Komentáře týdne: Komunisté mu zakázali Žert, režisér se vykoupil budovatelským filmem z prostředí výstavby metra
Můj život s Bohuslavem Martinů (2021) – Kdyby tam dali Chantal Poullain, tak se nemusela Hofová učit mluvit špatně česky s francouzským akcentem.
„Poměrně vydařený film, Tereza Hofová i Petr Stach odvedli dobré herecké výkony. Když už se ale režisér Jakub Sommer pustil do lásek Bohuslava Martinů, pak měl vzpomenout i baletku Zoru Šemberovou, která svůj vztah s o třiadvacet let starším skladatelem popsala ve své knize Na šťastné planetě. A ačkoli byl život Bohuslava Martinů shrnut tak trochu školácky popisným stylem do pouhé hodiny, mohl se trochu víc věnovat jeho stěžejním dílům: kantátě Otvírání studánek, opeře Tři přání, Voják a tanečnice, opernímu cyklu Hry o Marii, Kytici, Mirandolíně, Řeckým pašijím... Že složil orchestrální větu Památník Lidicím tam zmíněno bylo, ale jen tak jaksi mimochodem. Že před svým odchodem do Paříže působil jako druhý houslista v České filharmonii, to jsem nepostřehla, že by bylo řečeno. Jen že byl vyloučen z pražské konzervatoře pro "nenapravitelnou nedbalost". V České filharmonii ale působil 3 sezóny! Všechno je zde jen tak nastíněné, nic objevného se divák z biografického dokumentu ani nedozví. A jen tak mimochodem a na okraj: Kdyby tam dali Chantal Poullain, tak se nemusela Hofová učit mluvit špatně česky s francouzským akcentem. Co? Měli by vymalováno!!“ Jana Květoňová / 65 procent
Přes hranici (2021) – Cena za přežití můž být drsně vysoká.
„Půvabná animace na skle je zobecněním útrap lidí na útěku. Museli opustit rodné místo, kde jim hrozí smrt a doufají, že nakonec najdou bezpečný koutek. Sourozenci Kyona a Adriel v pubertálním věku musí projevit mimořádnou odolnost a víru, že cesta má smysl. Bez rodičů, zranitelní nejen fyzicky, teprve objevují, jak potřebují jeden druhého. A také předčasně poznávají drsnost dospěláckého prostředí, kde není nic černobílého, ale všechno, úplně všechno je šedé. Cena za přežití může být drsně vysoká a nemusí se vyplatit věřit kamarádům.“ marie-kolarova / 80 procent
Poslední souboj (2021) – Skvělé zvládnuté role ve velmi nadprůměrně odvedeném scénáři.
„Po přešlapech typu Covenant a omylech jako Marťan se Scott zas pro jednou vrací v plné síle. Je s podivem, jak historické spíše až komorní drama, dokáže tak krásně pointovat svět kolem nás. Skvělé zvládnuté role ve velmi nadprůměrně odvedeném scénáři podané kvalitní a solidní kamerou. Ano, má to dvě a půl hodiny - na konci jsem to ještě kontroloval - uteče to jako voda. Jako bonus velká dávka deromatizace rytířství, které překrývá přízemnost a špinavost boje (Karel IV. by mohl vyprávět).“ naineko / 100 procent
Lidé z metra (1974) – Film obyčejný a hlavně oslavující dělnickou třídu a budování lepších zítřků.
„Povídkový snímek z prostředí výstavby pražského metra se svým zaměřením řadí mezi snímky s výrobní tématikou a je činem režiséra Jaromíra Jireše, kterému byl mimo jiné stranickou cenzurou zakázán dramatický počin ´Žert´ (1968). Tímto se tzv. vykoupil, neb film splňuje všechny atributy tehdejšího režimu. Povídky poukazují na různé osudy lidí jak při stavbě metra, tak i v soukromém životě. Na pozadí pracovní náplně, ohledně demolice, domu, dá opět dohromady mladého svářeče se svou bývalou ženou, starý dělník přispěje svým nápadem ke splnění plánu, čehož se však nakonec nedožije a krapet suverénní polský dělník přehodnotí svůj způsob života po nalezení staré mince. A všechny nakonec spojí slavnostní otevření metra ve stanici Gottwaldova (dnes Vyšehrad) a první jízda. A když všechny, tak i onoho starého dělníka, byť poetickou formou. Film obyčejný a hlavně oslavující dělnickou třídu a budování lepších zítřků, což dnes nemusí vypadat nijak zajímavě, ale v jistém smyslu to všechno přeci jen v sobě určité kouzlo má. Dnes se také politicky buduje, byť pomaleji a bez oslav. Jen se kritizuje, když to nejde. Vznikl ve své době za daných politických podmínek, a tak podle toho prostě vypadá tak, jak vypadá. Plejáda známých herců povznáší kvalitu snímku jako celku. Film dnes nijak neškodný a tak je podiv, že se stal pozapomenutým.“ martin-mickey-stusak / 80 procent
„Roztahaný film s nudnějším příběhem a dobrý vizuálem. Ano, nejedná se o žádnou pecku, ale mě prostě některé scény hlavně s Georgem Cloonym prostě bavily. To že nechal diváka tápat, proč se vlastně na naší zemi odehrála apokalypsa a nechal nás dívat na kosmonauty, kteří se vracejí z mise.. nepochopím. Přesto stravitelný film.“ Pete69 / 60 procent
Zaujal vás některý z filmů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě ten váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.