Nejtragičtější epizoda seriálu M*A*S*H šokovala diváky i herce. Smrt klíčové postavy změnila vše
Konkrétně jde o závěrečnou (tedy 24.) epizodu třetí série, známou pod názvem Abyssinia, Henry. Jednalo se o poslední díl, v němž se objevila postava plukovníka Henryho Blakea (McLean Stevenson), který během prvních třech sérií věhlasnou polní nemocnici vedl. Blake patřil mezi divácky velmi oblíbené postavy, a to hlavně díky svému humoru a citlivosti, s níž byl ochoten řešit výstřelky svých podřízených.
Na začátku této epizody se Blake dozvídá, že už má v armádě odsloužené potřebné roky, a tak je poslán domů. Dojemně se loučí se všemi postavami a především s Radarem (Gary Burghoff), s nímž si postupem času vybudoval téměř otcovsko-synovský vztah. Dokonce se dočká i rozlučkového večírku. Kvůli předčasnému příletu vrtulníku jsou poslední Henryho momenty trochu zrychlené, nijak to však nekazí poklidně melancholickou atmosféru celé epizody.
Ve chvíli, kdy se už diváci s Blakem rozloučili a přáli mu spokojený poválečný život doma v Illinois, přichází však tragická zpráva – Radar zrovna operujícím doktorům oznámí, že letadlo s Henrym na palubě bylo sestřeleno a nikdo nepřežil. K umocnění drtivého emočního dopadu tvůrci ještě publiku naservírovali koláž z několika zábavných momentů této čerstvě zesnulé postavy.
Samotní herci a herečky přitom při natáčení této scény nevěděli, co se stane, jejich zděšení a smutek z tragické novinky tedy byly autentické. Tato scéna se natáčela jako úplně poslední v celé sérii a ještě ten den se měl konat štábní večírek na oslavu ukončení natáčení. Kvůli trudné atmosféře však party musela být zrušena, nikdo neměl po zprávě o nečekaném úmrtí postavy náladu na zábavu.
Diváci a divačky zprávu rovněž nesli špatně a poslali tvůrcům více než tisícovku vyhrocených dopisů. Alan Alda, představitel Hawkeye, pro The New York Times vzpomínal: „Dostal jsem dopis od muže, který si stěžoval, že musel utěšovat svého plačícího desetiletého syna. Pro dospělé publikum se ale jednalo o jeden ze způsobů, jak si uvědomit další aspekt války – že věci nejdou tak, jak očekáváte.“
Na stranu diváků se přidala i kabelová televize CBS, která seriál vysílala, a produkční společnost 20th Century Fox, ale tvůrci v čele s producenty Genem Reynoldsem a Larrym Gelbartem si stáli za svým. Web Finest Kind citoval Reynoldsův důraz na nesmyslnost a nepředvídatelnost války: „Když jste zapnuli televizi, každý večer jste slyšeli o patnácti lidech zabitých ve vietnamské válce. To ale nikomu nevadí, protože s tímhle násilím a traumatem nejsou spojené pocity. A to není správně. Myslím, že na ztrátu života bychom se měli napojit – a to se nám tady podařilo. Bylo to překvapivé, šlo o někoho milovaného. Právě nečekanost je pointou. Lidé jako Henry Blake jsou ve válce ztraceni.“ Od tohoto momentu se seriál také odklonil od původní linie situační komedie k většímu množství dramatických epizod zaměřených na postavy a jejich úděl v rámci války.
Epizoda Abyssinia, Henry se stala poslední také pro dalšího člena hlavního obsazení, přestože se o tom v tu chvíli ještě nevědělo. Zatímco Stevenson o svém záměru opustit seriál tvůrce upozornil dopředu, což se projevilo právě takto velkolepým rozloučením, v přestávce mezi třetí a čtvrtou sérií své působení v pořadu nečekaně ukončil i Wayne Rogers, jenž ztvárňoval Trappera Johna, tedy po Hawkeyeovi (Alan Alda) druhou hlavní postavu. Rogers se v seriálu už nějakou dobu cítil upozaďován a u fanoušků se Alda těšil větší popularitě, a tak se Rogers rozhodl zaměřit na jiné projekty. Žádná jeho pozdější role se však oblíbenosti seriálu M*A*S*H nevyrovnala.
Odchod Trappera Johna tedy proběhl bez podobně srdceryvného loučení jako v případě Henryho. V první části čtvrté série (Vítej v Koreji) se Hawkeye dozví o Trapperově náhlém odletu, snaží se jej dohonit, ale letadlo do USA se svým kamarádem na palubě už nestihne. Seznámí se ale s B. J. Hunnicuttem (Mike Farrell) a začne se psát zcela nová kapitola v dějinách seriálu.
Všechny epizody seriálu M*A*S*H si můžete přehrát na platformě Disney+. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších seriálů, jež jsou na této platformě ke zhlédnutí.
Zdroje: Collider, The New York Times, Disney+, People, Finest Kind