Britney Spears vzkazuje zájemcům o natočení jejího životopisu: „Nejsem mrtvá, vole!“ Je proto její příběh pro filmaře tabu?

Britney Spears vzkazuje zájemcům o natočení jejího životopisu: „Nejsem mrtvá, vole!“ Je proto její příběh pro filmaře tabu?
Britney Spears | Getty Images, Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic
Americká producentka a především herečka Millie Bobby Brown, proslavená rolí Eleven ve veleúspěšném seriálu Netflixu Stranger Things, se nechala v talk show své herecké kolegyně Drew Barrymore slyšet, že by ráda ztvárnila popovou zpěvačku Britney Spears. Osmnáctiletá filmařka vysvětlila, že po své průlomové účasti ve sci-fi a fantasy by chtěla ztvárnit opravdového člověka.
Méně lidí už si dnes pamatuje Britney Spears jako veleúspěšnou zpěvačku, jež koncem devadesátých let ovládla světové hitparády. Spíš je typickým symbolem padlé hvězdy sežvýkané, zneužité a vyplivnuté celým systémem od hudebních producentů, bulvárních novinářů a nakonec i členů její rodiny.
V první dekádě si prošla protidrogovou léčbou a z rozhodnutí soudu přišla nejdřív o kontrolu nad svými dětmi a nakonec i sama nad sebou. Byla de facto zbavená plné svéprávnosti ve prospěch svých rodičů, s nimiž se pak dostala do vleklých právních sporů.
Britney Spears v roce 2001
Britney Spears v roce 2001 | Getty Images, Kevin Mazur / WireImage
V posledních letech, v éře prominentních dokusérií a performativní mediální sebereflexe, se její příběh opět dostal do povědomí. Britney měla vždy oddané fanynky a fanoušky, kteří jí zůstali věrní. Zpočátku byli ale spíš terčem posměchu ostatních, stačí vzpomenout na slavné virální video (ve skutečnosti jedno z prvních virálních videí vůbec) „Leave Britney Alone“, do nějž se trefoval každý, kdo měl internet. Nakonec se ale na stranu #FreeBritney přiklonila velká část mainstreamu.
To je jistě vzrušující námět na životopisný film. Někdy ale při čtení podobných řádků zapomínáme, že se za podobně šťavnatými zápletkami skrývá opravdový člověk z masa a kostí. Spears se ozvala na svém Instagramu, kde mimo jiné napsala: „Slyšela jsem, že se najdou lidi, co chtějí o mém životě točit film… Vole, nejsem mrtvá!!!“ Čtyřicetiletá Spears se po znovunabití právní odpovědnosti v minulém roce chystá žít konečně naplno a nemyslí, že je načase vyprávět její příběh, jako by byl ukončený.
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Filmy3. 11. 2022
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Není nezvyklé, aby se točily životopisy živých osobností. Železná lady z roku 2011 s Meryl Streep měla premiéru dva roky před smrtí Margaret Thatcher. Teorie všeho z roku 2014 vyšla čtyři roky před smrtí Stephena Hawkinga. Většinou jde ale přece jen o starší lidi, kteří již žijí v ústraní. Jako výjimku můžeme uvést snímek The Social Network z roku 2010, jenž volně popisoval cestu k moci tehdy ani ne třicetiletého Marka Zuckerberga.
Právě tento film by mohl pro relativně mladé osoby, které chtějí aktivně pokračovat ve styku s veřejností, sloužit jako odstrašující příklad toho, jak to může dopadnout, když se o nich někdo rozhodne o vyprávět. Režisér David Fincher totiž zobrazil mladého multimiliardáře ve velmi nelichotivém světle. Obraz chladného, kalkulujícího a v jádru nedospělého a ustrašeného muže sice nemá svůj původ zrovna v tomto filmu, přesto má Fincher jistě podíl na tom, že tak o Zuckerbergovi dodnes smýšlíme.
Britney Spears a Madonna v roce 2003
Britney Spears a Madonna v roce 2003 | Getty Images, Chris Polk / FilmMagic
Diskuze obklopující seriál Koruna pak naznačují nízkou mediální gramotnost nejen velké části publika, ale i médií ohledně vztahu reality a fikce. Není divu, že se Spears příliš nezamlouvá představa, že by si o ní veřejnost tvořila představu na základě fikčního díla, nad nímž nemá kontrolu.
Dá se předpokládat, že film produkovaný mladou a přemýšlivou filmařkou jako Millie Bobby Brown by byl vůči Spears velmi empatický a pokoušel by se ji maximálně polidštit. Na životě Spears je v tuto chvíli nejvíc fascinující, jak moc se ho mediálně-zábavnímu průmyslu podařilo zničit.
I kdyby ale filmaři chtěli Spears vykreslit jako oběť, stejně by se jen zařadili do celé mašinérie a ždímali by to samé téma, jen z jiného úhlu pohledu.
ze zákulisí při natáčení filmu Crossroads
ze zákulisí při natáčení filmu Crossroads | Paramount
Je takřka jisté, že jednoznačné odmítnutí Spears na samotném počátku natáčení její biografie bude dostatečnou stopkou. Můžeme ale jen tak skončit u toho, že nyní existuje téma, které je pro umělce tabu? Našli jsme snad námět, o němž se nesmí točit? Jistě ne. Jak z toho tedy ven? Producenti by se mohli rozhodnout prorazit to „na sílu“, životopis vytvořit a čelit kritice ze strany těch, kteří by se postavili na stranu Spears.
Jiná cesta je zamyslet se nad tím, které aspekty života Spears jsou pro tvůrce lákavé a natočit fikční film se smyšlenými postavami, jež prožijí stejné konflikty. Výhodou je, že se naštve zásadně méné lidí, nevýhodou, že takovému filmu hrozí menší mediální zájem.

Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech

Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.