Nevyhnutelné vítězství, které předčilo veškerá očekávání. Z plánované "malé sci-fi", kterou si měl Christopher Nolan odpočinout od megalomanského Batmana, se vyklubal jeho největší a nejosobitější projekt. "Inteligentní sci-fi pro masy" byla do tohoto roku nevídaným pojmem. Nolan to změnil. Natočil složitou mozaiku plnou motivů a propletených nitek, zabalil ji do dechberoucího vizuálního i hudebního hávu za 160 milionů dolarů a k šoku všech nejenže to dotáhl na nejlépe hodnocený film roku (viz zde), ale dokonce celosvětově vydělal ohromných 825 milionů dolarů. Úchvatná ukázka toho, když se spojí jedinečný talent se schopným marketingem.
Muž roku - Leonardo DiCaprio
Začínal jako dětská tvář hororu Critters 3. Poté se etabloval v rolích romantických snímků, kde si na vrchol došel Titanicem. Vymanit se z podobné škatulky není žádný med, Leo to ale dokázal. Postupem let nabíral herecké zkušenosti, zajímavé projekty pod vedením silných režisérů a charisma, aby vše perfektně zužitkoval v roce 2010 Počátkem a Prokletým ostrovem. Oba filmy překročily jen ve státech v tržbách sto milionů dolarů. Oba se protlačily mezi nejlépe hodnocené filmy roku. Dohromady vydělaly více než miliardu a potvrdily Leovo herecké dozrání. Leo za sebou nechává minulost plakátového hezounka a stává se v roce 2010 panem hercem, jehož účast je zárukou kvality. To není na "klučíka z Titanicu" vůbec zlé.
Žena roku - Helena Třeštíková
Není to ani tak proto, že se její film stal s přehledem nejlépe hodnoceným českým produktem roku 2010 (i v rámci hrané tvorby). Dokonce Helenu Třeštíkovou nevolíme ani pro skutečnost, že energicky natáčí další a další časosběrné projekty a přesto se neopakuje. Status Ženy roku si zaslouží především proto, že v rámci "pánského klubu" (jak bývá často režie vnímána) se etablovala jako někdo, jehož jméno si pamatuje i běžný divák a co víc, udělala pro český dokument to, co kdysi Michael Moore pro ten americký - dokázala, že i dokument může být komerčně výnosnou záležitostí.
Loser roku - Mel Gibson
Dlouhou dobu to vypadalo, že si tuhle pozici s obrovskou nechutí urve Jerry Bruckheimer. Zkušený hitmaker neměl vůbec dobrý rok a naservíroval hned dva velkorozpočtové propadáky (Čarodějův učeň, Princ z Persie), které notně otřásly jeho pověstí. To je ovšem hotové nic v porovnání s pádem, který si připravil někdejší majitel statečného srdce Mel Gibson. Napřed si otevřel rok nevábným comebackem Na hraně temnoty, který to až nezdravě rychle dotáhl na trafikové pulty. Poté naštval fanoušky potopením páté Smrtonosné zbraně a pak přišla opravdová garda - záznamy jeho hovorů s manželkou, ve kterých se zapřisáhlý katolík a modrooký slušňák projevil jako výbušný maniak mlátící těhotné ženy a křičící slova, která v Bibli rozhodně nenajdete. K tomu často propírané urážky na účet židů a máte jasno. Z tohohle se ani Mel tak snadno nevylíže. Stálo ho to cameo v Pařbě ve Vegas a z dlouho plánovaného režijního projektu mu vycouval Leonardo DiCaprio. Jestli tohle Mel přežije, toť otázka. Možná mu pomůže to, že si ve svém novém filmu hraje s bobrem. Celá ta situace má jedinou světlou stránku. V rámci zoufalé snahy o opětovné získání přízně možná Mel nakonec kývne na tu pátou Zbraň, kterou napsal autor prvních dvou dílů Shane Black.
Comeback roku - Tom Cruise
Naopak si velmi polepšil Tom Cruise, kterému blbnutí se Scientologickou církví slušně pošramotilo kariéru. Někdejší zlaté dítě Hollywoodu to již dlouho nemá u amerického publika zrovna růžové a Cruise to přirozeně moc dobře ví. Vykašlal se proto na ambiciózní projekty i poskakování na gaučích v televizních pořadech a rozhodl se připomenout, že i s "Tomem je legace". A povedlo se. Pravda, Zatím spolu, zatím živi se nezavděčilo všem, celosvětově si ovšem film přišel na slušnou čtvrt miliardu a co je nejdůležitější, Tomovi to konečně zase seklo. Ještě lepší byl ale v roli Lese Grossmana, neurotického producenta, kterého milují bez debat všichni. Tanečním vystoupením na cenách MTV potvrdil status kultovní postavy, což Cruise potřeboval jako prase drbání. Snad si to zas hned nepolepí.
Hořké vítězství roku - Pouta
V rámci české hrané tvorby si letošní rok vedl celkem obstojně. Obrovským překvapením byla především kvalitní Pouta Radima Špačka, která si u české kritiky vydobyla ohromných 88% (což z filmu dělá nejlépe hodnocený český hraný film roku 2010!). Ondřej Malý v titulní roli doslova zazářil a tvůrci si tak mohou blahopřát k opravdu silnému debutu, který na Českých lvech nepochybně sehraje důležitou roli. Diváci bohužel snímek naprosto přešli a v kinech propadl. Další důkaz toho, že pokud něco nemáme u nás podchycené, je to marketing, který by dokázal kvalitní projekt prodat. Těsně za Pouty skončil Scott Pilgrim, který sice také propadl, přesto se již stihl vytvořit nemalý zástup fanoušků, kteří snímek tlačí do kolonky "kultovní".
WTF roku - Piraňa 3D
Distribučních zvrhlostí jsme v kině zažili letos docela dost. Herkules 3D s Hulkem Hoganem, Inception přeložený jako Počátek, Smrt čeká všude uvedeno do kin po vydání na DVD, Jarmareční bouda, Babička aneb Jak to bylo doopravdy, přeplácaná Legie, Babylon A.D. uvedený s dvouletým zpožděním, Garfield 3D. To všechno je ale drobnost ve srovnání s uvedením hororu Piraňa 3D do kin s českým dabingem! Zřejmě nejkrvavější masakr posledních let, ve kterém jsou lahůdkové scény typu "obnažená pornohvězda je tažena člunem a rybičky jí sežerou nohy", byl pro co nejširší okruh diváků nadabován. Tedy, prý to bylo kvůli 3D, protože "se titulky v tomhle formátu blbě čtou", ale poslední Saw jasně ukázalo, že titulky nemají s 3D žádný problém. Mno, teď už v kinech chybí jen to dabované porno...
Seriál roku - Sherlock
Byl to silný rok a nejen v zahraničí, ale dokonce i Česko mělo seriálem Okresní přebor slušnou šanci na umístění. Nakonec ale musíme zvolit britský mini-seriál Sherlock, který, jak už název napovídá, vypráví o nejslavnějším detektivovi všech dob, geniálním Sherlocku Holmesovi. Koncept seriálu je výrazně dravější, než bývá u této legendy zvykem a dokonce nechává za sebou i snímek s Robertem Downey Jr.. Celý se totiž odehrává v současnosti a Holmes je sociopat takových rozměrů, že by mu nestačil ani doktor House. První sezóna se dočkala pouhých tří dílů, neboť si stanice nebyla jistá, jak diváci nový přístup přijmou. Zavládlo nadšení a zcela oprávněně. Sherlock je seriálová pecka, kterou by si nikdo neměl nechat ujít.
Skokan roku - Prima Cool
Za normálních okolností okupuje podobnou kolonku herec/herečka, ale Prima Cool si pozici skokana roku zaslouží stejnou měrou. V záplavě nezajímavých nových televizních kanálů, které digitální vysílání odstartovalo, je stanice "pro mladé" hotovou oázou energie a nápaditosti (dvakrát tolik v porovnání s druhým kanálem konkurenční Novy, Nova Cinema). Originální vtipné spoty, šikovný výběr pořadů, které na českých obrazovkách dlouho chyběly, plus odvaha propagovat věci ve velkém. Začalo to tanečními čísly na veřejnosti (Glee) a nyní se přidaly pytle s mrtvolami rozmístěné po Praze (Dexter). Ano, originální to není. V Americe tímhle způsobem propagují pořady už léta. Je ale fajn, že to konečně někomu došlo i v českých vodách. Díky všemu vyřčenému se Cool rychle zařadil mezi nejoblíbenější televizní stanice.
Retro roku - Expendables
Těch návratů bylo letos pro fanoušky hodně - povedení Predátoři, Machete, ve kterém měli diváci po letech jedinečnou možnost vidět na velkém plátně ještě většího Stevena Seagala, pohodovou týmovkuA-Team, ale hlavně Expendables. Jasně, na akční trojlístek snů jsme narazili jen v kratičké scéně v kostele (nutno podotknout, že geniální). Celý ten feeling akčních osmdesátek ale Stallone oživit dokázal, plus k tomu ukecal neskutečné množství akčních celebrit. Výsledkem byla ohromná retro jízda, která navíc celosvětově vydělala víc než čtvrt miliardy, což se podobně laděné zábavě nepovedlo roky. Jak se zdá, mají i staří akční matadoři stále co říct, pokud je u kormidla někdo, kdo žánru opravdu rozumí. Stallone si zaslouží veškerý respekt a pokud nebudou jeho Expendables oživením žánru, minimálně budou důkazem toho, že i v 21. století je pro čistý testosteron místo.
Mánie roku - 3D
Fanoušci Twilight ságy a Harryho Pottera by nejspíš nesouhlasili. Faktem ale zůstává, že 3D jednoznačně vládne a dokázalo nastartovat opadající zájem o kina, v což už nikdo ani nedoufal (není náhoda, že 6 z 10ti nejúspěšnějších filmů roku bylo ve 3D). Můžete namítat, že vám 3D přijde v řadě případů zbytečné. Můžete plakat nad tím, že má český distributor konečně výmluvu, proč dabovat i komiksové filmy, komedie a ehm, horory. 3D je každopádně "in" způsobem, že i česká kina vykazují za letošek výborné tržby. Je na čase si na novou "prostorovou" éru zvyknout. Hned tak nás neopustí.