Ben Affleck se opřel do Netflixu a vysvětlil, v čem streamovací velikán zcela selhává

Ben Affleck se opřel do Netflixu a vysvětlil, v čem streamovací velikán zcela selhává
Ben Affleck jako Batman | Warner Bros.
Bena Afflecka si Hollywood váží zejména jako režiséra filmu Gone, Baby, Gone či oscarového Arga, ale za sebou má i plodnou hereckou kariéru. Jednu ze svých nejvýraznějších rolí ztvárnil v akčním snímku Trojí hranice z roku 2019. Originální produkce Netflixu se dočkala lehce nadprůměrných známek od kritiků i publika a příliš nevybočila z netflixovského standardu, který Affleckovi kdovíjak neimponuje.
Padesátiletý herec nedávno s dlouholetým kamarádem a kolegou Mattem Damonem založil studio Artists Equity, které má produkovat kvalitní obsah s mainstreamovým dosahem. O to se dlouhodobě pokouší právě Netflix, který ale podle Afflecka záležitost kvality hrubě podceňuje.
Ben Affleck
Trojí hranice | Netfix
Herec a nově výkonný ředitel Artists Equity se v minulém týdnu zúčastnil newyorského summitu DealBook, kde mimo jiné hovořil o vztahu kvantity a kvality ve filmové tvorbě. Jako případ špatné praxe vypíchl Netlfix a posteskl si, že v systému pásové výroby, jaký streamovací gigant závislý na uživatelských statistikách razí, nelze vytvářet opravdu dobrý obsah. Stovky filmů a seriálů ročně totiž dle Afflecka nejdou ukočírovat.
„Výkonný ředitel Netflixu Reed Hastings by vám jistě pověděl, že si uvědomují dané riziko. A nepochybuji o tom, že mají skvělou strategii. Ale já bych oponoval. ‚Jak máme natočit padesát skvělých filmů? Jak toho můžeme reálně dosáhnout?‘“ uvažoval Affleck před přítomnými hosty. „Nemají na to dostatečnou schvalovací komisi… Chce to pozornost, zasvěcenost, spoustu práce a také schopnost vzdorovat procesu pásové výroby. Jde o nemožné poslání,“ dodal.
Netflix do vlastního obsahu ročně pumpuje 17 miliard dolarů a nové tituly vydává sériově. Hastingsův kolega Ted Sarandos na posledním čtvrtletním zasedání oplýval sebevědomím a tvrdil, že vysoké náklady se odráží na stále kvalitnějším měřítku a rozsahu netflixovských hitů. Statistiky ale hovoří jinak.
Ryan Gosling
The Gray Man | Netfix
Jistě, stamilionové akční filmy jako Red Notice či Gray Man se chlubí obrovskou sledovaností a představují nejsledovanější tituly. Publikum z nich ale nadšením neskákalo a kritici je kompletně ztrhali. Red Notice má na recenzentském agregátu Rotten Tomatoes pouze 36 % pozitivních recenzí a Gray Man 46 %. Šest z deseti nejúspěšnějších filmů Netflixu má skóre pod 60 % a jediný Irčan od legendárního Martina Scorseseho, jehož nalákaly nevídaně lukrativní podmínky, se setkal s kladným přijetím.
Dobré filmy přitom Netflix vyprodukovat dokáže. Celkem sedm titulů si vysloužilo oscarovou nominaci za nejlepší film – Roma (2018), Irčan (2019), Manželská historie (2019), Mank (2020), Chicagský tribunál (2020), K zemi hleď! a Síla psa (obojí 2021). Kromě Irčana a K zemi hleď! ale žádný nepronikl do historické top 10 a netvoří tedy poptávku, na niž by streamovací služba primárně reagovala.
Sám Affleck zareagoval založením Artists Equity, jehož první film zmapuje raketový vzestup tenisek značky Air Jordan. Režíruje Affleck, jenž napsal scénář společně s Mattem Damonem. Oba si ve filmu také zahrají společně s Jasonem Batemanem (Šéfové na zabití). A budou chtít ukázat, jak se dělají kvalitní a divácky přitažlivé snímky.

Kinolog: Proč nejde natočit skutečně protiválečný film? Jelikož milujeme zabíjení a smrt

Jedna z nejslavnějších knih všech dob se dočkala už třetího zfilmování. Je určitě nejbrutálnější, ale ne nejlepší. Tento díl bude i tom, jak se dá filmovat válka.