Retro recenze: Jeden musí z kola ven aneb Jak málo mají dobrodružství Jamese Bonda společného se špionáží

Retro recenze: Jeden musí z kola ven aneb Jak málo mají dobrodružství Jamese Bonda společného se špionáží
Jeden musí z kola ven (2011) | detail plakátu
Jeden musí z kola ven
Jeden musí z kola ven | StudioCanal UK
Film vznikl podle slavné tlusté knihy Johna le Carrého (kterou jsem - stejně jako všechny jeho ostatní slavné tlusté knihy - nečetl) a byl zfilmován už v roce 1979 jako pětihodinová televizní inscenace, ve které špiony odhaloval Obi-Wan Kenobi.
Tuto novou (pouze dvouhodinovou) verzi režíroval Tomas Alfredson, který natočil výborný upírský teen horor Ať vejde ten pravý (2008 / původní švédskou verzi).
Mark Strong
| Focus Features
Film má naprosto fantastické obsazení, asi nejlepší jaké jsem v posledním roce v jakémkoliv filmu viděl. Když ve zvukotěsné zasedačce rokují Gary Oldman, John Hurt, Colin Firth, Ciarán Hinds a Toby Jones o budoucnosti MI6, je to skutečně hutný a napínavý zážitek, víceméně bezu ohledu na to, co vlastně říkají. I v dalších rolích najdeme skvělé herce (Tom Hardy, Mark Strong, výše zmíněný Cumberbatch), podávající skvělé výkony.
Alfredson také skvěle pracuje s atmosférou, s kamerou i s výpravou, takže film opravdu vypadá jako kdyby šlo o hodně drahý snímek "ze staré školy", natočený před několika desetiletími. Je to zcela bez debaty film pro dospělého, inteligentního diváka, čemuž odpovídá i fakt, že bez ohledu na kvalitu titulků je potřeba trochu se orientovat v dobových reáliích a v angličtině (například proč se ve filmu mluví o "krejčím a vojákovi" a co znamená původní název).

Trailer:

Ve filmu není snad jediná akčnější scéna (asi třikrát za celý film se vystřelí), naprostá většina děje se odehrává prostřednictvím dialogů nebo bez nich, a všichni neustále oldschoolově hulí. Po tomhle filmu jsem si uvědomil, jak málo mají dobrodružství "špiona 007" Jamese Bonda společného se špionáží. Nevím, jak opravdu fungovala MI6 v 70. letech, ale tohle vypadá naprosto realisticky, včetně vánoční oslavy, na které všichni opilecky zpívají sovětskou hymnu a MNOHA dalších podobných vychytaných detailů.
Benedict Cumberbatch
| Focus Features
Bohužel, měl jsem přes svou velkou snahu značné problémy se vstřebáváním všech nutných informací. Každá věta a každý pohled jsou důležité. Všechno, co je řečeno, může být pravda, nebo záměrná lež, nebo pravda, která je schválně řečena tak, aby vypadala jako lež. A děj skáče občas vpřed a vzad, takže vám chvíli trvá, než pochopíte, zda ten chlapík to postřelení přežil, nebo zda se právě díváme na flashback. Nebyl jsem v tom zdaleka sám a po filmu jsem s několika lidmi (včetně zástupkyně distributora) strávil několik minut čilou diskusí o tom, co vlastně kdo ve filmu provedl a jak to celé skončilo. (Byly ty dvě postavy opravdu gay milenci a zastřelil jeden druhého kvůli zhrzené lásce, nebo z rozkazu? Je hlavní hrdina opravdu tím, za koho se vydává? A co na to Jan Tleskač?) Vedou se o tom rozsáhlé debaty i na IMDB.com, takže to nebude pouze demence našeho diváckého vzorku.
Film je tak bravurně natočen a má tak skvělou atmosféru, že je mi opravdu hrozně líto, že jsem si ho nemohl plně vychutnat, protože mi nebylo úplně jasné, jak do sebe ty jednotlivé působivé scény navzájem zapadají. Asi bych na tom byl lépe, kdybych četl knihu. Nebo film viděl dvakrát.
A ten Oldman má tak skvělé brýle!
Hodnocení: 80%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE