Rick a Morty představují nové hlasy. Jenže co z toho, když jsme připravení je nesnášet?
Internet se jednoznačně shodl na tom, že nové hlasy jsou nesnesitelné a absolutně nevystihují původní kouzlo. Ke stejnému názoru však lidé došli i u předchozího teaseru, jenž obsahoval ještě starší záběry namluvené Roilandem. Přání je otcem myšlenky, a jakmile máme dopředu jasno v tom, že noví dabéři musí být příšerní, tak nám tak vskutku budou znít, byť by byli zcela k nerozeznání od původních. I kdyby se Roiland potají vrátil a tvůrci si to chtěli nechat jako překvapení na konec série.
Mysleme tedy při hodnocení na to, že v tomto ohledu doslova nemůžeme věřit sami sobě. A ruku na srdce – Mortyho nový hlas bychom v této ukázce rozhodně nerozeznali od „originálu“. Ten Rickův už ano, ale dokud to automaticky nezačneme považovat za negativum, těžko jde mezi „trochu jiný“ a „horší“ udělat rovnítko.
Aktuálně obsáhlý komentovaný rozhovor s druhou tváří projektu Danem Harmonem pro The Hollywood Reporter pak potvrzuje narativ, že Roiland coby tvůrčí síla ztratil zájem během druhé sezóny a zcela zmizel během třetí. Od té doby se pouze jednou do roka objevil v dabérské kabině a odbyl si svoji šichtu, dál se však o podobu díla nestaral. Co do scénářů bychom tedy rozhodně neměli očekávat jakýkoliv posun. Tedy kromě takového, k němuž by tým došel tak jako tak.
Zvěsti o Roilandově tvůrčí neúčasti začal celý tým vehementně opakovat od vypuknutí jeho skandálů. Šlo o ostrý kontrast vůči dosavadní propagaci díla, jež nikdy nepřestala Roilanda tlačit do popředí jako srdce (zatímco Harmon byl mozek) celého projektu. Nabízí se dvě vysvětlení. Producenti chtěli vyvolat dojem, že Rick a Morty jsou autorským dílem jediného génia, protože to prostě hezky zní. Báli se, že když vyjde najevo, jak je seriál kolektivní snahou pseudoanonymního scenáristického týmu, ztratí pro fandom šmrnc. Druhá možnost je, že jde o lež, kterou se producenti snaží minimalizovat Roilandův odchod.
Právě Harmonův rozhovor však zachází do celkem intimních detailů tvůrčího procesu. Popisuje, jak bylo nutné chopit se iniciativy a jak se Roiland od projektu vzdálil ve chvíli, kdy se Rick a Morty změnili v instituci. Vyžadovali najednou přesnost, preciznost a spolehlivost – tvořit seriál přestala být uvolněná legrace, začala to být práce. Bylo nutné komunikovat s dalšími lidmi, důvěřovat jiným scenáristům a Roiland tento přechod nezvládl. Snad měl pocit, že nad svým dílem ztrácí kontrolu. A v důsledku toho většina seriálu, včetně jeho vrcholné třetí řady, vznikla již bez většího zájmu svého tvůrce. Pokud si Harmon vše vymýšlí a nemilosrdně háže svého přítele přes palubu, je výjimečný lhář.
Rick a Morty jsou už nějakou dobu v úpadku. Pokud to zní přehnaně, řekněme, že tápou. Svůj vrchol mají zřejmě za sebou a mnohým se pro svou všudypřítomnost už znechutili. Možná, že nejlepším řešením by pro tenhle tvůrčí tým bylo hodit flintu do žita. I když je předpřipravenost fandomu další řadu odsoudit objektivně vzato nefér, jedná se o nevyhnutelný krok. Roiland byl, ať už právem, nebo ne, maskotem Ricka a Mortyho, takže fanoušci a fanynky jsou připravení zjistit, že bez něj to nepůjde.
Spíš než argumentovat, že se lidé chovají iracionálně, by bylo lepší strhnout náplast naráz a začít od nuly. Vybudovat nový svět a nové postavy. Když už to však tvůrci neudělali (možná ze smluvních důvodů ani nemohli), přeci jen jim alespoň zkusme dát 15. října šanci.