Glosa: Být geekem je - konečně - veřejně přijatelná radost
Každý fenomén je ztělesněním rčení "ve správnou chvíli na správném místě". A vždy jde o významný game changer, neboli prvek, který změní pravidla hry, nastolí novou vlnu přijatelnosti a způsobí masivní zájem o něco, co do té chvíle brala za své jen určitá skupinka nadšenců.
O víkendu se na Andělu v prostoru CineStaru otevřel nový geekshop Gamlery + Blindbox, který nabízí oblečení s filmovou/herní tématikou a záhadné krabičky Blindbox, v nich sběratelé nachází tématickou sérii figurek (respektive figurky hledají).
Byl jsem se na slavnostní otevření podívat a uvědomil si, o kolik jsme se posunuli. Když jsem na počátku nového tisíciletí (tehdy ještě velmi složitě) objednával své první sběratelské filmové edice ze zahraničí (například speciální limitku pro Evil Dead, která má podobu Knihy mrtvých), byl jsem téměř za blázna. Nejenže jsem se tehdy kvůli takové blbině prokousával složitým systémem nákupu ze zahraničí (a že v roce 2003 něco takového nebyla úplně legrace), ale ještě jsem dával "za hračku" obrovské peníze.
Dnes? Otevření shopu s podobnu tématikou je velkou událostí, na které nemohou chybět fanoušci v kostýmech svých oblíbených hrdinů. Už to není žádná záležitost pro pár nadšenců, ale akce, jež láká širokou veřejnost.
Geekovství je velkým trendem posledních let a můžeme za to vděčit 1) studiu Disney (jakkoli se nám může zajídat agresivita propagace, je bez debat, že komiksovou tématiku - a ostatně i Star Wars - přiblížilo masám) a také 2) seriálu Teorie velkého třesku, který slovo geek posunul do kolonky cool.
Právě na komiksových filmech je nejlépe vidět, jak se situace v posledních letech změnila. Dnes jde o to nejžhavější zboží, často bořící žebříčky návštěvnosti (jen v letošním TOP10 celosvětově nejúspěšnějších filmů jsou hned čtyři komiksovky - Spider-Man, Wonder Woman, Thor a Strážci Galaxie . Dohromady filmy vydělaly tři miliardy dolarů. 20 let zpátky jste mohli vypustit do kin sebekvalitnější komiks a tržby byly (v porovnání s dneškem) až komicky nízké. Takový první Blade (1998) utržil celosvětově 131 milionů, Hellboy(2004) se musel spokojit s mizivými 99 a X-Meni(2000) na svém startu slavili, když urvali 296 milionů. Dnes by s takovou zaplakali.
Výjimkou z pravidla byl první Spider-Man, který již v roce 2002 dokázal dosáhnout zisků, jaké mají komiksové filmy dnes (821 milionů dolarů).
Buďme každopádně rádi za dobu, v níž už není člověk "za trapáka" jen proto, že si oblékne kostým svého oblíbeného hrdiny... a že už to zajímá i holky (ok, nebudeme si nic nalhávat, to je pro nás geeky asi to největší vítězství!).
(všechny fotografie pochází z otevření Gamlery + Blindbox, více v galerii)
A pokud máte chuť si něco vánočního koupit online, pak ZDE.