Premiéry, derniéry? Jak se daří českým filmům o premiérových víkendech? Prolomí novinka Jana Svěráka negativní trend?
"Statistika nuda je, má však cenné údaje," napsal Jaroslav Uhlíř se Zdeňkem Svěrákem v roce 1980 pro hudební, televizní pohádku Princové jsou na draka. Plodné tvůrčí duo se výrazně podílelo též na hudbě a textech ke Třem bratrům (2014). Nám jde teď ale hlavně o tu statistiku, řeč čísel.
Jan Svěrák producent totiž netočí čistě z lásky k filmu. Při sestavování rozpočtu, psaní scénáře, volbě žánru, herců musí kalkulovat, volit kompromisy, ale i odvážná řešení. Svěrák "to vykalkuloval" na 42 milionů korun, s tím, že navázal kontakt s dánským koproducentem. Scénář svěřil svému otci, kameru Vladimíru Smutnému. O hudbu se postaral Jaroslav Uhlíř spolu s Michalem Novinskim (další koproducent filmu). Do hereckých rolí producent Svěrák obsadil (kromě dalších) Vojtěcha Dyka a Tomáše Kluse, tedy hvězdy současného tuzemského showbusinessu. Jak se ale Jan Svěrák pro různá média vyjádřil, vůbec nevěděl, o koho vlastně jde. Upřímně, nevěřím mu to. Ale jestli mluvil pravdu, ztrácí u mě body za neznalost.
Devětačtyřicetiletý Jan Svěrák dobře ví, co dělá. A už to ocenila většina tuzemských recenzentů. Světe div se - včetně Mirky Spáčilové! Ta za film a vlastně v přeneseném smyslu i za "budoucnost" české kinematografie lobbuje. Teď už "jenom" zbývá pokořit všechny ty postradatelné, transformovatelné, animované. Tornáda, draky, opice... Kinaři Svěrákům pořád věří, film se od včerejška promítá ve 165 kinech! Na některých místech provozovatelé pro velký zájem přidávají představení. Což je v letních měsících, kdy se snímky průměrně nasazují tak na 70 míst, signál, předzvěst velké události. Zásadní otázka zní: "Uvěří diváci kinařům tu víru ve Svěráky? A budou vůbec chtít uvěřit, koupit si lístky?"
Teaser k filmu Tři bratři:
Co se trendu návštěvnosti a tržeb tuzemských kin týče, čísla rostou. Ale vzhledem k tomu, že distributoři vrhají do oběhu čím dál tím víc filmů velmi nevyrovnané kvality, přicházejí výjimečnější a úspěšnější díla o část chutného koláče. Unie filmových distributorů zveřejnila na svých stránkách nejúspěšnější premiéry tuzemských snímků.
Mezi dvacítkou dlouhodobě nejúspěšnějších je z premiér s datem 2014 pouze komedie Babovřesky 2 (2014, 16. místo žebříčku). Film měl premiéru na konci února, za premiérový víkend na něj přišlo 71.640 diváků a tržby dosáhly 10 milionů korun. Sestupná tendence zájmu o české snímky je patrná, o rok dříve přišlo na "jedničku" diváků téměř dvakrát tolik, v pokladnách nechali přes 20 milionů korun a jsou v čele premiérového peletonu.
Kam se zařadí Tři bratři? Pokud se mezi 20 nejúspěšnějších dostanou, a já v to věřím, najdou zde filmové "bratříčky" Jana Svěráka, Vratné lahve (107.357 diváků, tržby 13.7 milionu korun) na 5. místě a Tmavomodrý svět (84.066 diváků, tržby 7.6 milionu korun) na místě dvanáctém.
Těm, co si nemyslí, že "statistika nuda je", předkládáme k nahlédnutí statistiky s "úspěšností" tuzemských premiérových snímků o prvním víkendu. Jde o nasazení v letošním roce, statistiky pocházejí od Unie filmových distributorů. Pokud jste náhodou producent, distributor, kinař či ekonom, pochopíte velmi rychle, že situace je tristní. Jestli jste divák, můžete nad tím mávnout rukou. Ale nemusíte.
Víkendové premiéry (čtvrtek-neděle) tuzemských filmů za rok 2014, které se dostaly do žebříčku Top 20 UFD (mnoho českých filmů se vůbec nedostalo do víkendového TOP 20) a rozhoduje výše tržeb za víkend:
1) Babovřesky 2 - 71.640 diváků - 10,06 milionů korun
2) Něžné vlny - 57.286 diváků - 8,16 milionů korun