Nejlepší filmy režiséra Alana Parkera vyprávějí o Pink Floyd, Ku-klux-klanu či krvavých rituálních vraždách
Pink Floyd: The Wall (1982) | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Poslední červencový den letošního roku zemřel ve věku 76 let věhlasný a oceňovaný britský režisér Alan Parker, jenž po sobě zanechal několik výjimečných filmových děl. Jeho žánrový a tématický záběr byl skutečně široký. V jeho filmografii bychom našli temné a společensky kritické kriminálky, slavné hudební snímky či například protiválečná psychologická dramata.
Alan Parker
Alan Parker se narodil roku 1944 v Londýně. Výrazně na sebe upozornil hned svými prvními celovečerními snímky ze 70. let, především pak syrovým vězeňským dramatem Půlnoční expres, které vzniklo na základě skutečných událostí. Film byl oceněn dvěma Oscary - za hudbu (Giorgio Moroder) a adaptovaný scénář (Oliver Stone).
V 80. letech následovala řada veskrze kladně přijatých snímků (např. Pink Floyd: The Wall, Angel Heart, Hořící Mississippi), z nichž skoro všechny jsou už dlouhá léta považovány za filmovou klasiku a Parker jimi upevnil svou pozici tvůrce vynikajících filmů s rozmanitými závažnými náměty.
Evita | Buena Vista International
V 90. letech ještě zazářil třeba hudebním filmem The Commitments nebo Oscarem oceněným muzikálem Evita. Jeho posledním režijním počinem se stal Život Davida Galea, jehož hlavním tématem je kontroverzní trest smrti.
V roce 1985 byl Parker oceněn Velkou cenou poroty na festivalu v Cannes za psychologický snímek Křídla. Je rovněž držitelem pěti cen BAFTA. Na Oscara za režii byl nominován dvakrát (za Půlnoční expres a Hořící Mississippi), nezískal ho však ani jednou.
Parkerovy celovečerní filmy jsou řazeny sestupně podle hodnocení našich uživatelů: