Sci-fi Atlas je po Rebel Moon dalším selháním Netflixu. Za scénář by se styděla i umělá inteligence

Recenze: Atlas je po Rebel Moon dalším selháním Netflixu. Za scénář by se styděla i umělá inteligence
Atlas | Netfix
Streamovací platforma poskládala všechny atributy pro hit i svižnou jednohubku relativně správně. Spolupráce s Jennifer Lopez na thrilleru Matka loni Netflixu přinesla jeden z nejsledovanějších filmů roku, takže by bylo bláznovství to nezkusit znovu. Námět o rebelující umělé inteligenci a následné válce v obřích robotech zní sice ohraně, ale pořád může být pod šikovnými ručičkami příslibem odlehčené zábavy. Ony ručičky tentokrát patřily režisérovi Bradu Peytonovi, jenž už má za sebou popcornové blbiny typu San Andreas či Rampage Ničitelé. Což sice nejsou žádná veledíla, v blockbusterovém měřítku ale dovedly naservírovat řemeslnou akci, divácké atrakce a byly tak bezelstně pitomé, že jim publikum leccos odpustilo. U jeho novinky Atlas už ovšem tak shovívaví nejspíš nebudete.
Atlas
Atlas
  • Netflix
58%
Snímek nás přesune do budoucnosti, kdy se lidstvo začalo na AI spoléhat až příliš, stvořilo roboty s umělou inteligencí… a nepřekvapivě to nedopadlo moc dobře. Jeden z vysoce inteligentních robotů Harlan se totiž vzepřel, přeprogramoval ostatní roboty a stal se prvním AI teroristou, jenž málem vyhladil lidstvo. To se ovšem nevzdalo a pomocí nových technologií začala válka, jež skončila Harlanovým odletem na neznámou planetu, z níž sliboval drtivou pomstu. Armáda se ho od té doby snaží lokalizovat a zničit. Pomáhá jim v tom i geniální analytička Atlas Shepard, jejíž matka roboty v čele Harlanem stvořila a ona se mu chce po děsivé tragédii pomstít.
Nevěří však žádné umělé inteligenci, všechno by měla nejraději na papíře a ani komunikace s lidmi jí nejde zrovna bezproblémově. Když pak Atlas konečně zjistí Harlanovu polohu, je i s elitní jednotkou vyslána na neznámou planetu. Jenže jak se dalo očekávat, vletí přímo do pasti a ocitne se na neznámé planetě. K dispozici má pouze obří robooblek, k jehož plnému užívání se však musí synchronizovat s AI jménem Smith. Dokáže digitálnímu parťákovi důvěřovat, aby zničila největší hrozbu lidstva?
Atlas: trailer | Netfix
Ano, příběh je derivátem prakticky každé úspěšné sci-fi, která vás v tuto chvíli napadne, Terminátorem počínaje a Na hraně zítřka či Avatarem konče. Což by nevadilo, kdyby scénář a režie dokázaly látku převést alespoň do hravé a oddychové vykrádačky. Jenže to se zde nedaří. Scénář je opravdu směsicí těch největších sci-fi klišé, jež vás na téma AI napadnou, navíc zpracované tím nejvíce rutinním a předvídatelným způsobem. Už napočátku tak divák odhadne hlavní „zvrat“ mezi hrdinkou a záporákem či kdo výlet na neznámou planetu asi nerozdýchá. Tvůrci jako by se ani nesnažili přijít s něčím originálním nebo snahou okoukané atributy něčím osvěžit a převrátit.
Příběh je plný nelogičností i klišovitých dialogů, které jsme slyšeli už tisíckrát. Nabízí se srovnání s loňským Stvořitelem, jenž si také bral na paškál umělou inteligenci a byl scenáristicky podobně impotentní. Novince Atlas přidává k dobru pouze fakt, že na rozdíl od Stvořitele zde autoři neměli vysoké ambice a nechtěli nám nabízet nové myšlenky a témata. Netflixovská novinka je naštěstí mnohem přímočařejší, béčkovější a na nic si nehraje, i přesto ale selhává.
Brad Peyton sice umí hezky pracovat s tempem a díky neustálému přísunu akce či rádoby napínavých pasáží se divák úplně nenudí. Na druhou stranu, akční scény vypadají i přes velkolepé pozlátko velmi rutinně a v některých záběrech i dokonce laciněji než zbytek, v němž utíkají či létají digitální obří roboti. Efekty navíc mají celkem rezervy, v rámci filmu je jejich kvalita nevyrovnaná a v místy působí jak z videohry.
Atlas
Atlas
Atlas
Atlas
Atlas
Jennifer Lopez se sci-fi snaží utáhnout, seč jí síly stačí, a její špičkování s AI Smithem v polovině snímku je aspoň trochu zábavné. V jistých vyhrocenějších momentech sice znovu ukazuje své herecké limity, i přesto je ale jedním z pozitiv snímku a dokáže ho většinu času bez problémů utáhnout. Za což může i fakt, že ostatní postavy jsou jen prázdnou sbírkou klišé a herci jako Mark Strong a Sterling K. Brown nemají absolutně co hrát.
Atlas je tedy další klasickou spotřební podívanou od Netflixu, která vůbec nenaplňuje svůj potenciál. Na rozdíl od Rebel Moon od Zacka Snydera naštěstí výsledek nepobuřuje svým neumětelstvím a nabubřelostí, tady jen po zhlédnutí zůstane naprosto matný a nevzrušivý dojem. Zkrátka další blockbuster streamovací platformy, který se stejně jako The Gray Man, Red Notice či Rachel Stoneová: Sázka na Srdce s Gal Gadot divákovi brzy vykouří z hlavy. A taková poctivá letní zábava to mohla být!
 Podívejte se na žebříček nejlepších sci-fi filmů podle Kinoboxu.
45%
Atlas si naštěstí na nic nehraje a nechce být myšlenkově plodnou sci-fi o umělé inteligenci. Selhává ovšem i v servírování divácky vděčné blockbusterové atrakce a smysluplného příběhu, který nebude jen línou vykrádačkou již dávno viděného. Režie jede na autopilota, Jennifer Lopez to sama neutáhne a Netflix má zřejmě na kontě instantní hit, na jehož obsah si však za půl roku nikdo nevzpomene.
Milan Rozšafný
Milan Rozšafný