Na vlky železa. Televizní thriller z českého maloměsta
Primář gynekologicko-porodnického oddělení Karel Mádr (Miroslav Etzler) je miláčkem žen. Pohledný, šikovný, empatický. Zatímco doma má v manželce (Vanda Hybnerová) a dospívající dceři (Lucie Šteflová) ideální zázemí, spolu s kolegy chystá podat privatizační projekt na okresní nemocnici, v níž pracuje. Život mu momentálně komplikuje jen zdravotní sestra Sylva Válová (Lucie Štěpánková), která by ráda jejich milenecký vztah posunula někam dál.
Poněkud zaskočený Mádr v tu chvíli ještě ani v nejmenším netuší, že brzy bude o poznání hůř, neboť jen o pár ulic dál se rodí plán, v němž sehraje smutnou hlavní roli. Místní starosta (Andrej Hryc), lékárník (Michal Pavlata), ředitel nemocnice (Tomáš Hanák) i jejich pravá ruka Mikeš (Lukáš Vaculík) mají totiž s nemocnicí docela jiné plány, které si od žádného doktůrka, byť sebepopulárnějšího, hatit nenechají...
"Minimálně od Sametových vrahů se v ostravském studiu České televize snažíme systematicky věnovat mapování a popisu naší dvacetileté současnoti," vysvětluje ostravský šéfdramaturg Aleš Jurda, jak se rodil snímek Na vlky železa. "Knížka Zdeňka Třešňáka, která dohromady kompiluje tři případy, které se skutečně staly, se mi zdála optimální." První oslovený scenárista sice svým závazkům nedostál a dostal producenty pod silný tlak ohledně naplánovaných termínů, nicméně osvědčený scenáristicko-režijní tandem Miroslav Sovják a Petr Slavík to jako handicap rozhodně nebrali. "Naopak, byl jsem rád, že můžu ještě podobu příběhu ovlivnit a také jsme ji ovlivnili," říká režisér Slavík. "Náš příběh se od toho knižního poněkud vzdálil, není to jen čistý popis jedné kriminální kauzy, snažili jsme se zachytit, co se s člověkem stane, když ve snaze o dosažení spravedlnosti přistoupí na nečisté podmínky boje." Spolu se scenáristou si pak pochvalují, že motivy, které si dovolili připsat, se mezitím skutečně staly.
Hlavní hvězdou filmu je Miroslav Etzler, herec, s nímž Slavík spolupracuje často a rád. Kromě jiných spolu natočili televizní snímek Tatínkova holčička z cyklu Soukromé pasti, film ověnčený nejednou tuzemskou i zahraniční cenou.
"Mirek je vynikající herec a ačkoliv jsme spolu dělali už nějakých pět nebo šest filmů, mám dojem, že se neopakujeme, pokaždé hrál trochu jinou postavu," vysvětluje Slavík. "Rád bych třeba obsadil i někoho jiného, ale vzhledem k velmi tvrdým termínům natáčení si nemůžu dovolit jakékoliv experimentování a riziko," říká tvůrce, který se na obrazovkách České televize prosadil vysoce hodnocenými snímky Přepadení, Znásilnění, Svědek, Jiný člověk či Hadí tanec z cyklu Oběti. "Nemám čas s hercem zkoušet a připravovat záběr, musím si být jistý, že dělám s někým, kdo je schopný být výborný na první dobrou," uzavírá.
Miroslav Etzler režisérovi kompliment vrací: "Petr Slavík je stoprocentní v přípravě i ve vzájemné komunikaci, pozorně naslouchá, ale když něco řekne, sedne to jak prdel na hrnec." Etzler musel kvůli roli primáře absolvovat i náročný gynekologicko-porodnický kurz: "Nebyl jsem si jistý, co to se mnou provede, když přede mnou někomu rozříznou břicho, a ještě víc jsem se bál, abych žádné miminko neupustil, protože novorozenci mají díky placentě velmi kluzkou kůži, přirovnal bych to k mýdlu ve sprše." Úvodní scéna porodu císařským řezem ale nakonec vyšla skvěle.
Snímek Na vlky železa se natáčel v Litoměřicích a hudbu k němu složil Michal Pavlíček. Více na kartě filmu.