Zemřela Marie Poledňáková, autorka oblíbených rodinných komedií, s níž mnohé diváky a divačky „bavil svět“
Marie Poledňáková se narodila 7. září 1941 ve Strakonicích. V 15 letech měla vážnou autonehodu a krátce poté prodělala zánět srdečního svalu, což ale pro její následný život nemělo fatálnější důsledky. Z kádrových důvodů (část rodiny emigrovala do zahraničí) nemohla studovat chemii, pracovala tedy v továrně na výrobu nádobí. Později se jí podařilo absolvovat Akademii muzických umění v Praze. Uplatnila se jako asistentka režie v Československé televizi, poté jako scenáristka a režisérka.
Oba filmy získaly řadu ocenění. Jak vytrhnout velrybě stoličku hlavní cenu na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha v roce 1978, Jak dostat tatínka do polepšovny například cenu Zlatá nymfa, nejlepší scénář na Mezinárodním televizním festivalu v Monte Carlu, Cino Del Duka – cena za nejlepší režii, MTF Monte Carlo.
Pro filmy Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny se Poledňáková inspirovala vlastními životními peripetiemi. Nevydrželo jí totiž manželství s muzikologem Ivanem Poledňákem, s nímž měla syna Petra. Marie Poledňáková zůstala s tehdy osmiletým Petrem sama a tato událost ji inspirovala k napsání komedií, v nichž syn shání náhradního tatínka.
Po pádu železné opony se Poledňáková k režii vrátila až s komedií Jak se krotí krokodýli (2005), která volně navázala na úspěšné snímky Jak vytrhnout velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny a v kinech ji vidělo 620 tisíc diváků (statistika webu Kinomaniak). Oblíbené byly též její veselohry Líbáš jako Bůh (v kinech snímek viděly 904 tisíce diváků) a následující Líbáš jako ďábel, kterou roku 2012 viděl 501 tisíc lidí.
Kromě scenáristické a režijní práce byla Marie Poledňáková též mediální podnikatelkou. Roku 1990 spoluzaložila akciovou společnost FTV Premiera, z níž se později stala TV Prima. Šlo o první tuzemskou společnost, která dostala licenci k soukromému televiznímu vysílání. Poledňáková svůj podíl ve společnosti následně prodala a založila nakladatelství a vydavatelství Premiéra Studio.
Před šesti lety prodělala mozkovou příhodu a jen jako zázrakem nepřišla o možnost mluvit. Pro iDnes se nicméně vyjádřila v tom smyslu, že fyzická rehabilitace pro ni byla mimořádně náročná a bolestivá. Za Marií Poledňákovou zůstávají mimořádně populární komedie převážně z přelomu 70. a 80. let, na jejichž úspěch se v rámci tohoto žánru zatím téměř nikomu nepodařilo navázat. Doba a kultura televizního sledování se změnila. Idylické snímky však zůstávají.
Kinolog: Jakmile je to Číňanka, je podezřelá! Co by jinak dělala v Koreji, pane rado?
Filmy z Jižní Koreje se vyznačují tím, že jen málokdy mají jeden žánr. Proto je Podezřelá nejen krimi thrillerem, ale i romancí a komedií. A stejně jako předcházející díla režiséra Parka Chan-wooka (Old Boy, Komorná) jde o podmanivou výtvarnou podívanou.