Prostituci vykresluje Grófová bez jakékoli sentimentality, jako prostý akt výhodný pro obě strany. Kolem Doroty se brzy začne motat slizký padesátník Johann a výjevy popisující jejich nerovnovážný vztah, ztížený ještě jazykovou bariérou, patří mezi nejsilnější momenty filmu, za něž by se nemusel stydět ani současný evropský klasik sociálního naturalismu Ulrich Seidl.
Komentáře a recenze 6
Hlavní hrdinka prostě přijede do Aše, chvíli pracuje, je vyhozena, chodí na diskošky a uvažuje, jestli má nechat toho starého Němce, aby ji sbalil. Větší polovina scén přitom vůbec nesouvisí s "příběhem filmu", ale pouze ukazuje, jak špatně na tom podobné existence v podobných situacích jsou.
To, čo sa Ivete Grófovej a jej tímu zrodilo pod rukami, je prekvapujúco pôsobivá zmes filmových prostriedkov a námetov, ktoré priniesol život sám. Dokument, ktorý je pravdivejší, keď je hraný – ako správne režisérka vyhodnotila svoje možnosti.
Sympatizujúcej sonde medzi ponížených a urazených ťažko niečo vyčítať, pokiaľ si autorka vskutku zaumienila bez odsudzovania zobraziť Dorotkinu premenu, zámer jej vyšiel. Rovnako ťažko sa dá povedať, či si dievča získa také sympatie u divákov ako u autorky.
Až do města Aš je hodně zajímavý experiment, kterých u nás a na Slovensku zatím nikdy není dost. Zážitek z něj je hodně individuální, z toho důvodu berte číslici u hodnocení jen jako orientační. Tohle je přesně ten typ filmu, kterému můžete dát plné hodnocení, stejně jako naprosto odpadové.
Škoda jen, že nezůstalo u dokumentu, který by měl o něco větší výpovědní hodnotu než hraný film. I apatická postava Dorotky by získala punc aspoň té realističnosti. Takto Slováci vyslali do oscarového klání podprůměrný snímek, který se například Hanekeho Lásce nebo i tomu českému Ve stínu nemůže rovnat.