Létající kouzelník Michael Jordan slaví 60. narozeniny. Výraznou stopu dodnes zanechává i ve světě filmu a televize
Na počátku 90. let se herec a režisér Spike Lee obracel s prosbou o finanční podporu na afroamerické celebrity, když jeho vysněný projekt Malcolm X přestalo financovat studio Warner Bros. Jako poslední eso v rukávu si schovával přítele a basketbalovou ikonu Michaela Jordana, jenž přispěl rozhodujícím kapitálem a umožnil dokončení oceňovaného dvousetminutového snímku, pod nímž zůstává podepsaný jakožto mecenáš.
Lee využil jeho jmění a vlivu, jichž Jordan nabyl v průběhu 80. let. Roku 1984 firma Nike vytvořila značku bot Air Jordan, kterou basketbalista propagoval v úspěšných reklamních spotech. Ty režíroval právě Spike Lee, jenž v nich současně vystupoval jako fiktivní charakter Mars Blackmon, vášnivý fanoušek basketu a Air Jordan z jeho celovečerního debutu Ona to musí mít.
Jordanovu kariéru a kulturní přínos už na konci 80. let mapovaly dokumenty Michael Jordan: Come Fly with Me a Playground, druhý zmíněný titul obstaral režisér Muže z oceliZack Snyder. Jordan byl ohromným reklamním tahákem, což vedle Spike Lee pochopilo také studio Warner Bros. A to v polovině 90. let, kdy připravovalo sportovní komedii Space Jam.
Snímek následoval formát Falešné hry s králíkem Rogerem (1988) a kombinoval animaci s reálným prostředím a herci. Michael Jordan ztvárnil sám sebe a trénoval klasické postavičky animáku Looney Tunes jako Bugs Bunnyho, Kačera Duffyho nebo Tweety na osudový basketbalový zápas. Space Jam sice odešel s rozporuplnými recenzemi, ale finančně uspěl. Z kin si odnesl 230 milionů dolarů, přičemž díky Jordanovi se skvěle prodávaly hračky a merchandising, který zajistil příjmy přesahující miliardu dolarů.
Společně s dalšími hvězdnými basketbalisty si Jordan střihl cameo ve sportovním dramatu Spika Leea Nejlepší hráč z roku 1998. Oceňovaný snímek sledoval příběh fiktivního basketbalisty v podání vycházející hvězdy Raye Allena, avšak současně propagoval kolekci Air Jordan 13. Naposledy se mihl v komedii Looney Tunes: Zpět v akci z roku 2003, která se pokoušela navázat na úspěch snímku Space Jam. Z jinak povedeného filmu s Brendanem Fraserem byl finanční propadák a při rozpočtu 80 milionů dolarů z kin vytěžil pouze 68 milionů.
Jordan se tedy hereckou osobností nikdy nestal, ale ani o to neusiloval. Jeho vliv na sportovní i popkulturní scénu však zůstává nepopiratelný. Svědčí o tom i množství dokumentů, které se mu věnují. Mezi nejslavnější patří Michael Jordan to the Max (2000), který vypráví o jeho posledním play-off za Chicago Bulls, nebo komplexní, 330 minut dlouhý Ultimate Jordan (2001).
Oblibu a uznání publika si roku 2020 získala dokumentární série Netflixu Poslední představení, v níž Jordan promlouvá o svém soukromí i kariéře. Filmaři pracovali s více než pěti sty hodinami archivního materiálu nastřádaného během sezóny 1997–98 a nahráli rozhovory s mnoha pamětníky. Jordan se dlouho zdráhal dát projektu zelenou, neboť si střeží své soukromí. Rozhovory například odmítl absolvovat v jakémkoli z jeho domovů. Poslední představení patří k nejlépe hodnoceným dokumentárním projektům minulých let.
Už 6. dubna se do tuzemských kin podívá nový film Bena AffleckaAir: Zrození legendy, v němž režisér Arga vypráví o začátcích značky Air Jordan. A to z obchodního hlediska odhlížejícího od sportovní kariéry. Sám Jordan se ve filmu neobjeví a dle webu The Hollywood Reporter zastane úlohu „mytické figury, která se nad příběhem vznáší neviděná, ačkoli se k ní protagonisté z obchodní sféry snaží dostat“. Scénář Affleck napsal společně s Mattem Damonem a vedle nich si ve filmu zahrají také Viola Davis, Jason Bateman či Chris Tucker. Jejich účast a mytologické vyobrazení svědčí o neutuchajícím zájmu o jednoho z nejvlivnějších sportovců, filantropů a objektů zábavní kultury.
Kinolog: Šílený sektář zabil 900 lidí, Čech o tom natočil film. Lepší než udělá DiCaprio
O sektě Chrám lidu, již vedl reverend Jim Jones, vzniklo již mnoho dokumentárních i hraných filmů a seriálů. V roce 1978 spáchalo přes 900 jejích členů hromadnou sebevraždu, když vypili jed. Český snímek režiséra Jana Bušty se pokouší uchopit tragédii jinak než všechna ostatní díla.