Boj ve Městě bohů zuří nadále. HBO uvádí seriálové pokračování kultovního filmu

Recenze: Ve Městě bohů stále zuří boj. HBO uvádí seriálové pokračování kultovního filmu
Město bohů (2002) | Miramax Films
Přehrát si zatím můžete pouze první pětačtyřicetiminutovou epizodu, která se přiklání k očekávaným formálním principům. Úvodní desetiminutovka věrně imituje střihové dominanty slavného filmu, v němž režiséři Fernando Meirelles a Kátia Lund smíchali postklasicistní nelineární vyprávění ve stylu Pulp Fiction a dokumentaristicky laděnou sociální kritiku města, nad jehož zapovězenými slumy by socha Ježíše nejspíš spráskla ruce.
Město bohů - Boj zuří dál
Město bohů - Boj zuří dál
  • Max
73%
Retrospektivami upředený snímek, který pokrývá Rocketovo dospívání od 60. do 80. let minulého století, předkládá jednak strhující příběh s energií Scorseseho Casina, v němž do nekončícího prologu vstupují stále nové postavy a vedlejší linie. Rocket, jehož ke kriminalitě svádělo samotné boháči zavržené prostředí či starší bratr, možná film retrospektivně vypráví, ale víceméně není protagonistou v tradičním smyslu. Tvůrci preferují formát novinářské reportáže pokládající svědectví primárně o obecných poměrech Města bohů a vypravěč se chová velmi sebeuvědoměle, takže místy po představení nové postavy odbočí jinam s příslibem, že se k ní vrátí později.
City of God: The Fight Rages On: trailer | Max
Seriál zprvu také přimkne k Rocketovi, jenž s foťákem zachycuje přestřelky mezi policií a gangstery či jednotlivými gangy ještě po dvaceti letech. V průběhu rychle sestříhané akce se znovu chopí úlohy vypravěče a aktuální události vztahuje k filmu, jehož příběh tím neobeznámenému divákovi zrekapituluje. Zapotřebí to je zejména ve vztahu ke staronovým postavám, jimiž brazilský showrunner Aly Muritiba ověšuje nový, tentokrát už ryze smyšlený příběh – snímek oproti tomu vycházel z knižní předlohy Paula Linse, jenž ve slumech strávil osm let.
Rocket tak postupně prochází poněkud zklidněným prostředím, které má pod palcem diplomatičtější gangster Curió (Marcos Palmeira), a publikum seznamuje s aktéry za doprovodu záběrů z filmu. Dravý úvod, z pohledu tématu i inscenace pohybu kopírující prolog snímku, ukončí motivační návnada a vypravěčův klasický slib „o tom později.“ Poté následuje seznamování s ghettem, a to překvapivě s důrazem na jeho světlejší, z pohledu protagonisty skoro až nostalgické aspekty. Lidé se přece snaží udělat z jejich domova bezpečnější místo především pro děti, které nemají moc možností vymanit se z chudoby a neskočit na špek gangsterům nabízejícím jim zbraň.
Dusno bude tentokrát vytvářet jeden takový kluk s pistolí, už odrostlé dítě ulice Bradock (Thiago Martins), které po propuštění z vězení po Curiovi okamžitě vyžaduje přiklepnutí dřívějších pravomocí. Ty ale nyní zastává bossův vlastní syn, jenž zřejmě zavinil Bradockovo několikaleté uvěznění, a houževnatý navrátilec se svou ctižádostivou přítelkyní vyráží do války. A to s mužem, jenž během rozmíšky při fotbalovém zápasu vystřelí do vzduchu a s podporou svých ozbrojených goril hráče vypeskuje, že kvůli tomuhle na fotbal nepřišel.
City of God: The Fight Rages On
City of God: The Fight Rages On
City of God: The Fight Rages On
Město bohů (2002)
Město bohů (2002)
Rocket pro větší část epizody mizí ze scény, což souzní s poetikou filmu. Přestává rovněž vyprávět a podle všeho tím otevírá prostor pro volněji zacyklený sled událostí, které se budou odvíjet hlavně v přítomnosti. Návrat do minulosti a připomenutí mikropříběhů vedlejších postav ale bude zapotřebí hlavně v případě Bradocka, jehož urputnost vůči letitému chlebodárci působí na ploše jediné epizody tendenčně.
Nastoluje nicméně rozsáhlý konflikt, a to ve formě zatím sympaticky variující stále výborný a silný film. Otázkou ovšem zůstává, jak příběh o válce gangů zaujme jakožto kriminální partie dospělých postav. Původní Město bohů totiž těžilo svou stylizovanou autenticitu také z toho, že do první linie stavělo děti, jež si ghetto ovinulo kolem prstu a všudypřítomným násilím je vytvarovalo až do zuřících puberťáků. Seriálové pokračování v tomto ohledu zatím vyznívá všedněji a nuceněji, ale šanci si po nadějném rozjezdu určitě zaslouží.
Podívejte se na žebříček nejlepších seriálů dostupných na platformě Max.
70%
Navázat na v podstatě dokonalý film, který příběhem fotografa pozorujícího dění ve slumech Ria zužitkoval západní postmodernitu i dokumentárně laděnou formu, není vůbec jednoduché. Seriálové Město bohů zatím nedává klíč k tomu, čím přesně hodlá rezonující poselství filmu posunout z pohledu vývoje postav či sociálního prozření. Formálně ale pokračuje kvalitně a jeho pravé záměry odhalí až další epizody a jejich ráz.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka