Dočkáme se filmové verze jedné z nejepičtějších počítačových her žánru sci-fi? Odpověď je zřejmě velmi dobře skrývaná
Co vůbec je Mass Effect a o čem by bylo jeho filmové zpracování?
Mass Effect je úspěšná herní série od oblíbeného kanadského studia Bioware, které je známé zejména díky hrám žánru RPG (role-playing game, tedy „hra na hrdiny“). Herní svět ME je zasazen do roku 2183, kdy se lidstvo teprve nedávno stalo součástí obrovské galaktické společnosti mimozemšťanů různých ras a ideálů. Hlavním hrdinou je lidský velitel Shepard, který dostane za úkol vyšetřit náhlý útok neznámých útočníků na jednu z lidských kolonií, ovšem později zjistí, že onen útok je pouhým zlomkem velkého plánu, týkajícího se návratu pradávné mimozemské rasy. Ta každých padesát tisíc let přiletí do Mléčné dráhy a vyhladí veškeré civilizované formy života. Tento čas opět nadchází, nyní je na Shepardovi, tedy na hráči, aby se pokusil tento cyklus jednou provždy zastavit. Trilogie je velebená především díky působivým filmovým sekvencím, kvalitně napsaným postavám a velice napínavému příběhu.
Jak šel čas se samotným vývojem adaptace?
O nápadu vytvořit z Mass Effectu celovečerní film se již šeptalo v roce 2007, krátce poté, co byl vydán první díl trilogie. Byl to však rok 2010, kdy se věci konečně začaly trochu více hýbat. Studio Legendary Pictures, které stojí za filmy jako Warcraft: První střet (2016) nebo Pacific Rim - Útok na Zemi (2013), 24. května oznámilo, že od vývojářského studia Bioware získalo práva na natočení filmu. V pozici koproducenta by stálo i studio Warner Bros. Scénář původně vytvářel Mark Protosevich, který dříve pracoval na filmech jako Já, legenda (2007) nebo Thor (2011). Protosevich se rozhodl napsat scénář, který by zahrnoval události prvního dílu hry, tudíž nechával možnost pro případné pokračování. Studio Bioware vidinu filmu samozřejmě uvítalo, rolí koproducentů se ujali i zakladatelé herního studia Ray Muzyka a Greg Zeschuck, plus i Casey Hudson, který byl projektovým režisérem celé herní Mass Effect série.
V červenci roku 2011 na Comic-Conu Hudson a Protosevich odhalili část své vize a jasně zdůraznili, že z projektu nechtějí mít další generickou „hovadinu“, což je osudem většiny filmů podle videoher. Ovšem žádné jiné podrobnější detaily neuvedli. Na začátku roku 2012 však Protosevich musel opustit celý projekt, jeho nadřízeným se očividně nelíbil načrtnutý scénář, tudíž se ho rozhodli nahradit. Na jeho místo v říjnu usedl Morgan Davis Foehl, jehož jediným dílem je zatím scénář k filmu Michaela MannaHacker z roku 2015, ovšem je taktéž obrovským fandou původní herní trilogie. Foehl se však se scénářem pravděpodobně vydal jinou cestou, protože by neměl zahrnovat události prvního dílu hry, ale události, které mu předcházely.
V roce 2013 se cesty Warner Bros. a Legendary Pictures rozdělily, přičemž Legendary Pictures navázal spolupráci se studiem Universal, na němž měla ležet veškerá zodpovědnost.
Traileru ke hře Mass Effect 2:
Tím však informace končí. Ještě v březnu 2013 se producenti Hudson a Arad vyjádřili, že na projektu se pracuje. Od tohoto vágního prohlášení ovšem uplynulo téměř pět let a stále se nic neví. Lze z toho usuzovat, že projekt je buď na mrtvém bodě a je jen otázkou času, než ho Legendary Pictures či Universal jednou provždy pohřbí, nebo se na filmu stále pracuje a třeba brzy se dočkáme nějakého nečekaného ohlášení, že projekt má scénář a jde do výroby. Ostatně i kdyby Mass Effect film nakonec nebyl, zas až tolik by to nevadilo; samotné hry ostatně jsou filmové dost.