Vliv českých seriálů roste. Jejich podíl na televizní sledovanosti je čím dál zásadnější
Hovoří o tom data společnosti Atmedia, jež na tuzemském trhu zastupuje 25 měřených stanic. Z její analýzy, jež vychází z oficiálního měření sledovanosti ATO-Nielsen, vyplývá, že sledovanost je lokálním obsahem ovlivňována stále více a zájem o domácí tvorbu je patrný napříč všemi věkovými skupinami. I v době streamingu, který se např. v podobě platforem Voyo a Prima+ na lokální produkci soustředí stále viditelněji, hraje televize pro české tvůrce zásadní roli.
Rostoucí trend je přitom patrný na první pohled. „Zatímco v roce 2018 dávalo českým filmům, seriálům či zábavním pořadům přednost 52 % diváků, minulý rok se toto číslo navýšilo již na 58 %. Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě velmi oblíbený, navíc zájem o něj rok od roku roste,“ popisuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia.
Největší zastoupení má tuzemská produkce ve zpravodajských pořadech, poté následují filmy, seriály a zábavné pořady. K nim patří samozřejmě i reality shows, mezi které se počítá např. Výměna manželek, Love Island či Survivor. „Filmům, seriálům a zábavním pořadům věnují čeští diváci téměř tři pětiny veškerého času, který tráví sledováním televize. A velmi často ho věnují právě lokálním pořadům,“ dodává Müller.
Největší dominance je vidět právě u zábavních pořadů, těm českým totiž dávají přednost čtyři pětiny sledujících. Také vliv tuzemských seriálů na skladbu televizních programů každým rokem roste a lákají diváky stále více než zahraniční produkce, a to zejména ve věkové kategorii 45-54 let. „Lokálním seriálům nebo sitcomům věnují diváci téměř jednu polovinu času, kterou tráví sledováním seriálů a sitcomů, u filmů a televizních inscenací tvoří lokální tvorba více než dvě pětiny celkové sledovanosti,“ upřesňuje Müller.
Hlavní komerční stanice Nova a Prima už samozřejmě dávno ví, že se bez domácí tvorby napříč všemi žánry a formáty neobejdou, v posledních letech na to ovšem přichází také placené televize. Typickým příkladem je podle dat stanice FilmBox, která navýšila počet českých a československých filmů a výrazně se jí zvýšila sledovanost. Důležitost české produkce pro komerční televize není žádnou novinkou, je ovšem vidět, že v době streamovacích služeb je její vliv na tradiční vysílání čím dál zásadnější, a toho musí využívat i malí hráči. A pokud jste si mysleli, že už teď máme na náš malý rybníček až příliš mnoho seriálů, tak do budoucna se na tom evidentně nic nezmění. Spíše jich bude ještě přibývat.