Bude Smršť stejným hitem jako Trhlina? Větrný thriller touží být světový, jenže neví, co chce
Ta velmi roztříštěným způsobem kombinovala téma konspiračních teorií, amatérských záhadologů i duchařin, a to prostřednictvím úmorných dialogů, nelineárního vyprávění a prvků found footage hororů. Výsledek byl matoucí a divácky neuspokojivý, přesto se na poměry žánru mysteriózního thrilleru, který na Slovensku stejně jako u nás žádnou bytelnou tradici nemá, jednalo minimálně o sympatický počin.
Vichr z hor
Podobně na tom může být i Smršť, jež opět mixuje snahu o psychologii několika postav s nadpřirozenou hrozbou. Tu tentokrát představuje tzv. halný vítr, kolem jehož prudkosti a nevyzpytatelnosti se vytvořilo i několik legend v čele s hrozivou Větrnicí. Tento vichr prý souvisí i se zhoršením nálady, dezorientací a u některých lidí až psychotickými atakami.
To je případ i mladého Filipa (Michal Režný), s nímž se seznamujeme pouze prostřednictvím rozhovorů nahraných ve vazbě. Filip je totiž obviněn ze zabití několika lidí, jako jediný totiž přežil záhadami opředenou autonehodu. Vinu však svádí právě na halný vítr a sám se považuje pouze za oběť.
Jeho případ se dostane k forenznímu psychologovi Martinovi (Tomáš Maštalír) a ačkoli je životem semletý muž zrovna na lázeňském pobytu se svou odcizenou manželkou Pawlou (Anna Geislerová), Filipův posudek potají dává dohromady. Když se o tom Pawla, stíhaná démony minulosti i zdravotními problémy, dozví, skomírajícímu rodinnému štěstí to samozřejmě nepřidá.
Navíc se zdá, že halný vítr začíná sužovat i zastaralé lázeňské prostory, v nichž Martina pronásledují nepříjemné zvuky, podivní zaměstnanci i přestárlí hosté. Natáčelo se v chátrajících Lázních Sliač na středním Slovensku, jejichž výrazný genius loci je dalším protagonistou tohoto značně rozviklaného, na velmi vratkých nohách stojícího vyprávění.
Dva příběhy vedle sebe
Podobně jako v Trhlině totiž dlouho není úplně jasné, jaký příběh Bebjak (tentokrát se scenáristou Peterem Balkem) vlastně chce vyprávět. Ke konci se sice linka o manželském dramatu s tou o tajemném zločinu propojí, po dvou hodinách stopáže je však divák nesmyslnými výjevy už poněkud umořen. Nemluvě o tom, že finální odhalení sice některé zvláštnosti vysvětlí, jiné však ještě více zamotá.
Jednotlivým pasážím nelze upřít atmosféričnost a působivost. Na začátku tak vlezlý barman či vyžilá zpěvačka společně s ambientní hudbou vytvářejí až lynchovsky hororovou náladu. Vše je zahaleno jakýmsi snovým oparem, o němž se však nelze detailněji rozepsat bez spoilerů. V tuto chvíli stačí zdůraznit, že se tvůrci poměrně odvážně pustili do sféry, jež československé tvorbě rozhodně není vlastní, což si zaslouží uznání.
Ponurost a temnota vyprávění však po čase začnou být spíše repetitivní a napětí je tak vystřídáno nudou. Jako by každá další scéna obsahovala až příliš malý střípek informace a namísto posunu děje se snažila dál a dál prohlubovat trudnou atmosféru. Když tak ale tvůrci činí stále stejnými, pouze lehce variovanými prostředky, divácké angažovanosti to spíše škodí.
Temnota dominuje až příliš
Je pochopitelné, že zatímco kniha se věnovala hlavně zločinu s jeho možnými nadpřirozenými přesahy, tajemné foukání za oknem by na ploše dvou hodin filmového vyprávění příliš atraktivní nebylo. Dodání příběhu o jednom krachujícím manželství určitě napomáhá diváckému napojení, výsledek však působí jako spletenec řady známých hororů a mysteriózních thrillerů, jejichž názvy ale opět kvůli spoilerům raději zamlčíme.
Geislerová i Maštalír každopádně dělají vše pro to, aby dramaticky hutné role ustáli se ctí. Především v poslední části, kdy se kamera také častěji zaměřuje na detaily jejich tváří, mají opravdu hodně práce se snahou prostřednictvím svých postav semknout přílišné množství motivů a nápadů. I tak ale po skončení snímku zůstává pachuť nejistoty, zdali přece jen nešlo spíše o formální cvičení v tajuplnosti, v němž pro logiku a skutečně emočně působivé vyvrcholení načrtnutých myšlenek jaksi nezbylo místo.
55%
Neuplyne rok, aby se aktivní Peter Bebjak nepředstavil nějakým filmem či seriálem. Ani letošek není výjimkou a podle částečně osvědčené formule přináší tajemný (dvoj)příběh na základě knihy Josefa Kariky. Jde o náročnou až vyčerpávající podívanou, ne však díky hutnosti a promyšlenosti zápletky, ale spíše kvůli repetitivnosti a úmornosti budování ponuré atmosféry. V bývalém federálním prostoru však mnoho takových titulů nevzniká, a tak mu šanci dát můžete.
Thriller Smršť se od tohoto čtvrtka objeví v českých (i slovenských) kinech. Trhlinu si můžete připomenout na Netflixu, Prima+ či Canal+. Podívejte se také na náš žebříček nejlepších mysteriózních filmů.