Forrest Gump nás 30 let učí, co znamená milovat. Průlet dějinami překlene sebeodtažitější dobu
Přibližně ve dvou třetinách filmu hledí Forrest Gump (Tom Hanks) se slzami v očích na pětileté dítě, o němž se právě dozvěděl, že je jeho synem. „A je chytrý? Nebo...", zní první myšlenka, kterou bezprostřední dobrosrdečný muž nahlas vypustí. Jeho IQ nepřesáhlo podprůměrnou hranici 75 bodů a společnost jej nahlíží jako na hloupého a odlišného. Tímto slovním posunkem dá najevo, že si svůj handicap uvědomuje a tváří v tvář vlastnímu potomkovi si nastaví zrcadlo zmáčené náhlými slzami propuknuvších emocí. Takto s publikem pocitově rezonuje velký osobní příběh, který si na Oscarech roku 1995 odnesl šest zlatých sošek a zařadil se k největším finančním hitům sezóny. Na povrchu přitom funguje opačně – bezelstností a upřímností hlavního hrdiny nastavuje zrcadlo často zkorumpovanému, násilnému a odtažitému světu kolem nás.
Výpravný snímek lze chápat jako retrospektivní odyseu přibližně třicetiletým úbočím amerických dějin od padesátých do sedmdesátých let. Tedy obdobím, kdy se po triumfu ve druhé světové válce doprovázeném utopickými vyhlídkami a baby boomem nad USA zatáhla mračna a na společnost se valily balvany napjatých změn a ideologických i válečných konfliktů. Rolling Stones zpívali o potřebě nalézt bezpečné přístřeší, Kennedyho a Martina Luthera Kinga na veřejnosti zastřelili a Forrest Gump žil v rasistické Alabamě se svou matkou, která jej odmalička ujišťovala, že se od ostatních v ničem neliší.
Opatřen ohyzdnou železnou konstrukcí, která mu měla srovnat křivá záda, Forrest nalézal v matčiných vlídných slovech tolik potřebné lži, jež dovedly každou věc vysvětlit tak, že tomu opravdu rozuměl. A nakonec si ani nepřipadal tak osamělý, neboť už v útlém věku nalezl to, po čem mnohdy bezvýsledně celý život prahnou i moudří filosofové nebo slavní vojevůdci. Jeho okamžitá láska k Jenny, která mu při první cestě do školy jako jediná dovolila přisednout, řídila v podstatě celé jeho dospívání i ranou dospělost. A ač se dlouho jevila neopětovaná a tragická, nakonec byla tím nejúžasnějším, co obyčejný neobyčejný protagonista zažíval — byla totiž opravdová, nehynoucí a bezpodmínečná.
,,Možná nejsem chytrý. Ale vím, co je láska," pronese již dospělý Forrest, válečný hrdina, pingpongový olympionik, milionář a filantrop, směrem ke své milované osobě, když se k němu po letech odloučení konečně vrátí. Jde o jediné další prolomení jeho osobnosti, která za sebe nepotřebovala promlouvat slovy, nýbrž skutky a vnitřními pohnutkami. A jeho lehce frustrované srdcervoucí prohlášení opět nemůže být pravdivější. Jenny miloval, ačkoli nikdy nedostal nazpátek nic, co lidé projevující lásku normálně očekávají. Jeho retrospektivní komentář, který po větší část příběhu vysvětluje postoje a názory postavy, aby byly srozumitelnější masovému publiku, nás opakovaně informoval, na co Forrest myslí a kdo jej vnitřně pohání. Jenny neopustil v době, kdy se krčil ve vietnamských zákopech, zatímco ona holdovala drogám a spala s jinými muži.
Film ale Jenny neodsuzuje jako bezcitnou a nevděčnou mrchu. Lásku ostatně nemůžete ve druhém člověku probudit. A pokud byste o to přehnaně usilovali, pak vaše projevovaná láska už nebude bezpodmínečná. Forrest si podmínky nekladl a dějinnými milníky procházel s lehkostí člověka, pro něhož širší souvislosti odporující jeho vštěpeným zásadám a smyslu života postrádají logiku. Jenny chtěla od života vždy něco víc a vzhledem k jejímu složitému dětství po boku pijícího a násilnického otce nemůže nikdo říct, že na to neměla právo.
Dualita těchto nešťastných milenců tematicky zvýznamňuje chaos a rozdílné hodnoty tehdejší společnosti. K Forrestovi putují vzrušující, byť často příšerné zážitky samovolně. Jeho neutrální, morálně čistý postoj reflektuje absurdnost světového řádu v nezkrášlené podobě. Jenny následuje vzrušivé momenty a aktivně se podílí na kontrakultuře. Prosazuje mír a sounáležitost všech lidí, což Forrestovi připadá samozřejmé a vrozené. Nechápe, proč někdo zastřelil Johna Lennona či Teda Kennedyho, a nejde mu na rozum, jak mohl král rokenrolu Elvis Presley skončit tak tragicky. ,,Musí být těžké být bratrem," uzavře své krátké rozjímání o zavražděném politikovi a bratrovi JFK. Za speciální nepovažuje politické postavení a opoziční názory, nýbrž rodinné vazby.
Stejně jako se nikdy nepovažoval za méněcenného, tak ani po získání bohatství a slávy coby úspěšný prodejce krevet nesklouzne k povrchní nadřazenosti. Řídí se matčiným heslem, že člověk by měl mít jen tolik peněz, kolik potřebuje, a zbytek je pouze na vychloubání. A protože má peněz dost, trávu na místním hřišti seče zadarmo. To opět kontrastuje s Jenny, která sní o hudební kariéře a úspěchu, zatímco Forrest sní o jejím objetí a přítomnosti.
Je Forrest Gump velký americký příběh, nebo spíš podvratné vyprávění o muži sahajícím po americkém snu, ačkoli o něj nestojí? Hladce vyprávěná komiksová mozaika doprovázená největšími hudebními hity působí epicky a díky výše nastíněným kontrastům má nevyčerpatelnou hodnotu jako komentář doby i celého lidstva. Nejvíce nás ale film zasáhne, když se ocitáme v duši protagonisty, jenž náleží k těm nejvíce osamělým v dějinách kinematografie. Když si jde na tři roky zaběhat, nemá v úmyslu šířit poselství o naději a inspirovat druhé. Prostě chce být sám u své oblíbené relaxační činnosti. Člověk musí žít ve smíru sám se sebou — tak jako poručík Dan, jenž Forrestovi nakonec poděkuje za záchranu života, který mají naplňovat krásnější věci než válka a hrdinské umírání.
Láska nám možná dovede zavařit a uvrhnout nás jako trosečníky do oceánů pochyb, sebelítosti a představ, ale ve své poctivé bezpodmínečné podobě může být záchranným vorem. Svět se pohybuje rychlostí blesku a společnost se neustále vyvíjí, ale pokud si z něj vezmeme to hezké, můžeme žít plný a vzrušující život navzdory tvrdým ranám osudu. Važte si svých nejvíc nejlepších kamarádů, běžte si zaběhat a mějte rádi, i když s to jeví bolestivé a jednostranné. Tak jako pořád dokonalý a nadčasový Forrest.
Podívejte se na žebříček nejlépe hodnocených filmů na Kinoboxu, který by byl bez Forresta Gumpa výrazně ochuzený.