Scenárista nejlepších Star Wars slaví 75 let. Na rozdíl od Lucase ho vesmírná sága nepohltila
Kasdan se narodil v Miami do židovské rodiny personalistky a prodavače v obchodě s elektronikou. To jemu a jeho třem sourozencům umožnilo prožít skromné, ale spokojené dětství nižší střední třídy, na něž sám vzpomíná jako na chvíle klidu a bezpečí.
Jediný stín jeho rodičů byl sen nenaplněných uměleckých ambicí. Otec, jenž zemřel v Kasdanových čtrnácti letech, chtěl být divadelním autorem, ale nikdy neprorazil. Jeho matka publikovala několik povídek v magazínech a později rutinní self-help knihy. Svou planou touhu obzvlášť matka bezděky přenesla i na Lawrence. A protože filmy byly největším luxusem, jaký si děti bez vysokého kapesného mohly dovolit, zhlédl se především v nich. Během šedesátých let se jeho vkus formoval na základě epik jako Sedm statečných a Lawrence z Arábie. David Lean se stal jeho hrdinou.
Přihlásil se na vysokou školu, na kterou si vydělával na brigádách a vyhráváním literárních soutěží (záměrně vybral takovou, která jich pořádá nejvíc). Už tehdy prokazoval jasný literární talent. Jeho snem bylo režírovat, přesto věděl, že se k této pozici může ve své situaci dostat jedině prostřednictvím scenáristiky. Stejně jako většina jeho spolužáků si během studií vypěstoval velký odpor vůči zahraniční politice Spojených států, podobně jako jeho pozdější kolega George Lucas.
Sedmdesátá léta se nesla ve znamení postupného získávání pevné půdy pod nohama. Jeho srdcovým projektem se stal text k Osobnímu strážci, který však studia sedmdesátkrát odmítla a jenž byl realizovaný až počátkem 90. let. Naplno prorazil až dobrodružnou dramatickou komedií Propastný rozdíl, jejíž scénář upoutal pozornost Stevena Spielberga. Ten učinil Kasdana spoluscenáristou projektu, z nějž se později stal první Indiana Jones.
Právě zde se setkal i s Lucasem, obecně chaotickým autorem, který se příliš nestará o vstřícnost vůči publiku. Kasdanova pevná ruka se ukázala být právě tím, co Lucas potřeboval, aby Indymu vdechl život. George tehdy pochopil, že jeho schopnosti může zužitkovat. Když Lawrence odevzdal svou verzi scénáře k Indymu, poslal mu Lucas obratem již existující verzi snímku Impérium vrací úder, aby ji dopracoval k hotovému tvaru.
Kasdan zvolil posun k temnějšímu a dospělejšímu tónu, který si publikum zamilovalo. Impérium se stalo kriticky nejuznávanějším Star Wars filmem. (Premiéru si odbylo před Indym, jehož produkce se protáhla.) Dnes už zapomínáme, že nadšení nebylo automatické a okamžité, přesto netrvalo dlouho, co si Epizoda 5 získala srdce fandomu.
Mladý scenárista nyní čelil stejné hrozbě jako Lucas: jak to udělat, aby ho série, jejíž úspěch neměl v Hollywoodu obdoby, nepohltila? A nutno říct, že v tom byl mnohem úspěšnější než jeho šéf. Přestože byl pro Star Wars vždy po ruce a s různou úrovní intenzity se podílel na několika dalších epizodách, včetně těch nejnovějších, brzy si konečně splnil sen režírovat vlastní texty.
Už v osmdesátých letech si střihl úspěšné filmy Silverado a Náhodný turista. A nakonec došlo i na Osobního strážce, z nějž se stal obrovský hit (i když v režii Micka Jacksona). Připsal si však také Pavučinu snů, jednu z nejhorších adaptací Stephena Kinga. Netřeba dodat, že přinejmenším komerčního úspěchu z počátku 80. let znovu nedosáhl, dostal nicméně příležitost to alespoň zkusit a udělat si radost.