Proč je Rychle a zběsile nejen skvělá, ale hlavně důležitá série
Milovníci tuningu, pouličních závodů a rychlých aut u každého nového dílu série Rychle a zběsile brblají, že už to dávno není o tom, o čem série byla původně. Částečně mají pravdu, jen bych k tomu rád připomenul, že první díl byla současně i kriminálka a velkou roli hrála rodina (neboli téma, které hlavně Vin Diesel svými slovy připomene několikrát v každém dílu).
Kvůli tomu tu ale dnes nejsme. Dnes si něco málo povíme o tom, proč je dobře, že se série vyvinula jak vyvinula a jak významného (a současně ojedinělého) hráče dnes v moderním Hollywoodu, a tím i v očích diváků a producentů, představuje. V poslední dekádě se pod vlivem Marvelu (respektive Disneyho) ustanovil určitý trend velkolepé zábavy. Prvopočátek téhle vlny můžeme vystopovat do roku 2003, kdy v Myším domě dokázali "z obyčejné atrakce" udělat obrovský hit. Ano, řeč je o Pirátech z Karibiku. Filmu, jemuž dopředu extra nikdo nevěřil, protože pirátské filmy tehdy platily za mrtvý žánr a všeobecně tu nebylo nic, co by indikovalo to, že si snímek z pokladen kin odnese přes půl miliardy dolarů a k tomu pět nominací na Oscara. U Disneyho pochopili, že do filmových atrakcí má smysl sypat obří částky na realizaci. A slovo atrakcí používám schválně, neboť ho lze aplikovat na většinu dnešních blockbusterů. Ale zpátky k věci. Zatímco se kuchtili druzí Piráti, začala ve studio jednání o možných akvizicích. Napřed Disney spolknul v roce 2006 již tehdy vekeúspěšný Pixar. V roce 2009 si pak přidal do svého nákupního košíku Marvel. A o pouhé tři roky později, aby toho zřejmě nebylo málo, se ještě přidal na seznam Lucasfilm. Těžko byste našli tři společnosti, které mají automaticky tak silnou základnu fanoušků.
Na úspěch jdou u Disneyho zdánlivě jednoduchou logikou - na ničem se nešetří. Přirozeně si studio vybírá projekty, kde má největší šanci na návratnost investic (a ne vždycky to vychází - hlavně u Star Wars), co je ale na jejich strategii podstatné - určuje směr trhu. Nikdy nebyla tak patrná mezera mezi projekty šitými na míru úspěchu a vším ostatním. A jen Disney za poslední dekádu vyprodukoval více jak dvě desítky filmů, které na celosvětových tržbách pokořili hranici jedné miliardy. Sem tam do tohohle klubu vstoupí i někdo jiný, ale buď jde také o komiks (DC konkurenčních Warnerů), nebo velké značky, pracující s letitou tradicí (Bond, Harry Potter).
Vývoj Rychle a zběsile je ale zajímavější. Tady se totiž bavíme o projektu, který se budoval doslova do píky a jehož úspěch šel ruku v ruce s tím, jak se tvůrci nebáli posouvat vlastní hranice (a současně pokoušet štěstí, protože nebyla jistota, že diváci jejich hru přijmou). První film vydělal obstojných, ale nikterak závratných 206 milionů dolarů celosvětově. Dvojka si polepšila o 29, odbočka do prosluněného Miami ale působila jako slepá cesta. Trojka to zkusila jinak, propadla u diváků u kritiků (tržby 136 milionů) a série byla v podstatě mrtvá. Čtyřka, vnímaná jako částečný restart (původně přitom scénář plánované dvojky, která šla ovšem svého času do šuplíku, protože chtěl Diesel za pokračování příliš velký honorář) našlápla slušně v rámci měřítka, zapracovala na akčních pasážích a bylo z toho 363 milionů. Solidní skok v rámci série, která dost možná nikdy podobné komerční ambice ani neměla. To se psal rok 2009. A pak přišla o dva roky později pětka.
A stalo se něco, co obvykle studia moc nepodporují (respektive nechtějí sázet tak vysoké částky na nejistý výsledek). Dosavadní největší rozpočet v sérii byl 85 milionů (trojka a čtyřka). U pětky, přestože nic nenapovídalo tomu, že bude vyložený megahit, studio odkleplo hned 125 milionů. Bylo to dvojí překvapení už proto, že trojka neuspěla a režisér se přitom nezměnil. K tomu do již sehraného kolektivu přibrala Dwaynea Johnsona, který sice tehdy ještě zdaleka neplatil za největší hvězdu planety, ale přesto šlo o smělý tah. Dobře vyšlo tvůrcům i to, že začali sázet na zajímavé, ale neznámé tváře - nezapomínejme, že právě pětkou odstartovala kariéra Gal Gadot. A z relativně jednoduché krimi se stal heist film s opravdu velkolepými akčními sekvencemi, na jaké diváci nebyli v rámci podobných filmů rozhodně zvyklí. Mohl z toho být slušný finanční trapas, ale zafungovala šeptanda, diváci začali být zvědaví a najednou z toho bylo 630 milionů. Hotový zázrak.
Úspěch pramenil ze dvou věcí. Jednak je pětka opravdu parádní podívaná. Drží si ještě něco z kořenů, ale zároveň připomíná to nejvíc sexy řemeslo, jaké žánrové filmy pamatují - poctivou kaskadérskou práci. Pětka je v rámci akčních pasáží často šílenější než bondovky, jenže točená postaru - plechy se kroutí, kaskadéři ze sebe dostávají maximum a i taková ptákovina, jako trezor tažený dvěma Mustangy městem, se točila v reálu (leč samozřejmě nikdo netáhl skutečný trezor, ale jeho důmyslně sestavenou atrapu).
Nemám problém s marvelovkami, ale stojím si za tím, že i sebelepší trikové záběry nikdy nepůsobí tak dobře, jako když se něco točí za pomoci praktických efektů (ostatně, Christopher Nolan je toho důkazem). A i když je každý další díl Rychle a zběsile o něco šílenější a absurdnější, na praktické efekty nezapomíná (výjimkou je pouze Hobbs a Shaw, ale jde o spi-off, takže to lze tolerovat). A co je nejpodstatnější, diváci tenhle přístup oceňují.
Sedmý a osmý díl již pokořili hranici jedné miliardy, což je vzhledem k tomu, že zde nejsou žádná superhrdinové (v klasickém slova smyslu), nejde o animák a ani tu nemáme nikoho z předaleké galaxie, vlastně neuvěřitelná věc. Jde o ojedinělý fenomén, který je důkazem toho, že i v moderním opatrném Hollywoodu je místo pro v jádru tradiční akčňáky s obyčejnými hrdiny. Je to inspirace, podpoření toho, že úspěch vyžaduje pořádnou péči producentů. Zatím se nenašel nikdo, kdo by měl odvahu stejně zostra šlápnout do nějakého podobně zdánlivě komerčně omezeného tématu.
Za podobného odvážlivce lze označit pouze sérii Mission: Impossible, která je ještě důslednejší v tom, aby její akce využívala co nejméně zeleného pozadí. Tam ale miliarda ani s šestým dílem nepadla a těžko říct, jestli tomu u sedmičky bude jinak. Ale i Rychle a zběsile si muselo své fanoušky najít, tak třeba se jednou usměje štěstí i na Ethana Hunta (a že by si to sakra zasloužil). A hlavně doufejme, že úspěch rodinky na kolech inspiruje producenty a budou vznikat další podobné odvážné série, které se nebudou bát jít vlastní cestou. Jen s takovou se totiž motor Hollywoodu nezasekne.