Filmy 1. 8. 2022
A pak že se českým filmům nedaří. Tvoří polovinu nejnavštěvovanějších titulů tuzemských kin, Zátopek v nich neúnavně běhá skoro rokPod Cineworld Group spadá též síť kin Cinema City, která provozuje sály v sedmi městech České republiky. „Provoz multiplexů Cinema City bude pokračovat stejně jako doposud. Veškeré záležitosti vztahující se k oznámení, které se nedávno objevilo v médiích, se týkají pouze interních finančních záležitostí společnosti Cineworld Group. Nebudou mít na provoz našich multiplexů či návštěvu našich zákazníků žádný vliv,“ uvedla na dotaz Hospodářských novin marketingová manažerka pro Česko a Slovensko Lenka Tichá (zdroj zde).
Pád Cineworldu je pozvolný a váže se hlavně k situaci z roku 2020, kdy se řetězec díky pomoci věřitelů vyhnul bankrotu. Kvůli šíření koronaviru byla zavřena většina kin Cineworldu, majitelé nicméně veřejnost informovali, že své pobočky v těžké době podrží a covidu odolají. Přeúvěrovanost spolu s téměř dvouletými covidovými uzávěrami si vybraly svou daň a Cineworld se stahuje z britského a severoamerického trhu (spekuluje se, že pobočky koupí za výhodnou cenu nějaká bohatá „štika“, například Netflix).
Ačkoliv dle vyjádření zástupce českých multikin Cinema City omezení provozu nehrozí, zpráva o krachu Cineworldu je mimořádně znepokojující. Jak na ni reagují zástupci provozovatelů dvou tuzemských multiplexových sítí David Horáček z Premiere Cinemas a Jan Bradáč zastupující CineStar?
Jak chápete zprávu o krachu Cineworldu?
David Horáček: „Zpráva o potížích společnosti Cineworld bez ohledu na to, že k ní patří také lokální Cinema City, není pozitivní pro nás, Premiere Cinemas, ani pro žádného jiného provozovatele kina nikde na světě. Ukazuje totiž na určitá rozechvění ve filmové branži a také na skutečnost, že s následky covidu jsme se ještě zcela nevypořádali. Nemá smysl rozebírat vysokou přeúvěrovanost Cineworldu, která souvisela s jejich rychlou expanzí ze středoevropské společnosti na světového hráče. Na tu upozorňovali finanční analytici již před covidem a jistě bude předmětem dalších expertních rozborů.“
Jan Bradáč: „S obavou. Myslím si, že covidová omezení z posledních dvou let jsou až sekundárním důvodem současných problémů tohoto největšího provozovatele multikin na světě. Hlavní příčinu vidím v tom, že to táhli s rizikem investic až na krev a covid jim fatálně podrazil nohy v naprosto nečekanou dobu. Nemám z toho radost ani jako konkurent na českém trhu, ani jako jejich obchodní partner. Může následovat období nejistoty a nervozity a nikdo teď neví, jak a zda se problémy mateřské společnosti projeví tady u nás. Oni sice deklarují, že nijak, a vzniklé potíže v USA a ve Velké Británii si vyřeší bez toho, abychom tady něco poznali. Avšak takhle svět globální ekonomiky nefunguje.“
Mohli byste zrekapitulovat prozatímní letošní sezónu ve vašem multiplexu?
David Horáček: „Letošní sezóna probíhá pro Premiere Cinemas celkem uspokojivě. Když pominu rekordní rok 2019 a přeskočím covidové roky 2020 a 2021, jsme na úrovni zhruba 90 % předchozích let. Návštěvnost v jednotlivých měsících stoupá a klesá obvyklým způsobem, některé letošní měsíce jsou horší než v předchozích letech, jiné naopak předčily i rekordní rok 2019.“
Jan Bradáč: „Relativně stabilní, ale je to tanec mezi vejci. V letošním roce prozatím směřujeme někam mezi čtvrtinový až třetinový pokles proti poslednímu kompletnímu roku 2019, který byl ještě k tomu naprosto rekordní. Což o to, co by za to leckdo další v jiných oborech živé i reprodukované kultury v Česku dal. Ale ďábel se skrývá v detailu. Množství filmů, které fungují jako klíčový element přitažlivosti kina, se výrazně snížilo proti tomu, co jsme znali před rokem 2020. Přitom jejich počet neklesl, ale na řadu z nich nepřijde buď nikdo, nebo jen neměřitelné množství diváků. Takže náš stav hodnotím jako stabilizovaný, ale s velmi opatrnou vyhlídkou.“
Co očekáváte od podzimu, zimy, od kterých titulů si slibujete výraznou návštěvnost?
David Horáček: „Ve druhé polovině tohoto roku očekávám solidní návštěvnost, podpořenou několika významnými tituly – v září bude jistě silný Jan Žižka, v říjnu Black Adam, v listopadu pokračování úspěšného Black Panthera a nakonec v prosinci dlouho očekávaný druhý Avatar. To vše obklopené mnoha českými filmy, které se snad už konečně vymaní z momentálně dominujícího žánru romantických komedií.“
Jan Bradáč: „Namátkou – Jan Žižka, Avatar, další sága Marvelu Black Panther, nová komedie Honzy Prušinovského Grand Prix. Kandidáti na masovky tam jsou. Ale problém je právě v tom, že je jich málo.“
Co v aktuální situaci děláte pro udržení stavu kin v chodu?
Jan Bradáč: „Nerezignovali jsme na další technologický rozvoj našich kin, revitalizace těch nejstarších (Ostrava, Hradec Králové), divácký servis a motivační výhody, proč by se k nám divák měl vracet. Naším největším počinem je vytvoření exkluzivního labelu v rámci našich sálů THEATRE DELUXE, který snoubí nejnovější dostupnou projekční laserovou technologii od Christie, excelentní prostorový zvuk Dolby Atmos, nadstandardní sedačky v celém sále a unikátní světelný design sálu, což v téhle kombinaci jinde nenajdete. Je to unikátní projekt CineStar, prozatím pouze na Černém Mostě v největším sále, ale letos pokračujeme v jeho rozšíření i do dalších lokalit.“
Jak se mění chování kinařů, distributorů, nasazování titulů do kin, marketing a podobně? Vnímáte výraznou změnu? Je zjednodušeně řečeno všude méně peněz? Musí se šetřit?
David Horáček: „Současná doba přináší mnoho výzev, některé působí na svět a společnost obecně, některé jsou pro filmovou branži specifické, i když oddělit tyto dopady není vždy úplně možné. Je to na jedné straně covid a navazující uzávěry a narušení dodavatelských řetězců nebo agrese Ruska proti Ukrajině a zdražování cen surovin a energií. Na druhé straně nárůst zájmu o streaming, který sice před covidem existoval, ovšem až v jeho průběhu výrazně narostl. Všechny tyto vlivy a tendence musí provozovatel kina analyzovat a adekvátně na ně reagovat. Někde je třeba uspořit náklady, část růstu cen surovin a energie je možné vložit do vstupného, ovšem zde je třeba být obezřetný a počítat se sníženým rozpočtem návštěvníků kin. My v Premiere Cinemas rozhodně nepromítáme nárůst nákladů naplno do cen vstupného a občerstvení, a proto jsme vždy pro naše zákazníky tou cenově příznivou volbou.“
Jan Bradáč: „O šetření zrovna nejde, protože na peníze se dávalo v nákladech pozor vždycky. To mohu posoudit jako kinař, distributor a koneckonců i jako producent. Problém je v tom, že se učíme v podstatě znovu číst to, co divák v kinech vidět chce a co jej na plátnech kin už přestalo zajímat, protože toho má doma plnou obrazovku.“
Dá se vůbec po covidu, příklonu lidí k VOD a zdražování energií vidět na celé věci tzv. světlo na konci tunelu?
David Horáček: „Zdá se, že růst předplatitelů streamingových platforem již dosáhl svého vrcholu, v některých případech dokonce dochází k jejich poklesu. V podstatě podobně lze mluvit o cenách energií a dalších nákladech. Je ovšem třeba i nadále očekávat turbulentní období plné změn a zvratů, jinými slovy bitva ještě pro kina není dobojována.
Domnívám se, že přes všechny výzvy současné doby zůstane návštěva kina velmi přístupnou formou trávení volného času. Zhlédnutí filmu ve dvojici, s přáteli nebo s rodinou bude i nadále příjemnou součástí společně strávených volných chvil. Kolébka filmu, místo, kde film nabyl své současné velikosti, tedy Hollywood, je občas nazývaný továrnou na sny. Myslím si, že lidé i nadále budou chtít snít své sny, povznést se nad realitu svých obyčejných dní.“
Jan Bradáč: „Jenže my se nenacházíme v nějaké temnotě. Je to prostě příznak nové éry, kterou se každý musí naučit vnímat po svém, reagovat na ni. A každému z hráčů na trhu to trvá nějakou dobu, jinak na to reaguje apod. Platí však to, co jsem hlásal po celou dobu covidové krize – SVOD kino nezabije, jen výrazně promění jeho nabídku. Nepřekvapilo mě, že k tomu skutečně došlo. Jen jsem nečekal, že se to projeví po obnovení provozu kin loni v červnu tak rychle. Máme tuhle novou éru za sebou již více než rok a nejde už hovořit jen o nějaké anomálii. Jde o trend. Vedeme s ostatními kolegy z kin, distributory a producenty diskuzi už jen o tom, jestli to tak zůstane napořád, nebo zda se na některé typy filmů diváci do kin začnou vracet. Já jsem skeptik. Návštěvnost kin budou do budoucna držet při životě jen tři druhy filmů – filmové události; franšízy komiksových domů, jako jsou Marvel a DC a hollywoodské cirkusy tomu podobné, míněno v tom nejlepším smyslu slova, a dětské a rodinné filmy. Celkově tak bude 80 % návštěvnosti držet v otěžích 20 filmů ročně.“
Téma 12. 6. 2022
Netflix si v Česku žije jako král. Kdy přestanou mizet peníze, které by u nás měly zůstat?Počítáte nějak s pomocí státu? Změnil se jeho přístup, kdy jedna vláda vyměnila tu předchozí?
Jan Bradáč: „To je komplexní problematika a jednoduchá odpověď na to neexistuje. Patřím mezi lidi, které dotace nesnáší. Granty na filmové projekty jsou separátní kapitola. Jako producent jsem si za poslední roky užil dost toho, že jejich přidělování může být nespravedlivé a nic s tím nenaděláte. Filmové pobídky ukazují, že pro výrobu a profese ve filmovém průmyslu je to win-win – a tedy nejen pro producenty a výrobce, ale i pro stát. Ale když nás stát uzavře na velmi dlouho v době covidu, tak bychom bez dotací jako kina a distributoři prostě nepřežili. V následujícím období pro komerční subjekty, jako jsou třeba naše multikina, s pomocí státu počítat nelze. Platí, co říkám celou dobu od podzimu 2020 – nechte nás dělat naši práci, neomezujte nás ani naše publikum a my od státu nebudeme na provoz a jako pomoc v nouzi nic potřebovat, protože si poradíme sami.“
Kinobox: Uf, oni jsou tady! Lepší horor letos neuvidíte
Jordan Peele je králem hororu a společenských komentářů o Spojených státech amerických. Oscarově nás vyděsil svým Uteč, zamotal hlavu s podobenstvím My a teď se pustil do tématu UFO.