Zajímavosti 15
- V Hollywoodu natočili v roce 1964 remake filmu - westernové drama - s názvem The Outrage s Paulem Newmanem v roli mexického bandity jménem Juan Carrasco.
- Nemluvně, nalezené na konci filmu, je symbolem nezkaženosti a potřeby citu.
- Natáčelo se v části lesa zaplaveného pijavicemi. Aby se před nimi štáb ochránil, byl přinucený pokrýt si tělo solí.
- Kvůli světlu pro kameru se také pokácela řada stromů.
- V lese, kde se mělo natáčet, bylo příliš velké šero dokonce i během poledne. Kurosawa a kameraman Kazuo Miyagawa místo obvyklého reflektoru použili k prosvětlení scén zrcadlo a odražené a rozptýlené sluneční světlo.
- Aby liják proti světle šedé obloze vynikl, přimíchali tvůrci do vody inkoust. Je to i vidět na dřevorubcově tváři těsně před skončením deště.
- Akira Kurosawa požádal Toshira Mifuneho, aby se pohyboval jako divoká zvěř, konkrétně lev.
- Hudba ke scéně “vidění ženy“ byla dodána až v post-produkci. Kurosawa a jeho střihač byli překvapeni, jak perfektně hudba provází děj a že na nafilmovaném už nemusí nic měnit.
- Během natáčení chodili herci hromadně za Kurosawou se scénářem a ptali se ho, "Co to znamená?" Kurosawa ihned odpověděl. Jak uvedl ve svém životopise, v Rašómonovi se zrcadlí sám život a život také nemá vždy jasný význam.
- V tomto filmu byla údajně kamera poprvé namířena přímo na slunce. Zásluhu má na tom podle Kurosawova životopisu jeho vynalézavý kameraman.
- Jeden z nejranějších příkladů užití ruční kamery ve filmu (sleduje zblízka postavy skrze stromy).
- Prapůvodní námět k povídkám (Rašómon, Nos, V houštině) pochází ze sbírky “Kondžaku monogatari“ z druhé poloviny 11. či z počátku 12. století, v níž jsou příběhy vyprávěny velmi stručně a jsou vlastně jen faktickým záznamem neobyčejné, zajímavé příhody.
- “Rašó-mon“ znamená v překladu “Brána Démonů“.
- "Rašómon" odkazuje na název jedné povídky Rjúnosukeho Akutagawy („japonský Maupassant“), ve které právě propuštěný sluha hledá v horním patře brány nocležiště i úkryt před deštěm a nalézá tam pouze prostor plný mrtvol a stařenu, která jim stříhá vlasy, aby z nich následně vyráběla paruky, jejichž prodejem se živí. Děj příběhu, líčeného ve filmu, však vychází z jiné Akutagawovy povídky, "V houštině" (“Rašómon a jiné povídky“, nakladatelství Argo, 2005).
- Kvůli tomuto filmu začala Americká filmová akademie dávat Oscary nejlepším neamerickým filmům.