V kinech propadák, na Netflixu hit. Jan Žižka se dostal do top 10 sledovanosti desítek světových zemí

V kinech propadák, na Netflixu hit. Jan Žižka se dostal do top 10 sledovanosti desítek světových zemí
Jan Žižka | Bioscop
jan-zizka-medieval-zamiril-na-netflix-a-sklizi-mimoradny-zajem-publika
Jan Žižka vyrazil do světa pod názvem Medieval a s pozměněným plakátem. | Petr Jákl mladší
Od středy 9. listopadu je Jan Žižka pod mezinárodním názvem Medieval v nabídce Netflixu. Nejznámější a nejpopulárnější streamovací platforma jej nasadila do čtyřicítky světových zemí (kvůli smluvním podmínkám není například v USA, Kanadě nebo v České republice) a během prvních dnů zaznamenal mimořádný zájem publika, když se dostal do top 10 sledovanosti v mnohých z nich.
Web FlixPatrol sledující úspěšnost titulů na VOD platformách potvrdil, že Medieval mimořádně zaujal nejen v Evropě, ale například také v Argentině, na Jamajce či v Austrálii (kompletní seznam zde). Je otázkou, co přesně publikum na Medievalovi láká, že mu věnovalo pozornost. Plakát poukazuje na středověkého bojovníka, který jako by se vyloupl z předchozích dekád kinematografie. Mezi herci zaujme Michael Caine či Ben Foster a silná prohlášení o spravedlnosti a svobodě. Diváci a divačky klikají, statistiky narůstají a dochází na slova Petra Jákla, který se od začátku netajil tím, že jeho velkofilm bude muset jít do světových kin a na VOD platformy.
Jan Žižka
Jan Žižka | Bioscop
Nejdražší snímek tuzemské kinematografie, jehož rozpočet se vyšplhal na 450 milionů korun, vidělo v českých kinech 332 tisíce lidí, kteří za vstupenky zaplatili 54 miliony korun. V USA utržil lehce přes čtyři miliony dolarů (cca 94 miliony korun). Všem muselo být od začátku jasné, že cesta za vyrovnaným rozpočtem, v lepším případě ziskovostí, bude podobně složitá a namáhavá jako bitvy ve filmu.
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Filmy3. 11. 2022
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Úspěch na Netflixu je sice hezký, zavedená praxe ale říká, že hegemon v rámci VOD platforem neplatí provizi z přehrání, což hraje v Jáklův neprospěch. Distribuci by musel rozšířit o další lokality, a tam pochopitelně přichází na mysl kontroverzně přijímaná Čína.
Michael Caine, Petr Jákl ml., Karel Roden
Jan Žižka – Karel Roden, Petr Jákl a Michael Caine během natáčení. | Stanislav Honzík
Jákl se letos v říjnu pro Forbes svěřil, že s čínskými představiteli jednal a tamní trh mapoval. Režisér, scenárista a producent v jedné osobě ví, co Číňané (ne)chtějí, nicméně tamní cenzoři mají problém s nahotou a brutalitou. Potíže může dále způsobit fakt, že v zemi stále dochází k plošným lockdownům. V tom případě by kinodistribuci musela nahradit varianta streamování. Pokud by se Jáklovi podařilo dostat se s Medievalem do čínských kin, dokázal by investorům splácet náklady, které do filmu vložil. Bude to běh na dlouhou trať, ale jak známe někdejšího zápasníka Petra Jákla, vytrvalost mu nikdy nedělala problémy.
zdroje: Filmtoro, FlixPatrol, Kinomaniak, Box Office Mojo, Forbes

Kinolog: Filmový Jan Žižka je jako Zelenskyj

Nejdražší český film Jan Žižka přišel na 450 milionů korun. Slavného vojevůdce představuje v době, kdy ještě neexistovalo husitské hnutí. Jedná se tedy nikoli o historický film, ale o fantasy. A recenze této fantazijnosti vychází vstříc.