Začalo to hned v únoru 2023. Superhrdinský blockbuster Ant-Man a Wasp: Quantumania stál jen v preprodukci a za natáčení přes 190 milionů dolarů. Do reklamní kampaně šly další desítky milionů. Třetí díl sci-fi série o zmenšujícím se superhrdinovi však měl špatné recenzentské ohlasy a celosvětově utržil jen kolem 475 milionů dolarů. Protože si kina berou zhruba 50 % tržeb, měl se dostat hodně nad půl miliardy. Vzhledem k tomu, že dosud nejsou známé náklady na počítačovou postprodukci, je pravděpodobné, že film bude hluboko v červených číslech. Uspěchaná digitální animace pak byla hlavním terčem kritiky.
Pohádková Malá mořská víla přišla v květnu. Film měl úspěšný první týden a vypadalo to, že se podařilo zažehnat negativní ohlasy na to, že hrdinka remaku má tmavou barvu pleti. Žádný jiný film v dějinách nečelil tak silné vlně rasismu. Problém je, že po prvních (převážně) spokojených ohlasech šly tržby dolů. Film utržil globálně skoro 570 milionů dolarů a je tak momentálně devátým nejnavštěvovanějším filmem roku. Bohužel produkce vyšla na 265 milionů a k tomu byly vysoké náklady na reklamu.
V červnu Disney přišel s dobrodružným velkofilmem Indiana Jones a nástroj osudu. Ten vyšel předběžně na 295 milionů dolarů a z kin získal pouze 358 milionů. Až finanční uzávěrka na konci roku ukáže, kolik peněz se muselo vyplatit za postprodukci a reklamu nebo na případné podíly hercům.
Poslední letošní ranou byl pro streamovací platformu Disney+ seriál Tajná invaze. Příběh se zaměřuje na agenta Nicka Furyho v podání Samuela L. Jacksona a po nenápadném začátku se jedná o velkou katastrofickou podívanou, která měla vyjít na neuvěřitelných 212 milionů dolarů. Seriál měl mizerné kritiky a sledovanost a počet předplatného se nejenže nezvýšil, ale dokonce lehce snížil. Najednou ve společném rozpočtu nejsou prostředky na další seriály pro tuto platformu.
Ze zveřejněných čísel Disney letos tratí 965 milionů amerických dolarů, což však do konce roku nepochybně naroste právě kvůli proplácení všech nákladů na postprodukci a reklamu.
Ředitel Disneyho Bob Iger už začal se snižováním nákladů, ale to mu letos nebylo moc platné, protože většina uvedených filmů už byla v takovém stádiu rozpracovanosti, že je nemohl zcela utnout. Tři měsíce po uvedení do funkce oznámil investorům, že studio potřebuje „snížit náklady na všechno, co vyrábí, protože i když jsme nesmírně hrdí na to, co vidíme na obrazovce, došli jsme do bodu, kdy je to mimořádně drahé“.
Z dosavadního přehledu nelze tvrdit, že na vině je čistě politika studia, která bývá označovaná za „progresivistickou“. Heslo „go woke, go broke“, podle nějž „uvědomělost ohledně prezentování menšin vede k finančnímu krachu“, se nedá moc aplikovat na dané čtyři tituly. Platit bude pouze u Malé mořské víly, ale ta byla fakticky nejúspěšnější.
To, co nefunguje, je ždímání starých ság a hrdinů, jako je Indiana Jones, nebo nekonečné natahování marvelovské ságy. Lze mluvit o únavě z komiksů, sequelů a remaků. Lze mluvit o otrávenosti publika, které nebaví sledovat nedodělané počítačové triky. Je možné, že nefungují ani příliš dlouhé stopáže filmů, pohybující se kolem dvou a půl hodiny. V kinech je také hodně snímků, které se „sušily v trezoru“ během covidu. A změnila se ochota publika chodit do kina, pokud ví, že většinu filmů uvidí v klidu domova na VOD službách.
Disneymu ona miliarda dolarů bude chybět. Promítne se do nabídky kin a VOD příští a přespříští rok, nepochybně povede i k přehodnocení toho, co studio celkově vyrábí.