Armageddon slaví 25 let. Kdyby Willis nedlužil studiu 14 milionů, nikdy by ho nenatočil
Armageddon je jedním z těch kousků, které mají sice status klasiky, nezískal si ho však jednoduchou cestou. V době premiéry se mu zámořští kritici vesměs vysmáli a dobírali si ho pro jeho naivitu. V Evropě byli mnohem shovívavější, například u nás mu časopisy Cinema i PREMIERE udělily 80 %. S celosvětovými tržbami 553 milionů dolarů šlo nakonec o největší hit roku 1998, cejch hloupého blockbusteru, který absurdní zápletku natáhl do podoby celovečerní atrakce, mu však zůstával.
A netřeba si nic nalhávat. Již výchozí dějový bod Armageddonu nedává smysl. Je v něm nasekáno tolik faktických chyb týkajících se vesmíru a vše okolo něj, že ho NASA využívá během tréninku, aby si testovala znalosti budoucích pracovníků. Poslední třetina pak nikdy v rámci tempa pořádně nefungovala.
Režisér Michael Bay dokonce ohledně finále filmu vyjádřil lítost: „Omlouvám se za Armageddon. Museli jsme celý film zvládnout za pouhých 16 týdnů. Byl to obrovský závazek a nebylo to vůči filmu fér. Kdybych měl na to čas, zkrátil bych celé třetí dějství. Ale studio nám film doslova vzalo. Bylo to šílené. Můj supervizor speciálních efektů se z toho nervově zhroutil, takže jsem vše musel vést já. Ze zoufalství jsem se radil i s Jamesem Cameronem. Ale film nakonec dopadl dobře,“ řekl v roce 2018 Bay.
Zábava, která se odpouští
Jenže čas běží a Armageddonu nelze upřít velký faktor zábavnosti a potřebného měřítka pro blockbustery (ostatně se často říká, že právě Bay tímto kouskem položil moderním blockbusterům základy). Má srozumitelnou a dobře vystavěnou expozici, výborně představené hrdiny, hravou část s náborem, v níž se parta nýmandů souká do trenažérů a nakonec možná zdlouhavé, ale stále úderné finále. Bay navíc obecně nikdy nebyl v lepší formě. Akce je strhující a nápaditá, herci výborně využití, napětí dodávané v pravidelných dávkách a dostatečně vyvážené humorem a k tomu nějaké ty vážnější momenty, možná malinko úsměvné, v ději ale správně rozložené. Dokonce i ta otravná ústřední píseň od Aerosmith, která svého času hrála všude, má dnes správný nádech nostalgie.
Svého času všichni čekali vážný katastrofický film (protože do té doby vesměs jiné ani nevznikaly) a Bay natočil hravou klukovinu, která nakažlivě prezentuje to, jak si podobné dobrodružství představuje duchem třináctiletý kluk, který se chce hlavně v kině bavit, nahlas smát a říkat wow u toho, když se někam řítí obří asteroid. V kontextu doby lze chápat zklamání odborných kritiků, již tehdy ale diváci a divačky na Bayovu hru ve velkém nadšeně přistoupili a od té doby snímek ve známkách jen roste. Málokdy se totiž povede vytvořit tak vyvážený zábavný koktejl, kterému ve výsledku rádi odpustíme i pohádkově naivní zápletku, neboť úspěšně slouží celku.
Ale zpátky na začátek. Nemalý komerční lesk filmu v době uvedení dodalo angažmá Bruce Willise, který tehdy platil za jednu z největších hvězd Hollywoodu. Jeho účast ale byla dílem náhody.
Průšvihový rváč z Broadwaye
Celý příběh začal tím, že Willis pracoval v roce 1997 na komedii Broadway Brawler (Rváč z Broadwaye), v níž hrál jednu z hlavních rolí a film současně spoluprodukoval. Snímek měl být příběhem Eddyho Kapinskyho, bývalého hokejového hráče, který prožívá románek s postavou, jíž hrála Maura Tierney. Dalšími obsazenými byli Daniel Baldwin, Jenifer Lewis nebo Alex Boyd.
Po dvaceti dnech natáčení se ale produkce zastavila, Willisova nespokojenost s tvůrčím týmem vedla k tomu, že dostali padáka Lee Grant (režie), Joe Feury (produkce), William A. Fraker (kamera) a ještě další členové štábu, přičemž z 28 milionového rozpočtu už byla půlka pryč. K projektu byl pozván v komediích zkušený Dennis Dugan, který s Willisem pracoval na Měsíčním svitu (1985), aby vše zachránil. Na place ovšem strávil jediný den a pak už se kamery nikdy nerozjely. Jde o extrémně neobvyklý tah, aby studio projekt, který byl v přípravě dva roky a následně uběhlo několik týdnů natáčení, ze dne na den zařízlo. Přesně to se ale stalo. A mělo to velmi zajímavou dohru.
Protože byl Willis důvodem, proč natáčení Broadway Brawler selhalo (zda oprávněně či neoprávněně už se nedovíme, režisérka Grant o něm každopádně i poté mluvila mile), byla ve hře možnost, že by čelil žalobám. Aby vše urovnal, podepsal se společností Walt Disney Company kontrakt na tři filmy, v nichž bude hrát. Z nich vzešly ironií osudu dva největší hity jeho kariéry – již zmíněný Armageddon (553 milionů dolarů celosvětově) a Šestý smysl (672 milionů). Třetím filmem byla komedie Kid.
Za Armageddon Willis inkasoval namísto obvyklého honoráře 20 milionů jen 3, aby se tím vyrovnaly ztráty z natáčení Broadway Brawler. Jeden by řekl, jak to bude nevýhodná nabídka. Nejenže se ale Armageddon stal jedním z nejvýraznějších filmů Willisovy kariéry, z tržeb měl navíc procenta pro sebe, takže si za film odnesl celkovou výplatu ohromných 120 milionů dolarů. A to vše začalo filmem, který se kvůli němu nepovedlo dokončit. Někdo zkrátka umí na smůle vydělávat.
Armageddon, Šestý smysl i Kid najdete na Disney+, první dva zmíněné s kompletní českou podporu, Kid má pouze české titulky. Co dalšího sledovat na Disney+ zjistíte v našem žebříčku nejlepších filmů.