchá vysílání Johna McClellana. To byl skutečný bostonský moderátor, který vysílal jazz začátkem padesátých let.
- Autor scénáře Andrew Kevin Walker se ve filmu objeví coby první mrtvola.
- Platinová edice dvd byla remasterovaná přímo z natočeného negativu, vše bylo při převodu do HDTV digitalizováno a opraveno.
- Knihu "Of Human Bondage", o níž v jedné ze scén debatuje Mills se Somersetem, napsal W. Somerset Maugham.
- Ve scénáři se původně vyskytovaly narážky na Millsova předchozího kolegu Parsonse, který byl zabit při akci s Millsem, a byl jedním z důvodů, proč Mills požádal o přeložení. Ve filmu nakonec Parsons zmíněn není.
- V původní verzi scénáře byla zahrnuta jako součást policejního týmu i malá trpasličí žena, která ohledávala místo činu po každé vraždě, a Millsovi a Somersetovi velmi nevybíravě nadávala.
- Jedna z verzí scénáře obsahovala i scény z nemocnice odehrávající se po závěrečné konfrontaci s Johnem Doem. Somerset se zotavuje v nemocnici a kapitán mu doručí dopis od Millse, v němž stojí: "Měl jste pravdu. Ve všem jste měl pravdu."
- Číslo odznaku Morgana Freemana je 714, stejné číslo měla postava Joea Fridaye z televizního seriálu Dragnet.
- Pro věrohodné natočení pitvy se hlavní maskér Rob Bottin zúčastnil dokonce několika opravdových pitev, nakonec ale byla ve filmu použita kratší verze, ve které je oběť už sešitá.
- Ve filmu si zahrál i syn Morgana Freemana Alfonso. Hrál malou roli detektiva, který snímá otisky prstů.
- Všechny knihy s poznámkami Johna Doe byly reálné a byly vytvořené speciálně pro tento film. Trvalo to 2 měsíce.
- Role pachatele Johna Doe byla nabídnuta také zpěvákovi R.E.M. Michaelovi Stipovi.
- Všechny čísla na domech v úvodu filmu začínají číslem 7. Stejně tak Samersetův metronom klikne přesně sedmkrát v úvodní scéně. Osudová zásilka je doručena přesně v 7:07.
- Po prvním shlédnutí, chtělo představenstvo společnosti New Line natočit nový konec filmu, ale Brad Pitt naštěstí odmítnul.
- John Doe má sobě na konci filmu vězeňskou uniformu s nápisem "Bardach County Jail". Elinor Bardach měl na starosti právě kostýmy.
- Oběť, která zemřela připoutaná k posteli byl skutečný, velmi hubený, herec. Jeden z triků, který postavu dělal děsivě hubenou byly umělé zuby nasazené na pravé, které hlavu opticky zmenšovaly.
- Při filmování scény, kde Mills honí Johna Doea v dešti, se Brad Pitt zranil. Při pádu mu ruka prorazila přední sklo auta. Zranění si vyžádalo operaci a bylo později zapracováno do scénáře.