Téma 29. 12. 2017
Nejočekávanější horory roku 2018Zárukou kvality sběratele trofejí v kinech by mohla být trpělivá preprodukce běžící od června 2014, přičemž natáčet se začalo až loni v únoru a promítačky se po čachrování s premiérou rozběhnou finálně 3. srpna letošního roku. Tedy ještě v lukrativním období prázdnin, dovolených a letních trháků.
Shane Black, známý jako jedna z legendárních postav scenáristické branže 90. let (Smrtonosné zbraně, Poslední Skaut), se po miléniu vypracoval i na režiséra (Kiss Kiss Bang Bang, Správní chlapi) a jakkoliv filmaři původní projekty selhávají v pokladnách, je na nich vidět autorská vize brojící proti podlézavým producentským škrtům jeho prací z předchozího období. Navíc (rekordně navíc) díky - pro Blacka v podstatě kšeftu na zakázku - Iron Manovi 3 (2013), který zbořil střechy inkasováním víc jak miliardy dolarů na tržbách, dostal autor všechnydveřeotevírající štempl moneymakera a po půstu (mezi lety 1996 a 2013 zrealizoval pouze jeden celovečerní film) je zpátky v sedle.
Čerstvý Predátor (2018) by tak mohl znamenat výsledek poctivého psaní a plánování důvěryhodných profesionálů (producentem je dlouholetý Blackův buddy Joel Silver, mimochodem finanční strůjce zakládajícího Predátora s Arnoldem Schwarzeneggerem z osmdesátého sedmého) a ne korporátní nadvlády či tvůrčích zmatků a neshod.
Kameru obstarává dvorní spolupracovník Zacka Snydera (300, Watchmen) a Abramsova Super 8 (2011), Larry Fong. Jeho práce se světlem a kontrastem jsou u obou režisérů poznávacím znamením. Dovedl bych si představit predátora v temné, syté scenérii, jakou použil Fong pro Snyderovi Strážce v kombinaci s exponovaným světlem Star Treků a jiných scifáren od J.J. Abramse. Stabilní velkoplošné záběry na jeden stroj mohou zase vyvolat správně atmosférický pocit mysteriózního napětí. Tím lépe pro IMAX, kam je zajištěna distribuce a tvůrci toho nepochybně využijí při natáčení.
Triková stránka Predátora byla svěřena studiu Amalgamated Dynamics specializujícímu se tradičně na praktické efekty, které bylo založeno samotným bohem moderního filmového kouzlení potvor Stanem Winstonem (Terminátor, Predátor, Vetřelec). Lidé z ADI se nebojí gore ani sci-fi (viz. například Hvězdná pěchota) a vynikající práce na loňské hororové, monstrhitové kingovštině TO (2017) slibuje protivníka z masa (animatroniky, prostetiky) a (radioaktivní) krve spolu s hmatatelnou CGI, která čaruje decentně, bez odhalení a mimo problémy dnešních komiksových velkoprodukcí plných digibordelu. Přidejte vysoký rozpočet vzdálený střídmým částkám zapadlých crossoverů Vetřelec vs. Predátor (2004) a v rovnici máme další potenciální plus.
Obsazení slibuje z fotek partu respekt vzbuzujících drsňáků, jenž by mohli solidně navázat na macho tým prvního filmu. Uvidíme, jak moc bude mít Black nutkání používat své tendence hardboiled žánr dekonstruovat. Už pár mikroinformací o obsahu, jakože půjde o vztah malého syna a otce, by mohly znamenat odklon od tradičního schématu: komando-mise-džungle-predátor, viděná v prvním snímku a nejnověji v ještě mnohem sevřenější formě na Predátorech (2010) Roberta Rodrigueze. Místo profesionálové kontra lovec archetyp může Predátor přednést příběh obyčejných lidí v neobyčejných situacích. Velmi pravděpodobně mix obou.
Podle Blacka samotného půjde o: "...pokus udělat z Predátora opět velkou událost. Pokusit se dosáhnout stejného pocitu novosti a úžasu, jaký měly kdysi Blízká setkání třetího druhu..."
Autor je znám svým obdivem ke Stevenovi Spielbergovi, jehož dobrodružné počiny se vyznačují brilantní žánrovou reinvencí. Black, alespoň režisérsky, takovou tažnou sílu nemá, ale každým dalším dílem v portfoliu roste v suverenitě.
Herci jsou vybíraní erudovanou rukou bez účasti větší hvězdy (o Schwarzeneggerovi se oficiálně nemluví a mimo hlavní panel nic s jistotou neví), převážně se zářezy v televizi. Jako nejvýraznější zmiňme za mě slibnou volbu Boyda Holbrooka, který dokázal, že umí nahodit jak svaly (původně hrál detektiva v sérii Narcos, který zasazen do 70. let stačí ukazovat drsnost skrze knírek), tak šarm komiksových záporáků, a to i v natolik unikátním komiksovém dramatu, jakým byl zemitý Logan (2017), požadující od herců kapku víc, než udával původní x-menovský standard. Ostatně to, že Shane to s herci umí, je jedna z nejbetonovějších jistot.
Na Twitteru bylo mistrem potvrzeno, že se jedná o R-rated pecku, což by měla být samozřejmost, ale s čím vyššími rozpočty není. O to víc potěší její potvrzení a megatrháky jako již zmiňované TO nebo Deadpool (2016), které otevírají dospělým komiksárnám cestu do ještě více nekompromisních výšin, Blackovi nepochybně pomohly.
Kruh se uzavírá. Shane Black, který před více než dvaceti lety hrál v originále malou comic relief roličku, Predátora opět staví na nohy. Jestli se mu to povede, uvidíme za pár měsíců. Síla v jednotlivostech nemusí zaručovat řádně celistvý kus, ale rozhodně je nutným předpokladem. Těšte se na první trailery!