Poslední z Aporveru: Vyjádření režiséra k současné situaci (a stavu filmu)

Poslední z Aporveru: Vyjádření režiséra k současné situaci (a stavu filmu)
Z natáčení Posledního z Aporveru | Tomáš Krejčí,Jiří Košťál
Následující text vyvěsil Krejčí na oficiální facebookové stránce Posledního z Aporveru. Publikujeme ho v neupravené podobě.
posledni-z-aporveru-vyjadreni-rezisera-k-soucasne-situaci-a-stavu-filmu-2
Z natáčení Posledního z Aporveru | Tomáš Krejčí,Jiří Košťál
V souvislosti s informacemi, které se pod senzačními titulky nedávno objevily v médiích o filmu Poslední z Aporveru bych rád sdělil následující:
1) Není pravda, že film nikdo nikdy neviděl. Proběhlo několik projekcí pro testovací publikum, pro investory a také na filmovém festivalu stereoskopických filmů v Moskvě. Film je celý natočený, sestříhaný, chybí pouze část trikové a zvukové postprodukce.
2) Před sedmi lety si nechal Státní fond kinematografie vypracovat znalecký posudek, na základě kterého se domnívá, že náklady na vývoj a výrobu filmu byly zásadně nižší, než jak producent filmu deklaroval. Nicméně autor znaleckého posudku se nikdy na film nebo na jeho vyrobené části nepřišel podívat, a není tedy jasné, jak ke svým závěrům mohl dospět.
Na účetnictví filmu po celou dobu jeho výroby dohlížel auditor pověřený Státním fondem kinematografie, který i nazávěr provedl celkový audit, ve kterém konstatoval, že producent filmu dodržel veškerá pravidla pro obdržení dotací, který Státní fond kinematografie schválil a portvrdil a následně dotaci vyplatil. Tzv. pobídku ve výši 20% nákladů na výrobu filmu prokazatelně vynaložených v ČR bez tohoto auditu ani není možné vyplatit.
Fakt, že nedošlo k žádnému pochybení potvrdil i Finanční úřad v následné kontrole.
Znalecký posudek vypracovaný Státním fondem kinematografie dále tvrdí, že například tyto záběry neexistují:
Poslední z Aporveru
3) Proč jsme práce na Aporveru nevzdali?
Na filmu jsem začal pracovat v roce 2004 s producentem Jiřím Konečným z Endorfilmu. Ten v průběhu realizace z projektu odešel na jiný, pro něj více osobní projekt a protože jsem ve filmu měl již nainvestováno mnoho času (6 let) i všechny osobní finanční prostředky, rozhodl jsem se ve výrobě pokračovat i přesto, že jsem neměl s tak velkou produkcí dostatek zkušeností.
Následně však došlo k tomu, že Marek Veselický ze společnosti Farbyka, který byl hlavním koproducentem filmu, nedodržel koprodukční smlouvu a neuhradil značnou část svého koprodukčního podílu. Pochopitelně všichni partneři filmu pozastavili financování (včetně ČT) a výroba filmu se v postprodukci zastavila. Rozpočet filmu se tedy nikdy nevyčerpal a film zůstal za tuto část prostředků nedokončený (cca 50 mil korun). Není tedy pravda, že jsme utratili celkový rozpočet filmu ve výši 241 milionů korun.
Producent filmu i faktoringová společnost ČSOB, která zajišťovala cashflow pro výrobu filmu, vyhrála soudní spor s Markem Veselickým a společností Farbyka. Soud potvrdil, že prostředky které Marek Veselický obdržel od RTVS a AVF SK, měl poslat do výroby filmu a nikdy tak neučinil. Celý soudní spor ale výrobu filmu podstatně zdržel.
Během této doby došlo k několika dalším právním a soudním sporům s některými dodavateli, kteří se pokoušeli navýšit náklady a tím i rozpočet filmu pod výhružkou, že pokud jim nevyhovíme, nestihneme film včas a řádně dokončit. S těmito dodavateli jsme spolupráci vždy okamžitě ukončili.
4) Posleních 5 roků jsme pracovali na hledání nového producenta, který by film dokončil.
Příhásili se tři zájemci a následně se ČT rozhodla poslat film do dražby s cílem zajistit co nejvýhodnější podmínky prodeje. Na přípravě dražby jsem s nimi spolupracoval, protože v projekt věřím a prodej práv je jediným možným řešením, aby se film mohl dokončit a dostat do distribuce.
5) Podle informací médií se mohu jevit jako cynický režisér s megalomanskými představami, ale skutečnost je jiná. Po celou dobu projektu i během jeho krize jsem se snažil film udržet ve výrobě a stálo mě to kromě několika let práce zcela zadarmo také všechny osobní finanční prostředky i střechu nad hlavou a bez mojí snahy by dnes nebylo vůbec možné dražbu práv k filmu realizovat, protože by žádný film neexistoval.
Tomáš Krejčí
režisér
posledni-z-aporveru-vyjadreni-rezisera-k-soucasne-situaci-a-stavu-filmu-5
Z natáčení Posledního z Aporveru | Tomáš Krejčí,Jiří Košťál