Žena, která vdechla Hollywoodu nový život. Greta Gerwig je nejúspěšnější režisérkou historie

Žena, která vdechla Hollywoodu nový život. Greta Gerwig je nejúspěšnější režisérkou historie
Greta Gerwig na londýnské premiéře Barbie | Getty Images 2015
Greta Gerwig
Greta Gerwig

Scénáristka

7.4
Rodačka z kalifornského Sacramenta přičichla ke kinematografii díky rodičům, s nimiž ji pojí vřelý vztah a kteří ji brali na nejrůznější představení. Za svůj největší vzor považuje Woodyho Allena a stejně jako on se vedle režie a tvorby scénářů věnuje také herectví. V počátcích kariéry spolupracovala s filmařem Joem Swanbergem a herecky debutovala v jeho dramedii LOL z roku 2006. Společně utvářeli nový subžánr nazvaný mumblecore. Šlo o nezávislé filmy jako Hannah jde po schodech nebo Noci a víkendy, které vyprávěly příběhy o dospívání a soustředily se především na improvizované hraní a dialogy.
Roku 2009 si zahrála v oceňovaném retro hororu Dům ďábla, ale zlomový byl pro ni následující rok. Po boku Bena Stillera se objevila ve snímku Noaha Baumbacha Greenberg. Nejenže se její výkon dočkal chvály, ale o čtrnáct let starší režisér se stal jejím partnerem i v osobním životě, který v průběhu let vyústil do plodné a úspěšné tvůrčí spolupráce. Gerwig hrála a podílela se na scénářích Baumbachových filmů Frances Ha (2013) a Mistress America (2015), které měly skvělé ohlasy. Za první zmíněný titul obdržela nominaci na Zlatý glóbus v kategorii nejlepší herečka v komedii nebo muzikálu.
Frances Ha
Frances Ha | 2019 - IFC Films
Další zlom nastal roku 2017, kdy Gerwig natočila zčásti autobiografický sólový debut Lady Bird. Melancholické, leč hřejivé drama o dospívání se Saoirse Ronan a Timothée Chalametem vydělalo při desetimilionovém rozpočtu 78 milionů dolarů a stalo se miláčkem kritiky. Na webu Rotten Tomatoes získalo 196 pozitivních recenzí v řadě, což se předtím ani potom žádnému filmu nepovedlo. Momentálně se vyhřívá na výsluní s 99 % pozitivních z celkově 401 recenzí. Lady Bird neignorovala ani Akademie, která mu přiklepla šest oscarových nominací včetně těch za nejlepší film a také za režii a původní scénář pro Gerwig.
Gerwig byla teprve pátou ženou nominovanou na režisérského Oscara a stala se superstar, která si může vybírat. Volba padla na zvlášť prestižní látku a Gerwig roku 2019 adaptovala literární klasiku Malé ženy od Louisy May Alcott. Báječné obsazení tvořili Saorsa Ronan, Florence Pugh, Emma Watson, Meryl Streep či Timothée Chalamet, ale byla to opět režisérka a scenáristka v jedné osobě, kdo kritickou obec oslnil důvtipným a vyspělým vyprávěním. Vyšší, čtyřicetimilionový rozpočet se vrátil víc než pětkrát a Gerwig dorovnala oscarové skóre Lady Bird. Tentokrát se však jedna ze šesti nominací proměnila, a to za nejlepší dobové kostýmy. 
Před uvedením Barbie, na níž Gerwig s Baumbachem pracovali od roku 2021, si opěvovaná filmařka zahrála v manželově nejnovějším filmu, katastrofickém existenciálním dramatu Bílý šum od Netflixu. Oživení ikonické panenky od Mattela manželé zpočátku nevěřili a v čerstvém rozhovoru pro New York Times se Gerwig svěřila, že touhu projekt režírovat zaznamenala až po dokončení scénáře. A že to byla producentka a herečka Margot Robbie, která jejich bláznivou vizi jako první podpořila. 
Saoirse Ronan, Laurie Metcalf
Lady Bird | CinemArt
V úvodu filmu, který vznikal s obřím rozpočtem 140 milionů dolarů, přepadnou Barbie (Robbie), dosud bezstarostně žijící v dokonalém Barbielandu, myšlenky na smrt. Spolu s dotěrným Kenem (Ryan Gosling) se musí dostat do skutečného světa a vypátrat, co může lidem takto depresivní a existenciální podněty přivodit. „Snaží se, aby film pokračoval pořád stejně, ale prostě to nejde,“ popsala Gerwig „meta“ náturu díla, jehož tónem si dopředu nikdo nebyl jistý. A to ani u Mattela, ačkoli jeho zástupci Gerwig nestáli v cestě a nechali nadanou režisérku experimentovat.
Gerwig s Baumbachem se skutečně odvázali a vtipný scénář místy připomene zašlou éru filmových parodií, které se umí strefovat do popkultury. Jenže Barbie je nevídaně existenciální příběh protknutý zesměšňováním světového patriarchátu, který rezonuje u diváků a divaček všech generací. Studio Warner Bros. nenechalo nic náhodě a svůj originální klenot mohutně propagovalo, v čemž mu nakonec pomohla i konkurenční společnost Universal Pictures a souběžné uvedení životopisného Oppenheimera. Dvě absolutně odlišné a očekávané premiéry daly vzniknout internetovému meme s hashtagem Barbenheimmer a lidé vzali kina útokem.
Barbie
Barbie | Warner Bros.
Oblékali se přitom hlavně do růžové, a ačkoli Nolanův stomilionový životopis konstruktéra jaderné bomby předčil očekávání a po celém světě otevřel za 175 milionů dolarů, Barbie neměla konkurenci. Za první víkend si globálně připsala 377 milionů dolarů, což stačilo na nejúspěšnější debut letoška. Růžová barva zaplavuje kinosály i google vyhledávače a málokdo pochybuje, že třetí režijní počin Grety Gerwig vydělá méně než 1,2 miliardy dolarů.
Filmařce, která čtvrtého srpna oslaví čtyřicátiny, leží Hollywood u nohou. Barbie by měla shrábnout řadu oscarových nominací, a přestože se vedle ještě lépe recenzovaného Oppenheimera rýsují i další konkurenti jako Killers of the Flower Moon od Martina Scorseseho, Gerwig si zlatou sošku možná konečně odnese. Extravagantní výprava Barbie ostatně nemá v moderní mainstreamové tvorbě obdoby a Ryan Gosling ji v zákulisním videu přirovnal k filmům Karla Zemana
Gretu Gerwig nyní čekají velké výzvy. Magazín New Yorker nedávno potvrdil, že bude režírovat dva filmy ze světa Letopisů Narnie, jež chystá Netflix. Režisérka se pro Entertainment Weekly svěřila, že hodlá tvořit díla různých ambicí a natáčet velkofilmy i menší nezávislé produkce. S Baumbachem má dva syny a v dětství jí diagnostikovali poruchu pozornosti. Pro Guardian prozradila, že vždy měla spoustu energie a entuziasmu a že byla vysoce citlivá, což se do její unikátní tvorby rovněž promítá.