Nejslavnější kniha století dle Netflixu. Sto roků samoty líčí dějiny v magickém traileru
Možná je lepší neženit a nevdávat se za vlastní bratrance. Zamilovaní José Arcadio Buendía a Ursula Iguarán tak v 19. století proti vůli svých rodičů učiní a s nečetnou komunitou založí v netknuté kolébce přírody fiktivní osadu Macondo. „Několik generací rodu Buendíů určí budoucnost tohoto mytického města, sužovaného šílenstvím, nemožnými láskami, krvavou i absurdní válkou a strachem z hrozivé kletby, která je bez naděje odsuzuje ke sto letům samoty,“ pokračuje oficiální synopse Netflixu, který práva od dědiců Márqeuezova díla získal už roku 2019.
Autor další renomované knihy Kronika ohlášené smrti vydal Sto roků samoty v roce 1967 a šlo o jeho zásadní dílo, v němž podal svědectví o evoluci jihoamerického kontinentu, jeho občanských válek i počátků imperialismu. Motivy magického realismu včetně dlouhověkosti, přeskakování v čase či předurčenosti údělu člověka, jehož civilizace v tomto případě vytrhla z přírodní harmonie, dotváří působivý a hutný text, který sám spisovatel vždy považoval za nezfilmovatelný. Něco o tom věděl, živil se i jako televizní a filmový scenárista.
Netflix má ovšem k dispozici neomezené zdroje a také Márquezovi, jež jejich proslulý patron navždy opustil roku 2014, vidí v současném televizním klimatu ideální příležitost. Ukázka přibližuje výpravný dobový koncept klíčící z natáčení v reálných lokacích, ve španělštině a s tamními herci. Mezinárodní atraktivitu přidává kromě námětu, v románové podobě přeloženého do víc jak čtyřiceti jazyků, také režírující Alex Garcia Lopez, jehož v Hollywoodu dobře znají díky jeho práci na seriálech Akolytka, Zaklínač, Misfits: Zmetci či Daredevil. Druhou režisérskou je Laura Mora, držitelka řady ocenění z festivalu v San Sebastianu za své celovečeráky Králové světa a Vražda Jesúse.
Většina krásných záběrů vyzařuje dojem nadnárodní televizní události a snad se natolik silnou atmosféru podařilo přenést i do seriálu, jemuž hrozí, že se roztříští o okázalé a náročné schéma románu. Netflix je nicméně na dobré cestě k tomu, aby Sto roků samoty představil novým generacím diváků, respektive čtenářů. Takhle uchopený projekt mu v záplavě často nuzných originálních produkcí nikdo vyčítat nemůže.