Došla vám trpělivost se superkladnými superhrdiny? Trailer na třetí sérii The Boys vám připomene, že nejste sami
The Boys, méně známí coby Banda, jsou seriálem Amazonu o světě, kde existují superhrdinové, jinak je ale až krutě realistický. Největší radost dělá těm, kteří už mají plné zuby vlny mainstreamových komiksových filmů. Jeho programovým cílem je totiž udělat ve všech ohledech pravý opak.
Jde o mládeži nepřístupnou krvavou podívanou, kde ti nejsilnější dělají ty nejhorší věci a celá superhrdinská instituce je jen monopolistickou organizací, která zatím hlavně rýžuje peníze, kde se dá, a brousí si zuby na staré dobré ovládnutí světa.
Právě jsme se dočkali výživného traileru na třetí sérii, který naplno těží z maskota série – Homelandera s tváří Antonyho Starra. Ten je zdejší verzí Supermana, nejsilnějšího hrdiny světa, tedy s tím zásadním rozdílem, že zatímco Superman vystupoval za „pravdu, spravedlnost a amerického ducha“, Homelander je zakomplexovaný psychopatický masový vrah, který se pouze skrývá za fasádou dobrodince. Ve třetí sérii jeho maska spadne a USA a svět konečně poznají „pravé já“ nejmocnější bytosti planety, jak Starr s maniakálním výrazem prohlašuje před televizními kamerami.
Superhrdinský žánr měl vždy problém s tím, že systém existující pod záštitou všemocných nadlidí dohlížejících bez jakéhokoli regulačního aparátu na „správný chod společnosti“ má nebezpečně blízko k fašismu. V tištěném komiksu se tvůrci s tímto problémem potýkají naplno přinejmenším od osmdesátých let, například Watchmen Alana Moorea existuje jako studie nebezpečí moci svěřené chybujícím polobohům.
Z mainstreamových hrdinů je tato žánrová sebereflexe nejpevněji spojena s Batmanem, miliardářem bez zvláštních schopností, takže mu nezbývá nic jiného, než si superhrdinský status a s ním spojenou moc pouze „kupovat“. Není tedy divu, že i na poli filmu se toto téma nejvíce projevilo právě v adaptacích Batmana. Zcela důsledně se s ním však nedokázal vypořádat Christopher Nolan a aktuálně ani Matt Reeves, kteří přes všechnu sebekritiku nakonec vždy dospějí k ujištění, že svět superhrdiny stále potřebuje. Samozřejmě předně proto, že studia o nich potřebují točit další filmy – nejde připustit, aby vlajková loď superhrdinského žánru prohlásila, že svět by byl lepší bez něj.
The Boys si s ničím takovým hlavu nelámou. Jejich svět je kvůli superhrdinům rozhodně horším, nebezpečnějším a nesvobodnějším místem. Zároveň se snaží přesně prozkoumat, jak by s nimi nakládal současný kapitalismus a jak by byl jejich kult šířený v době postfaktického informačního šumu.
Přesto je třeba být trochu ostražitými a nebrat The Boys automaticky jako brilantně nekompromisní rozbor žánru a společnosti. Mají svoje mouchy, které plnohodnotné reflexi stojí v cestě. Předně jde skutečně o show pro „kluky“ a nedokáže se vzdát radosti z explozí, kulek svištících vzduchem a cákanců krve. Proti násilí se tu bojuje výhradně násilím. A je jasné, že násilí tu plní stejně zábavnou funkci jako v libovolné marvelovce. The Boys tedy na jednu stranu žánr kritizují, zároveň s ním ale mnohé kritizované aspekty sdílí. Tvůrci možná doufají, že když se tváří kriticky, nevšimneme si, když nabízejí ty samé atrakce.
Seriál také trpí tím, co bychom mohli nazvat „Darth Vader dilema“, kdy fanoušci sice chápou, že Homelander je psychopatický fašista, ale přesto ho vlastně milují, užívají si jeho přítomnost a mají radost z destrukce, kterou rozsévá. V koutku duše mu dokonce přejí vítězství, stejně jako si potajmu přejeme, aby bondovský padouch alespoň jednou uspěl a podařilo se mu agenta 007 rozřezat na kousky laserem, prostě abychom viděli, jak by to vypadalo. Ne že by to z diváků dělalo fašisty, jen jde o poněkud nešťastnou situaci u seriálu, který klade tak velký důraz na svůj satirický význam, tedy na svůj vztah k realitě a na svůj smysl.
Podle traileru na třetí řadu se také zdá, že náš klaďas ztvárněný Karlem Urbanem se dostane k séru, které i jemu, obyčejnému smrtelníkovi, propůjčí na omezenou dobu superschopnosti. Jaké etické otázky to do jeho příběhu vkládá, stihnou zmínit postavy už během upoutávky.
Zdá se tedy, že The Boys mají připraveno pár zvratů, pár konfliktů a pár dilemat, která mají potenciál dodat třetí řadě potřebnou energii. Jak se to tvůrcům podaří, zjistíme 3. června.