Kate Capshaw, Willie z Chrámu zkázy, je sedmdesát. Kvůli manželovi se s ní báli pracovat
Capshaw, rodným jménem Kathleen Sue Nail, to ostatně vždy táhlo k dětem a k jejich vzdělávání. Texaská rodačka je vystudovanou učitelkou a v každém člověku chce pěstovat jeho individualitu. „Můj zájem o speciální vzdělávání vzešel z přesvědčení, že všichni jsme odlišní a máme vlastní potřeby,“ sdělila roku 1995 v rozhovoru pro The Spokesman-Review.
Roku 1976 se poprvé provdala za ředitele školy Roberta Capshawa, s nímž záhy přivítala dceru Jessicu. Přestěhovali se do New Yorku, kde již pod jménem Kate Capshaw začala s modelingem. Roku 1980 se rozvedla a brala první herecké lekce. Ačkoli se objevila v několika televizních filmech, její účinkování v nejúspěšnějším filmu roku 1984 přišlo jako blesk z čistého nebe.
Nevděčná role s pozoruhodnými následky
Spielberg měl problémy najít vhodnou herečku, která by utvořila tandem s Harrisonem Fordem v prequelu Dobyvatelů ztracené archy. Herecký skaut Peter Myers režisérovi doporučil Capshaw a po dvou castingových schůzkách se Spielbergem byla role Willie Scott její. Velkou příležitostí nepohrdla i přesto, že skutečné herectví si představovala trochu jinak. „Nestanete se herečkou, abyste mohla jen běhat, skákat a prchat. Chcete mluvit a být součástí dialogů,“ svěřila se později pro Entertainment Tonight.
Roku 2008 pro Empire Magazine popsala, že Spielberg s producentem Georgem Lucasem zkrátka hledali „dívku“. „Když jsme točili, stále o ní mluvili pouze jako o dívce,“ potvrdila Capshaw. Ta hned v úvodní muzikálové scéně prokázala pěvecké i taneční schopnosti, přičemž se nenechala zahanbit ani v akčních a hororových scénách. Do smrtelně nebezpečného bangkokského dobrodružství se Willie namočila proti své vůli a Capshaw hrála ukřičený archetyp ženské hrdinky, jaký ve filmech proslavila Fay Wray v prvním King Kongovi (1933).
Pomyslně také doplatila na to, že spoluautor scénáře Lucas zrovna procházel bolestným rozvodem, přičemž Spielbergův vztah s herečkou Amy Irving také neměl na růžích ustláno. Pochmurné milostné období obou přátel a kolegů se do nálady Chrámu zkázy otisklo například scénou vyjmutí tlukoucího lidského srdce, kterou vymyslel Lucas. A také postavou Willie, která se od sebevědomé Marion (Karen Allen) z původního filmu značně liší.
Capshaw však balancování mezi karikovanou hysterií a groteskní komikou zvládla a na natáčení zpětně ráda vzpomíná. Pro PM Magazine se nechala slyšet, že si užívala Fordův smysl pro humor a to, že na ni nikdo nevyvíjel přehnaný tlak. „Nikdo mi nevyčítal, že jsem byla nervózní. V akčních dobrodružných filmech to dívka vždycky nejvíc schytá a vznikají pod tlakem,“ vysvětlila. Obavy nepříliš zkušené herečky ostatně mírnila jiskra, která přeskočila mezi ní a režírujícím Spielbergem. Po natáčení zůstali v kontaktu a pár týdnů poté, co se režisér roku 1989 rozvedl s Irving, se k němu Capshaw přestěhovala.
S manželstvím nové priority
Do té doby si zahrála například v dobrodružné sci-fi Vesmírný tábor (1986) nebo v dramatu Moc z téhož roku, kde stanula po boku Richarda Gerea, Julie Christie a Genea Hackmana. Ridley Scott ji roku 1989 obsadil do své přehlížené stylové gangsterky Černý déšť s Michaelem Douglasem. Stávala se výraznou charakterní herečkou, jakou před Chrámem zkázy chtěla být. Vztah s režisérskou megastar jí však i nedobrovolně vytyčil jiné priority.
Kvůli Spielbergovi konvertovala k židovství a roku 1991 se vzali v civilním i náboženském obřadu. Od začátku měli rušnou domácnost. Spielberg, jenž měl s Irving syna Maxe, přijal za svou hereččinu dceru Jessicu a adoptoval také chlapce Thea, jemuž byla Capshaw pěstounkou. Své první dítě, dceru Sashu, přivítali roku 1990. Po svatbě se jim narodily další tři děti a Kate se Stevenem si dle hereččiných slov rozdělili úlohy. „Jsme partneři a náš život je naší produkcí,“ použila filmový slang v rozhovoru z roku 1995. „Když hodlám dělat něco, co ji nějak ovlivní, chci mít jeho podporu,“ dodala s tím, že manželé spolu probírají veškeré soukromé i profesní kroky.
Capshaw stála Spielbergovi po boku i během náročné produkce Schindlerova seznamu, která herečku sblížila s židovskou komunitou a rovněž posílila režisérovo vyznání. Vlastní projekty si od té doby vybírala zvlášť pečlivě a neváhala přiznat, že se přeorientovala spíš na rodinu. „Se Stevenem se vzájemně podporujeme. On ovládá svůj tryskáč, tedy kameru a příběh. A mým tryskáčem je rodina. Osobně bych se necítila příjemně, kdybych se měla v kinematografii angažovat tak jako on,“ zdůraznila.
Obávaný Spielbergův vliv a vlastní projekty
V 90. letech měla napilno a zahrála si třeba v ceněných filmech Milostná aféra (1994) nebo Vražedné alibi (1995). Fakt, že manželství se Spielbergem ji situovalo do pozice hollywoodské šlechty, jí prý vlastní kariéru ani nepozvedl, ani nezazdil. Několik filmařů se však přece jen zdráhalo obsadit ženu mocného Spielberga. „Jestli někoho děsilo, že si Steven přečte stránku z jeho scénáře nebo si vyslechne historky ze zákulisí, je to katastrofa,“ řekla pro The Spokesman-Review. „Režisér musí mít sebevědomí. Lidi, s nimiž jsem pracovala, byli nadšení, že mohli sdílet některé aspekty natáčení se Stevenem. On je jedním z nejštědřejších lidí v oboru, tiše sedí v koutě a nemluví, dokud se ho někdo nezeptá. Jeho podpora je hodně cítit,“ uzavřela.
Na stříbrném plátně se Capshaw naposledy objevila roku 1999 v dramedii Milostný dopis a po televizním filmu Směr východ (2002) s herectvím skončila. Zaměřila se na malování a našla způsob, jak svůj talent spojit s potřebným. Stojí za sérií působivých dvourozměrných kreseb skutečných dětí bez domova, jež zachycují posmutnělé postavičky na sytě černém pozadí. Pokouší se tím obrátit pozornost na ty, kteří vyžadují pomocnou ruku. Její první sólová výstava s názvem Unaccompanied proběhla letos v květnuna Columbus State University v Georgii. Krátce předtím rovněž po boku Michelle Obamy vystoupila na barcelonském pódiu během koncertu Bruce Springsteena a s bývalou první dámou USA obstarala doprovodné vokály a tamburínu k písni Glory Days.
Se Spielbergem žije už dvaatřicet let v jednom z nejpevnějších manželství Hollywoodu. Když se moderující Jimmy Kimmel na oscarovém ceremoniálu roku 2018 režiséra zeptal: „Kdo jste?“, Spielberg bez otálení ukázal na přísedící Capshaw a odpověděl: „Její manžel.“ Do svých filmů už ji sice nikdy neobsadil, ale o to víc jim to možná klape v soukromí. Spolupracovali spolu alespoň na hudebním klipu Marcuse Mumforda k písni Cannibal, který Capshaw produkovala a Spielberg ho roku 2022 natočil v jediném záběru na mobil.