Trailer na novou marvelovku je nejnenáviděnější na internetu. Nejen kvůli neoblíbené herečce
Každé kouzlo jednou vyprchá. V případě filmové a televizní série MCU nelze mluvit o fatálním úbytku diváckého zájmu, ale čísla a diskuze za poslední čtyři roky hovoří jasně. Superhrdinové kolem Thora, Doctora Strange či Ant-Mana nemají tolik potřebný vítr v plachtách, který jim dříve poskytoval arcipadouch Thanos nebo enormní popularita Iron Mana a Captain America. Od předloňského Spider-Mana nepřichází opravdový kasovní či kritický triumf, jako když si pavoučí muž vypomohl zapojením dřívějších představitelů této postavy a těžil z nostalgického uchopení.
Soudržnost rozbíjí preferované schéma mnohovesmíru, kde je možné prakticky cokoli, a kvůli propojení takřka třicítky filmů s televizními sériemi jako Loki, WandaVision nebo Hawkeye je obtížné vše usledovat a utřídit si informace. Jenže cílovému publiku vadí i další aspekty, které odráží negativní stránky internetové komunity. Jedním z nich, jak dokazuje kritické přijetí traileru k The Marvels, jsou ženy.
Misogynie, homofobie, rasismus a kombinace všeho
Internet má dlouhodobý problém s herečkou Brie Larson, jejíž obsazení do role mocné Captain Marvel vyvolávalo odpor už před čtyřmi lety. Larson patří k nejhlasitějším zastánkyním genderové rovnoprávnosti, již podle některých propaguje příliš agresivně a arogantně. Na cenách Crystal Awards v únoru 2019 například prohlásila, že nepotřebuje slyšet názory čtyřicetiletých bělošských kritiků, za což ji mnozí obvinili z rasistických postojů. YouTube rovněž zaplavila videa analyzující její skupinové rozhovory s ostatními marvelovskými herci a herečkami. Z její řeči těla a odpovědí lidé usuzovali, že je egoistická. Ztvárnění protagonistky v první ženské sólovce MCU podle nich přetavila v čistě osobní úspěch.
Veřejný backlash proti The Marvels ale směřuje z více misogynních pohnutek. Takřka 600 tisíc dislajků po prvních pěti dnech od vydání úvodní upoutávky nejenže převyšuje počet „palců nahoru“, jichž se pod videem nachází o sto tisíc méně, ale je zdaleka nejhorším výsledkem pro jakýkoli trailer na marvelovku. Překonává i první upoutávku na loňský seriál She-Hulk: Neuvěřitelná právnička, která posbírala 554 tisíc dislajků. V jejím případě však zvedlo palec nahoru skoro 800 tisíc lidí.
She-Hulk i The Marvels jsou projekty zaměřené na ženské superhrdinky, které v podstatě nahrazují jejich mužské alternativy, tedy Hulka (Bruce Bannera) a Kapitána Ameriku (Steva Rogerse). Zatímco kritici a kritičky v případě She-Hulk projevili spíš náklonnost, od publika se single třicátnice pracující jako právnička a proměňující se v zelenou superhrdinku dočkala debaklu. Misogynní útoky už před premiérou neušly pozornosti Marvelu a tvůrci některé z nich zasadily do příběhu. V jedné epizodě čte hrdinka online názory na sebe sama a vidí reálné komentáře. „Proč se musí vše v Marvelu točit kolem žen?“ ptá se jeden. „Nejdřív vzali Hulkovi jeho mužství a teď ho dali ženě?“ táže se další.
S podobnou nenávistí lidé reagovali také na Ms. Marvel, další loňskou sérii o americké muslimce a autorce fan fiction, jež získá superhrdinské schopnosti. Tehdy se projevily i výhrady proti reprezentaci cizích etnik, které obvykle doplňuje ještě pohrdání LGBTQ+ postavami. Jejich příběhy a perspektivy přitom Marvel, který Stan Lee vždy charakterizoval jako prostředí vyzdvihující respekt, solidaritu a rovnocennost, přirozeně vyobrazuje.
The Marvels natočila afroamerická režisérka Nia DaCosta (má za sebou chválený remake hororu Candyman) a vedle Carol Danvers (Brie Larson) a Nicka Furyho (Samuel L. Jackson) svede dohromady také muslimskou protagonistku Ms. Marvel Kamalu Khan (Iman Vellani) a černošskou hrdinku Monicu Rambeau (Teyonah Parris), která se poprvé objevila v seriálu WandaVision. A to se ve světle výše nastíněných diskuzí a statistik jeví jako mix předurčený k „odstřelu“ ze strany online trollů.
Právoplatná kritika a klíčové poselství
Negativní přijetí však bezpochyby spočívá také v opotřebování a únavě marvelovských schémat. Ukázka ostatně vypadá spíš jako dražší sci-fi sitcom nežli součást dříve osudového vesmíru, který držel v šachu Thanos se svými kameny nekonečna. V sekci komentářů pod trailerem se kupí ironické poznámky na adresu naznačovaného příběhu, v němž postavy náhodně absorbují mimozemskou energii a vzájemně si vyměňují těla. „Má oblíbená část je, když si Lindsay Lohan a Jamie Lee Curtis nastejno sdělí: ‚Kéž bys znala můj život,‘ a vymění si identity,“ naráží jeden z komentářů na komedii Mezi námi děvčaty. „Má oblíbená část je, když kočičí armáda sbíhá schody do Mordoru,“ poukazuje jiný uživatel na záběr z traileru, v němž po schodech skáčou roztomilá koťata. Podstatnou součástí děje ostatně znovu bude kocour Goose, jenž dle dalšího komentáře „zlepšil svůj komediální timing a sžil se s rolí“. Popkulturní narážky dále zahrnují třeba světelný meč Nicka Furyho (Jackson totiž hrál i v prequelové trilogii Star Wars) nebo matku Forresta Gumpa, podle níž nikdy nevíte, jaký kámen nekonečna ochutnáte.
Marvel samozřejmě může lidem připadat směšný a vtipné narážky na kvalitu prezentovaného materiálu jsou v pořádku. Horší to je s šířením genderové či etnické nenávisti, která zkrátka odporuje všemu, co populární komiksy hlásají. Naštěstí se stále najde spousta lidí, která na to i pod inkriminovaným videem upozorňuje a sdílí slavné prohlášení Stana Leea. „Marvel vždy reflektoval svět, který čeká rovnou za našimi okny. Jeho proměny a vývoj nikdy nezmění to, jakým způsobem vyprávíme příběhy o hrdinství. V těch se nachází místo pro všechny bez ohledu na rasu, gender nebo barvu kůže. Prostor naopak nezbývá na nenávist, nesnášenlivost a bezohlednost,“ pravil. A to je apel, který nejen v případě The Marvels působí stále aktuálněji.