Aňa Geislerová: "Bez odpouštění nelze žít. Nelze se odpoutat od závaží a jít dál."

Aňa Geislerová: "Bez odpouštění nelze žít. Nelze se odpoutat od závaží a jít dál."
Aňa Geislerová | Negativ Film Productions
Líbánky jsou filmem plným otázek, z nichž ta nejdůležitější asi je: Je podle vás potřebné odkrývat minulá tajemství a konkrétně v případě Líbánek je zapomenuté provinění z mládí důvodem, aby s ním byl člověk konfrontován a za něj trestán? Jak byste na ni odpověděla vy?
To je těžký. Jsou věci, na který člověk není pyšný, když se probere z "dospívání", myslím, že všichni něco takovýho máme. Ale to bývají věci neškodný, trapný nebo sebeztrapňující. To, o co jde ve filmu, není žádná klukovina ani nějaký škádlení. Je to temný a hnusný a dopustili se toho ti, kteří už museli tušit následky. To se nedá jen tak smáznout. Já mám za sebou hodně zářezů v životě a pár z nich určitě bylo zbytečně krutých a konfrontačních, ale taky sem pár lekcí dostala, takže je to všechno kvit. A taky už vím, že všechno se stejně jednou vyjeví. Myslím, že je důležitý, jaký k tomu člověk s odstupem přijme postoj. Jestli pochopí, co udělal špatně, omluví se, odpustí si to, zapomene. Nebo naopak popírá minulost a to není nikdy dobry. Rány se mají čistit, aby se uzdravily.
Aňa Geislerová
Aňa Geislerová | Negativ Film Productions
Jan Hřebejk říká, že role Terezy nebyla psána přímo pro vás, ale přesto tahle postava bude určitě dalším výrazným momentem vaší filmografie. Jak vám s touto postavou bylo a co vám na ní bylo nejbližší?
Začnu tím, co mě naprosto nadchlo. A to, že budu většinu filmu nalíčená, učesaná a hezky oblečená. Mám prostě štěstí na role bez makeupu. Když jsme ji formovali, mluvili jsme o tom, že je to holka, co má ve všem pořádek. V účtech, v autě, ve skříních, v plánech do budoucnosti. Proto můžu říct, že s ní nemám společnýho téměř nic. Ale bylo mi hezky. Celý natáčení bylo krásný. A veselá parta v létě v Třeboni.
Hlavní hrdinka příběhu se ocitá v situaci, zda na základě daného slibu má vytrvat "v dobrém i zlém" a tedy i odpouštět. Věříte v odpouštění a kdybyste měla pro sebe pojmenovat hranici, za níž již nelze odpustit - co by to bylo?
Bez odpouštění nelze žít. Nelze se odpoutat od závaží a jít dal. Já umím odpustit, ale nezapomínám. A laťku má každý někde jinde. Co by někdo přehlíd, je pro někoho nepřekonatelným. Odpustit se ale nikdy nedá krutost, která je chladná a cílená, zlý úmysl. A člověk musí umět odpouštět i sám sobě.
S tandemem Hřebejk - Jarchovský spolupracujete téměř celou hereckou kariéru, Honza vás režíroval již po čtvrté. Jaké jsou výhody a naopak nevýhody takové dlouhodobé spolupráce, kdy se velmi dobře znáte jak profesně tak lidsky?
Výhodou jsou zkrátka ty roky, co už jsou za náma. Ale jako v každým dlouhodobým vztahu se výhoda může rychle proměnit v nevýhodu. Ale já čím dýl Honzu znám, tím víc ho obdivuju. A Jarchoně taky. Myslím, že všechny nás spojuje ten fakt, že pro nás je vlastně úplný blaho chodit "do práce".
Aňa Geislerová
Smutný klaun a oběť Nevinnosti. | Bontonfilm
Vznikla nějaká charakteristika nebo rys hlavní postavy za vašeho přispění, ať již po přečtení scénáře nebo na place, něco, co jste z vašeho popudu přidali nebo naopak ubrali?
Je to legrační, ale já sem si vymyslela, že by Tereza mohla být těhotná. Přišlo mi, že k tý její dokonalosti je protipólem taková ta emoční těhotenská hysterie a ostražitost. Pocit ohrožení a zveličování všeho. A následná paranoia, kdy člověk veškerý svůj úsudek svaluje na hormony. Myslím, že v jejím případě je jasný, že v tu chvíli není schopna racionálně řešit něco tak nepříjemnýho. Chce, aby to zmizelo, nebylo. Aby svět byl zase tak nekomplikovanej, jak si ho vystavěla. No a já teď ten nápad dotahuju až do konce.. Náročná herecká metoda!