VOD 20. 4. 2020
Nejvýdělečnější snímek ve virtuálním světě aneb Trollové 2 lámou rekordyPo letošním jarním nástupu koronavirové pandemie filmová studia stáhla z kin většinu blockbusterového obsahu (až na Tenet a Mulan). Zoufalé kinaře poškádlilo studio Universal Pictures v první polovině roku, když očekávané druhé Trolly rovnou vypustilo na internet, čímž dalo jasný vzkaz provozovatelům kamenných sálů - do budoucna s našimi filmy nemusíte počítat. Universalu tenhle krok vyšel, doslova celá planeta byla v karanténě a tak si lidé houfně stahovali druhé Trolly, kteří tak zaznamenaly historický rekord v rámci "návštěvnosti ve virtuálním prostoru". Některé řetězce multikin to rozezlilo a vzkázaly studiu, že pokud by je i v budoucnosti obešlo, dostanou od kin "stopku".
Vztah kinařů a studií připomíná prozaický sňatek z rozumu, jeden bez druhého nemůže být. Filmová studia investují (a občas i riskují) do megalomanských projektů a počítají, že na ně do kin přijdou davy. A provozovatelé sálů se těší, až budou počítat tržby.
Filmy 15. 10. 2020
Duše: Je nový film od Pixaru návratem do zlaté éry studia?Nejnovější oznámení Walt Disney Studios, že se premiéra očekávané pixarovky Duše uskuteční sice ještě letos, nicméně pouze virtuálně na VOD platformě studia, je bezprecedentní. Nic proti Universalu, ale Disney je výrazně silnější a bohatší hegemon, na jehož tvorbu čekají každým rokem miliony a miliony fanoušků. Pod jeho finanční podporou vznikají animáky, hrané verze Disneyho klasik, marvelovské komiksy i snímky a seriály ze světa Star Wars. Disney dává jasnou zprávu: "Už nemůžeme déle čekat s odkládáním kinoprojekcí, chceme vidět zisky alespoň ze streamovacích služeb. Kinaři musí jít stranou." Bude to impuls i pro ostatní velké světové hráče na poli filmové tvorby? Přesune se obsah živelně na internet a kinaři spláčí nad výdělkem?
Filmy 7. 10. 2020
Další velké studio posouvá své premiéry. Letos se v kinech možná dočkáme už jen jediného blockbusteruJedno je jisté. V současnosti dochází k nekompromisnímu přehodnocování způsobu distribuce a sledování videoobsahu. Ne každému to je nicméně pochuti, a nemám teď na mysli jen divácké návyky a zažité "stereotypy". Deník Lidovky ve středu 14. října 2020 informoval, že proti Disneyho kroku se vyslovila evropská kina. Řada z nich (pomíjíme teď situaci u nás v České republice) je stále otevřena a na nasazení divácky atraktivních titulů čeká jako na smilování.
Cituji včerejší Lidovky.cz: "Podle Mezinárodní unie kin (UNIC) rozhodnutí společnosti Disney šokovalo a pobouřilo provozovatele evropských kin. „Mnoho kin v Evropě a po celém světě je nyní otevřeno. Jejich provozovatelé vynaložili nemalé částky, aby z nich udělali co nejvíce bezpečná místa. Snaží se publiku nabídnout nové a lákavé filmové zážitky. Místo toho přišla další rána,“ stojí v oficiálním vyjádření."
Odkopal se "konečně" Disney a ukázal svou skutečnou tvář "hegemona", na kterém jsou ostatní závislí, ale on už se o zisky nehodlá dělit? Nebo jen logicky, i když nekompromisně, kope za své podnikatelské záměry a zaměstnance? A jak to může ovlivnit chování ostatních filmových studií, motivaci případných nových provozovatelů kin a tradičních kamenných promítáren, které od svého vzniku přiváděly návštěvníky a diváky v magický úžas? Diskutujte pod článkem.