Seznamte se. Hvězda seriálu Šógun zazdila hudební kariéru a míří mezi nejslavnější japonské herečky
Atraktivní herečka, která se hrdě identifikuje jako „Kiwi“ podle místa narození, vyrůstala v novozélandském Wellingtonu jen několik let. Spolu s matkou, která učila hru na piano, se často stěhovala kvůli otcově práci v elektroinženýrství. V jejích deseti letech se rodina včetně starší sestry Reiny usadila v Japonsku a prvního konkurzu na roli v živě vysílané tokijské produkci muzikálu Annie se Anna účastnila už v jedenácti. „V mládí jsem chtěla být jako Britney Spears,“ smála se v rozhovoru pro TV Guide. Na skutečnou kariéru však nebyla připravená a po prvotním odmítnutí celý rok pilně trénovala zpěv. Hlavní úlohu v Annie tak na druhý pokus získala.
Pěveckou a taneční průpravu chtěla zužitkovat v hudební branži, ale obsazení do mezinárodní koprodukce Ninja Assassin v režii Jamese McTeigueho (V jako Vendeta) v ní zasadilo jinou touhu. Chtěla být herečkou i tehdy, když roku 2013 debutovala jako členka dívčího hudebního uskupení FAKY. V její agentuře jí vštěpovali, že případný úspěch na pódiu může lépe nastartovat také hereckou dráhu. Skupina orientující se na skloubení mezinárodní scény a japonských prvků si nevedla špatně, ale Sawai se roku 2018 rozloučila a začala aktivně pronásledovat hollywoodské sny. „Na Hollywoodu jsem vyrůstala,“ prozradila s tím, že vždy chtěla být součástí toho, co ji od mládí formovalo.
Průlomová příležitost na stříbrných plátnech přišla roku 2019, kdy dostala roli Elle v deváté části Rychle a zběsile. Snímek jako tradičně neměl pozitivní recenze, ale v období mdlé návštěvnosti přiškrcené pandemií vydělal přes 700 milionů dolarů. Sawai se představila také televiznímu publiku v pořadu BBC Giri / Haji, na Apple TV+ zase roku 2022 vyšla oceňovaná přistěhovalecká sága Pačinko, která by se měla vrátit pro druhou sezónu.
Na Apple TV+ Sawai setrvala také po obsazení do seriálového rozšíření filmové franšízy MonsterVerse s názvem Monarch: Odkaz monster. Herečka ztvárnila hlavní ženskou úlohu Cate Randa a nejenže přišla do pomyslného kontaktu s japonským symbolem Godzillou, ale scénu mohla sdílet také se slavným Kurtem Russellem. „Když máte hrát s Kurtem, může to být zastrašující. Ale on je ten nejlepší člověk, pořád září štěstím a neustále si povídá se štábem a ostatními herci. V paměti mi zůstane, jak hraje na ukulele a zpívá,“ popsala Sawai akční ikonu z filmů Johna Carpentera.
Randa měla být původně napůl Američanka, ale Sawai chtěla zůstat věrná vlastním kořenům a pro svou postavu si vyžádala kompletní japonské geny. Tento nárok na autenticitu splynul s touhou zkoušet něco nového. „Agentovi jsem řekla, že bych ráda zkusila něco, z čeho budu mít strach,“ vysvětlila, co předcházelo castingu do velkolepé série Šógun. Adaptace knižního bestselleru Jamese Clavella aplikuje řadu inspirací z reálné historie a Lady Mariko není výjimkou. Sawai přečetla několik knížek o svém skutečném předobrazu a brzy pocítila, že jí dlouhé natáčení a pobyt v cizí kůži změní život.
Promítalo se to především v pozitivním duchu a herečka shledávala proces napojení na svou silnou hrdinku stále přirozenějším. Pracovala ostatně se štábem, který na autenticitu dbal. Obsazení mělo bohaté zkušenosti se samurajským dramatem a dobovost reflektují také kostýmy, paruky, gesta i držení těla herců při chůzi nebo v sedě. Tahle posedlost detailem se podle Sawai okamžitě projevila a nesmírně ji přitahovala. „Japonským kamarádům mohu s klidem říct, ‚Koukněte se na to a budete pyšní.‘“
Sawai mluví plynně japonsky i anglicky,“ tudíž měla vhodné dispozice pro roli překladatelky, která po příchodu anglického mořeplavce přemosťuje komunikační bariéru mezi dvěma odlišnými světy. Přesto se musela naučit dobovému japonskému akcentu a britské angličtině. Lady Mariko se pohybuje ve světě čestného i spikleneckého autoritativního řádu, kde muži urozeným ženám sice vyjadřují úctu, ale současně se jim formou tradičního trestu nezdráhají zabít novorozené dítě. „Doufám, že dívky při pohledu na Mariko pochopí, že můžete tiše následovat vlastní přesvědčení i v situacích, kdy musíte držet jazyk za zuby a nechovat se tak, jak právě uznáváte za nejlepší,“ přiblížila pro T&C charakter své postavy, která na rozdíl od většiny mužů svede naslouchat a racionálně uvažovat.
„Jako člověka mě Mariko posunula o trochu dál,“ ohlíží se za těžkým, i když smysluplným projektem Sawai, která nyní vyhlíží další a opět odlišné výzvy. Rozhodně by znovu chtěla pracovat s tvůrci Šógunu včetně herce a producenta Hiroyuki Sanady, jenž se významně zasadil o řadu formálních aspektů. Druhá sezóna se podle všeho neplánuje a talentovaná herečka, která z dívčí popové kapely úspěšně přesedlala k dramatickým televizním rolím, se možná vrátí alespoň do světa monster. Godzilla se koncem března spřáhne s Kongem v očekávaném celovečerním pokračování a pro Sawai je nejen národním symbolem, ale také snadno napojitelným charakterem. „I když je obřím monstrem, zůstává podle mě nepochopený – a s tím se asi všichni dokážeme identifikovat. S tím pocitem, že někam nezapadáme,“ vysvětlila vycházející japonská hvězda, co ji na dosud největším „hereckém“ parťákovi tak oslovuje.