Disney má na krku pořádný průšvih se Star Wars značkou. Filmy netáhnou a nový seriál je propadák
Ze zmíněné trojice společností byl nákup Lucasfilms největší sázkou na jistotu. Desítky let budované universum s obrovskou fanouškovskou základnou, videohry, knihy, hračky, miliardový byznys i mimo filmové plátno. U Disneyho na nic nečekali a ihned po odkupu začali připravovat novou trilogii, přičemž její první díl (Epizoda VII – Síla se probouzí, 2015) překonal na celosvětových tržbách dvě miliardy dolarů.
A to šlo o pouhý start! Následné Rogue One: Star Wars Story (2016) sice mělo „jen“ miliardu, ale šlo o spin-off, takže v rámci očekávání pořád fenomenální úspěch. Epizoda VIII (Poslední z Jediů) nicméně v roce 2017 zaznamenala oproti číslovanému předchůdci znatelný propad (1,3 miliardy) a bylo otázkou, jestli značka neztrácí na lesku. A pak přišel drtivý bod zlomu.
V roce 2018 vstoupil do kin další spin-off, tentokrát navíc opřený o jednu z nejoblíbenějších postav universa. Solo: A Star Wars Story vyšel studio na 275 milionů dolarů a výsledkem bylo nuzných 393 milionů dolarů celosvětově. A to snímek neměl špatné ohlasy (jakkoli mu pověst mohla před premiérou pošramotit problematická produkce, která vedla k vyhazovu původních režisérů). Vzhledem k celkovým nákladům – reklama, podíly pro kinaře – šlo o propadák, na kterém studio tratilo desítky milionů dolarů.
O rok později kina uvedla finále nové trilogie a znovu se nedostavil úspěch. Epizoda IX (Vzestup Skywalkera) sice pokořila hranici jedné miliardy, ale bylo to tak tak. A vzhledem k tomu, jaký hype měla coby absolutní vyvrcholení série vyvolat, nelze mluvit o ničem jiném než o zklamání. Což ostatně potvrdily i rozpačité ohlasy, kdy málokdo snímek opravdu chválil.
U Disneyho od té doby neustále oznamují a ruší nové Star Wars filmy, pravděpodobně z obavy, co může skutečně v kinech zabodovat. Místo toho se ve studiu rozhodli zaměřit na obsah pro svou streamovací službu.
Vznikly hrané seriály Mandalorian (2019), Boba Fett: Zákon podsvětí (2021) a Obi-Wan Kenobi (2022). A jakkoli byly kvalitativně různorodé, zdálo se, že tohle je ta správná cesta. Horká novinka Andor, která je spin-offem úspěšného Rogue One, měla mít cestičku vyšlapanou. Zvláště proto, že recenze nešetří nadšením, podobně jako ohlasy „běžných“ diváků a divaček. Zdá se ale, že už i seriálový Star Wars svět přestal své věrné zajímat.
Seriál Andor z dílny Tonyho Gilroye (Rogue One, Jason Bourne série) v hlavní roli s Diegem Lunou, který vypráví příběh o vzniku Povstalecké aliance, má za sebou několik velmi špatných týdnů. Průběžná sledovanost nových epizod spadla z původních zhruba 600 milionů zhlédnutých minut na zhruba 400 milionů.
To se sice pořád nemusí zdát málo, ale zaprvé jde o nejhorší čísla pro Star Wars hraný seriál vůbec, za druhé se epizody v rámci streamovacích statistik ani neproderou do první desítky. Abychom měli srovnání, podle společnosti Nielsen měly například jednotlivé epizody Pána prstenů: Prstenů moci vždy více než miliardu zhlédnutých minut. A to je propastný rozdíl.
U Disneyho potřebují nelichotivý trend zvrátit. Rozhodli se proto zrušit seriálu exkluzivitu na streamovací platformě. Andor tak od 23. listopadu zamíří i na kanály ABC, FX a Freeform a rovněž na další Disneyho streamovací službu Hulu. Konkrétně jdou ven první dvě epizody, které mají publikum nalákat na Disney+, kde bude dostupný zbytek seriálu.
Je nicméně otázkou, zda má tahle taktika šanci uspět, když zrovna první dva díly jsou nejpomalejší. Smysl to nedává už proto, že celá série má dvanáct dílů, přičemž každé tři vždy tvoří malý příběhový arch. Vyvrcholení prvního taktu tak uvolněné nebude, leč právě to by mohlo na nové diváky nejvíce zafungovat (a je na dynamice znát, že třetí díl první dějství uzavírá).
U Disneyho každopádně boost čísel potřebují, protože Andor má již schválenou druhou řadu, na níž se již nějakou dobu pracuje a která má svým zakončením příběh Cassiana Andora provázat se začátkem Rogue One.
Ať už budou výsledná čísla jakákoli, u Disneyho se musí zamyslet nad tím, jakým směrem Star Wars universum dál rozvíjet. Je třeba vybírat atraktivnější témata, nebo je zkrátka jen přestarwarsováno a fanoušci i fanynky přestávají mít potřebné nadšení pro své milované universum?
Těžko říci, kde je problém. U Disneyho si nyní musí dát velký pozor, aby se v budoucnu nedostali do fáze, kdy se Star Wars stanou mrtvou značkou. Byla by to sakra drahá prohra.
Kinolog: Atentát na Kennedyho už skoro rozluštili. Slavný filmař se vrátil na místo činu
Málokterý zločin v dějinách láká tolik pozornosti jako atentát na prezidenta JFK, jenž se odehrál 22. listopadu 1963. Režisér Oliver Stone o tom již v roce 1991 natočil hraný film. Od té doby přibylo mnoho nových informací…