Velkolepý heist z úvodu pětky, při němž Dominic Toretto (Vin Diesel) se svou rodinou přepadne vlak převážející několik luxusních aut, jednoznačně ukázal, jakým směrem se bude akce v sérii nadále ubírat - bude stále větší, šílenější, absurdnější, ale hlavně efektnější. Justin Lin (Star Trek: Do neznáma) ve svém třetím zářezu (režíroval i trojku a čtyřku) hned na začátku předvedl, že s pořádným rozpočtem dokáže pracovat velmi obratně. První velká akční scéna pátého dílu je díky tomu opravdu opulentní, nadupaná a výtečně nasnímaná. Trochu ji kazí akorát závěrečný skok, nad nímž by žasli asi i Butch Cassidy a Sundance Kid...
Po tom, co všechno předvedla pětka (hlavně ve finále), museli tvůrci přijít s něčím, co laťku velkoleposti a bláznivosti předchozího dílu alespoň dorovná. A tak nechali záporáky vedené Owenem Shawem (Luke Evans), aby se proháněli po dálnici v tanku. A Domova rodina se je pochopitelně pokusí zastavit. Výsledkem bylo (další) velkorysé mnohaminutové destrukční šílenství, v němž mohutně lítají vzduchem auta i lidé. Celou dobu to vypadá parádně, akorát ten finální "supermanovský" let si mohl Diesel přeci jen odpustit.
Osmička v režii F. Garyho Graye (Vyjednavač, Straight Outta Compton) přišla s jedním zásadním dějovým osvěžením. Postavila Doma proti své rodině - a tvůrci toho skvěle využili. A nejlépe asi ve scéně, kdy je Dom nucen ukradnout kufřík s kódy k odpálení jaderných hlavic. A rodina, tentokrát vedená Lukem Hobbsem (Dwayne Johnson) a Deckardem Shawem (Jason Statham), mu v tom musí zabránit. Vzešla z toho úžasně absurdní megasekvence, jejímž vrcholem je, když záporačka Cipher (Charlize Theron) začne na dálku ovládat moderní elektronikou vybavená auta. Kouzelně praštěné momenty, kdy se desítky aut bez řidičů doslova řítí ulicemi, popřípadě padají z parkovacích budov, by zábavněji nenatočil asi ani Michael Bay.
Sedmý díl, jenž natočil James Wan (V zajetí démonů, Aquaman), je především o pomstě. A to oboustranné - Deckard Shaw (Statham) se chce mstít Domově rodině za zmrzačení mladšího bratra, Dom Shawovi za zabití Hana (Sung Kang). Jádrem filmu je tedy střet dvou ultra drsňáků, jenž vyvrcholí epickým soubojem jeden na jednoho, v němž kromě pěstí dojde třeba také na železné tyče. Vzhledem k nekonečné výdrži obou bijců je tahle rvačka podobně realistická asi jako souboj Rockyho Balboy s Ivanem Dragem v Rockym IV, nelze však tvrdit, že by tuhle scénu tvůrci odflákli. Naopak. Je masitá, šťavnatá, a Diesel i Statham jsou v ní za neporazitelné mašiny. Čili úkol splněn.
Aby to nevypadalo, že úplně ignorujeme první - znatelně méně šílenou - polovinu série, je třeba připomenout, že i první díl měl po akční stránce co nabídnout. Solidních honiček obsahuje několik, tou nejpůsobivější je ale až ta finální, kdy už jsou všichni padouši vyřízeni, ještě ale zbývá vyřešit, co bude s Domem, který také není zrovna neviňátko. Mezi ním a Brianem (Paul Walker) tak dojde na odvetný závod, který nestojí na obřích explozích a nezřízeném porušování fyzikálních zákonů, ale pouze na schopnostech dvojice řidičů, jejich nadupaných vozech a strhujícím finiši. Měřítkem tenhle duel pozdějším monstrózním eskapádám konkurovat nemůže, ale celkovou působivostí ano.
5. Souboj Hobbse s Deckardem Shawem (Rychle a zběsile 7)
Od prvního filmového setkání dvou superúspěšných akčních ikon, jako jsou Dwayne Johnson a Jason Statham, fanoušci série asi nemohli čekat více. Samozřejmě lze namítnout, že jejich střet, jakkoliv je efektní a špičkově natočený, mohl klidně trvat ještě o několik minut více a být tak dotažen do naprostého akčního orgasmu. Je však třeba vzít v potaz, že z hlediska příběhu šlo "pouze" o demonstraci bojových schopností Stathamovy postavy, kterou hlavní souboj čekal až na konci.
4. Souboj s ponorkou (Rychle a zběsile 8)
Zatím asi největší akční šílenství, které aktuálně desetidílná reklama na automobilový průmysl dosud předvedla, je finále osmého dílu, v němž rodina musí na zamrzlém moři čelit nejen po zuby ozbrojeným ruským vojákům, ale hlavně atomové ponorce, kterou mají přímo pod sebou. Kdo neviděl, neuvěří. Především pak tomu, že daná scéna je navzdory své ujetosti natočena naprosto fantasticky. Gray dokázal prodat každý moment, navzdory její délce udržet po celou dobu zběsilé tempo a ještě ji ladně prokládat se stylovou scénou záchranné mise v podání bratrů Shawových.
3. Honička v horách (Rychle a zběsile 7)
Přestože v sedmičce dojde rovnou na dva exkluzivní kontaktní souboje, jejím akčním vrcholem je mnohaminutová a několikafázová sekvence v horách, během níž rodina osvobozuje ze zajetí tajemného hackera. Už rozjezd, kdy hrdinové vyjedou v autech z letícího letadla, je pořádný (byť docela vtipný) úlet. To pravé však přijde až při samotném útoku na ozbrojenou kolonu, kdy kromě mohutné střelby a vybuchujících aut dojde i na první souboj Paula Walkera s přeborníkem v thajském boxu Tonym Jaa (Ong-bak). Závěrečný pád z útesu už je sice "trochu" přes čáru, celkový dojem ale nezkazí.
2. Souboj Doma s Hobbsem (Rychle a zběsile 5)
Nejlepší kontaktní souboj, který série doposud nabídla, se odehrál v pětce. Justin Lin dokonale využil potenciál, jenž se mu obsazením Johnsona naskytnul, a divákům tak dopřál učebnicovou bitku dvou holohlavých buldozerů. Pokud jste si (taky) někdy přáli vidět na plátně drtivé střetnutí Arnolda Schwarzeneggera se Sylvesterem Stallonem, v ideálním případě by to vypadalo nějak takhle.
1. Krádež trezoru (Rychle a zběsile 5)
Zatímco první díly ságy se kvůli nižším rozpočtům musely v akci držet jakž takž při zemi, od pátého, jenž stál 125 milionů dolarů (o 40 více než čtvrtý), se tvůrci naplno utrhli ze řetězu a zavalili publikum opulentními adrenalinovými atrakcemi na úrovni bondovek či série Mission: Impossible. Highlightem dobrodružství v Brazílii je půvabně pitomá krádež několikatunového trezoru, který Dom s Brianem vláčí svými vytuněnými závoďáky skrze Rio (čímž ho zhruba polovinu zboří). Je to extrémně švihlé a naprosto nerealistické, ale současně tak dobře natočené a výtečně vygradované, že se tomu prakticky nedá odolat. Samozřejmě pouze za předkladu, že si dokážete udržet patřičný nadhled.