Mladí nechtějí na obrazovkách sex. Přitahují je reálné pocity a platonická láska

Mladí nechtějí na obrazovkách sex. Přitahují je reálné pocity a platonická láska
Euforie | HBO (Home Box Office)
Explicitní erotika byla v kinematografii dlouho tabu, ale v posledních letech se z ní stala spíš norma. Cenzurní přecitlivělost zmizela a ze sexu se stal filmařský prostředek ke snadnému vyjádření vztahů mezi postavami. Komerční seriály jako Euforie v tomto směru navozovaly až šokový efekt spojený s tím, do jaké dekadence mohou zajít životy teenagerů řízené libidem, drogami a bezohledností.
Euforie natrefila na populární trend, a ačkoli při premiéře druhé řady slízla tvrdou kritiku od konzervativnějších lidí nebo od společností zaměřených na prevenci drogové závislosti, publikum oslnila rozličností svých témat a ojedinělým formálním provedením. Nadcházející třetí řada to přesto bude mít složitější, neboť generace Z ve skutečnosti není tak posedlá sexem, jak tvrdí televizní pořady, které ji definují.
Euforie
Euforie | HBO (Home Box Office)
UCLA provedla studii s názvem Teens and Screens, v rámci níž se obrátila na 1500 lidí v rozmezí od deseti do čtyřiadvaceti let. Na intimní záležitosti přitom odpovídali pouze respondenti starší třinácti let. Skoro padesát procent z nich se shodlo, že děj filmových či televizních děl nepotřebuje explicitní sexuální obsah. Mládež místo toho preferuje zobrazování platonických, snad až idealizovaných vztahů, které jim v životě často schází.
„Adolescenti si skutečně přejí méně sexu ve filmech a v televizi. Podle studie však především chtějí vidět větší množství rozmanitějších vztahů,“ prozradila spoluautorka výzkumu, doktorka Yalda T. Uhls. Přisuzuje to emoční citlivosti mladých a tomu, že emoce dnes mnozí ventilují i filtrují prostřednictvím popkultury, tedy hlavně filmů a seriálů. „Je obecné známé, že mladé lidi postihla epidemie osamění a že hledají východisko v uměleckém konzumu. Mnoho tvůrců používá sex jako zkratku k propojení s postavami. Hollywood si však musí uvědomit, že teenageři vyžadují příběhy reflektující široké spektrum vztahů,“ dodala Uhls.
Naráží přitom na další známý a studiemi odhalený fakt, podle něhož dnešní mládež nemá sex zdaleka tak často jako její rodiče. Mnoho lidí zůstává bez partnera či partnerky, přičemž proces budování vztahů či celých komunit pozměnila také pandemie koronaviru. Ta lidstvo ještě víc přimkla k telefonním displejům a zvrátila preference mladých. Ti místo při sexu, který dnes opanuje internet a každý se k němu snadno prokliká, uvolňují dopamin právě prostřednictvím médií či sociálních sítí.
Sexuální výchova
Sexuální výchova | Netfix
Další autorka studie Stephanie Rivas-Lara nazývá média „třetím prostorem“, kde generace Z hledá své útočiště. „Mohou se tam propojovat a získat smysl bytí, to, že někam patří. Všude vidí děsivé titulky o změně klimatu, pandemii a globální destabilizaci. Je tedy logické, že je přitahují věci, s nimiž jsou už dobře obeznámení,“ prohlásila.
Mládež se podle všeho dokáže identifikovat s pocity, které filmové médium vždy silně odráželo. A nepotřebuje k tomu sexuální obsah, který už publikum stimuluje mnohem méně než samotný akt sledování a identifikace s postavami, jež mohou zažívat stejné vztahové problémy jako libovolný puberťák. I proto je ostatně populární sledování na jeden zátah, tedy takzvaný binge watching, který například Euforie opustila na úkor jedné zveřejněné epizody za týden. Nároky teenagerů a mladých dospělých, kteří jsou nejrozsáhlejším diváckým vzorkem, se rychle mění. Je tedy na kinematografii, jak na to zareaguje.
Zatímco z populárních filmů totiž erotika v podstatě vymizela, což si mimo jiné žádají cenzorní regule spojené s ratingem přístupnosti, televize sexuální intimitu objala a mocné streamovací služby samy určují, kam až v tomto ohledu sahá hranice vkusu. Sex stále umí přitáhnout pozornost a zatraktivnit produkt, ale jeho vyobrazení většinou není realistické a potřebám generace Z se naopak vzdaluje. Problém s tím stále častěji mají i samotní herci a herečky, kteří se v současném politickém klimatu tolik nebojí veřejně vystupovat proti pracovnímu vykořisťování. To může souviset i s natáčením erotických scén, jež se samotným performerům často jeví jako nepatřičné a nadbytečné.
Průmysl by měl dospět k citlivějšímu zacházení se sexuální tematikou s ohledem na publikum a jeho genderové složení. Seriály by neměly diváky a divačky zahlcovat nahotou a sexem, které ve formě videokompilací končí na pornostránkách, od nichž se přitom Netflix a další služby promptně distancují. Postoj mladých diváků a divaček to jasně dokumentuje. Nutno však podotknout, že průzkům proběhl v USA a že se zaměřil na tamější publikum, je tedy sporné, do jaké míry ho lze vztáhnout na kulturní prostředí v Evropě.
zdroje: IndieWire, Kinobox
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů podle hodnocení uživatelek a uživatelů Kinoboxu.

Čtete nás rádi? Podpořte nás, prosím, v hlasování o Křišťálovou lupu. Děkujeme.