Nepopulární názor: Nový Spider-Man nepostrádá myšlenku, ale je podlézavým a umělým filmem

Nepopulární názor: Nový Spider-Man nepostrádá myšlenku, ale je podlézavým a umělým filmem
Spider-Man: Bez domova | Columbia/TriStar
Následující text bude obsahovat spoilery, vyzrazující některé aspekty příběhu. Ve čtení tedy pokračujte nejlépe po návštěvě kina, pokud jste ji dosud nestihli a stále ji plánujete.
Spider-Man ušel na filmových plátnech dlouhou cestu. Oblíbený komiksový hrdina Marvelu zaznamenal obrovský úspěch už před dvaceti lety, kdy si jej v režii Sama Raimiho poprvé zahrál Tobey Maguire. Spider-Man (2002) se stal druhým nejvýdělečnějším filmem roku a pokračování na sebe nenechala dlouho čekat. Willema Dafoeho, jenž ztvárnil hlavní zápornou postavu Green Goblina v jedničce, vystřídal v neméně úspěšném druhém dílu Alfred Molina coby Doctor Octopus. Třetí část z roku 2007 už kritiky příliš nepotěšila, ale tragický antihrdina Sandman v podání Thomase Hadena Churche zanechal pozitivní dojmy. Pavoučí štafetu poté po Maguirem převzal Andrew Garfield, jenž oblíbeného hrdinu ztvárnil ve dvou dílech Amazing Spider-Man, kde se postavil Electrovi s tváří Jamieho Foxxe a Lizardovi Rhyse Ifanse.
Stručnou historii, která pokračuje pod hlavičkou MCU a s hercem Tomem Hollandem, připomínám z jednoduchého důvodu. Novinka s názvem Spider-Man: Bez domova, která si přes svátky připisuje jeden finanční triumf za druhým a v globálních tržbách už překročila miliardu dolarů (a to jako první film v průběhu pandemie koronaviru), totiž vsází v prvé řadě na nostalgii a divácký zájem navyšuje tím, že na scénu opět přivádí všechny zmíněné a často zemřelé aktéry. Hollandův Spidey, jenž má za sebou dvě sólovky s podtituly Homecoming a Daleko od domova, musí čelit invazi hned pěti nemesis z alternativních realit. Marvel a MCU tím kráčí v šlépějích animovaného hitu Spider-Man: Paralelní světy a rozvíjí koncept multivesmíru, který spojuje nejen různé fiktivní reality, ale nyní i dosud oddělené filmové světy. A jde o nesmírně chytrý fanservice, který je ale často nestravitelný jako soběstačné umělecké dílo.

Spider-Man: Bez domova: Oficiální trailer

Spider-Man: Bez domova
Začnu pozitivy. Režisér Jon Watts, jenž se postaral o obě předchozí Hollandova dobrodružství, mě společně se scenáristy překvapil tím, jak všechny očekávané navrátivší postavy zužitkoval. Peter Parker (Holland) se na začátku snímku ocitá v pozici společenské senzace i vyvrhele, neboť jeho identita je prozrazena a veřejností koluje video, na němž zabíjí Mysteria (Jake Gyllenhaal). Kontroverze kolem jeho osoby znepříjemňuje život jemu i jeho okolí a Peter poprosí Doctora Strange (Benedict Cumberbatch), aby použil své magické schopnosti a přiměl celý svět zapomenout, že je Spider-Manem. Kouzlo ovšem selže a otevře průchody z jiných dimenzí, jimiž proudí nezvaní hosté.
O této zápletce jsme věděli už z trailerů a otázkou zůstávalo, jak se snímek ke zdánlivě nekonečným možnostem multivesmíru postaví. Nabízel se pochopitelně epický akční střet všech staronových záporáků s Peterem, jemuž by logicky mohli přijít na pomoc i minulí pavoučí hrdinové s tvářemi Maguireho a Garfielda. Tvůrci se ovšem rozhodli překvapit a vyprávět poněkud intimnější příběh o prozření a přijmutí role superhrdiny, v jehož kůži musí člověk posoudit, kdy své bližní ochraňuje a kdy je pro ně nebezpečnou hrozbou.
Takový osobní přesah a prozkoumávání morálních zásad, podle nichž si každý člověk zaslouží druhou šanci, na jednu stranu hluboce oceňuji. A byl jsem upřímně překvapen, že všichni ikoničtí padouši celkem záhy skončí v zajetí a pod kontrolou kladných hrdinů, kteří s nimi mají milosrdné a nápravné úmysly. Toto potěšení a zvědavost ohledně dalšího vývoje ale s přibývajícími minutami ustupovaly stále větší rozladěnosti nad tím, jak všemocný Marvel ždíme dosavadní filmový odkaz a v mých očích také devalvuje i tu poslední kapku uvěřitelnosti svého fikčního světa.
Tento rozsáhlý fiktivní vesmír, který se trvale pohybuje na hranici reality a
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | Columbia/TriStar
komiksové fantasy, ostatně představuje základní kámen úspěchu MCU. Neustálé nabalování nových hrdinů a s nimi spojených prostředí či dílčích zápletek vyústilo v generační událost, jakou hromadné týmovky Avengers: Infinity War a Endgame jednoznačně byly. Poslední jmenovaný a finančně nejúspěšnější snímek si v rámci vyvrcholení ohromného přesahujícího příběhu dokonce mohl dovolit experimentovat a vracet se do minulosti napříč předchozími filmy, což dobře podtrhlo seriálové vyprávění a propojení jednotlivých zápletek a osudů postav.
Takový pocit komplexnosti a propojenosti ovšem Spider-Man: Bez domova zásadně postrádá, a to i na úrovni sebe sama. Na příběhu je ohromně patrné, jak jej scenáristé a s nimi celá produkce v čele s Kevinem Feigem násilně tlačili vstříc návratu záporných i kladných hrdinů minulosti. Aby toho dosáhli, rozhodli se zvláštně využít některé postavy filmu a nechali je konat velice hloupě. To je ostatně i případ klíčového zvratu, kdy Peter zkazí Strangeovi jeho kouzlo - přestože Strange správně upozorňuje na nestabilitu a hrozby zahrávání si s časem a realitou, nakonec neuvážlivě souhlasí a provádí rizikové kouzlo jen proto, že tři puberťáky nechtějí přijmout na vysokou. A vůbec, oblíbený čaroděj je zde celkově degradován na hloupou a z pohledu vyprávění i trochu odstrčenou figurku, která prohraje souboj v zrcadlové dimenzi (v nejlepší scéně filmu) díky matematickým znalostem protivníka. A po takřka celý zbytek snímku zmizí, jelikož ostatním postavám by její přítomnost nepřišla vhod. Především pak samotnému Peterovi, jenž také příliš často jedná v rozporu s tím, jak by se měl rozhodovat superhrdinský ochránce celé planety.
Superpadouši z pěti různých filmů a dvou různých dimenzí se tedy prodírají do jediného světa, obývaného Hollandovým Peterem Parkerem. Výsledkem je ale křečovité a především nebývale nudné 'setkání po letech' s rodinnými parametry, které se často odehrává v uzavřených místnostech a připomíná speciální vzpomínkovou epizodu kdysi populárního sitcomu. Se záporáky se dějí věci, které je alespoň v mých očích ponižují a činí je nezajímavými - to je bolestné hlavně u Octopuse, který je v podání Alfreda Moliny neméně charismatický než naposledy. A trochu podobně je na tom také vzývaný návrat Garfielda a Maguireho, jejichž společné scény často vyznívají tak, jako kdyby oba představitelé ztvárňovali spíše sami sebe nežli Spider-Many. Jako skeč v Saturday Night Live, v níž si herci v dvojsmyslech skládají vzájemné poklony ('You're Amazing!', podporuje Maguire Garfielda, čímž naráží na jeho Amazing Spider-Many) a vzpomínají na staré časy. Na místě Garfielda jsem si opakovaně představoval Ryana Reynoldse, jenž by sem v deadpoolovské sebeuvědomělé poloze skoro pasoval.
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | Columbia/TriStar
Nemyslím si přitom, že to tvůrci takto zamýšleli. Několik temných momentů a důraz na vnitřní souboj protagonisty naopak svědčí o tom, že všichni opravdu chtěli natočit zásadní, emocionální a ve všech ohledech přelomový komiksový blockbuster. Jenže co by zvládl Christopher Nolan (taky že zvládl - s Temným rytířem) ve svém chladném depresivním světě, toho zatím nemůže dosáhnout vesmír Marvelu, který zde vytrvale salutuje sám sobě. Osobně jsem fanoušek MCU a některé marvelovky, jako zmiňované Endgame či třetího Thora, považuji za inspirativní a sebevědomě vystavěná díla. U Bez domova mi ale vůbec poprvé hlavou probleskávalo, jak je ten svět vlastně chatrný. Průměrný Peterův kamarád se v něm zmocní prstenu Doctora Strange, jemuž onehdy zabralo spoustu času, než se naučil vyvolávat teleportační bránu, a ledabylým mávnutím prstu tento průchod zhmotní. Dříve nebezpeční záporáci se v něm většinu času chovají jako poslušné ovečky. Peter jedná neuvážlivě a riskuje životy ostatních z toho důvodu, že mu teta May (Marisa Tomei) udělila přednášku o správném lidském zacházení. A vnitřní soudržnost tohoto světa se už musí sklonit před tím, aby platící publikum obdrželo stoprocentní fanservice.
Takřka vše by ale bylo minimálně odpustitelné, kdyby zvolený příběh nebyl tak nudný a roztahaný rádoby hláškami a pauzováním za účelem toho, aby si každý přizvaný navrátilec mohl užít aspoň krapet obnovené pozornosti. Jon Watts se sice vyřádil na zmíněné sekvenci v zrcadlové realitě, kterou bych si na velkém plátně okamžitě pustil znovu, ale jinak je rovněž patrné, že v soukolí mocného Marvelu je pouze pěšákem, jenž plní přesně nalajnovaný rozvrh. Akčních scén je málo a kromě té 'zrcadlové' není žádná nijak nápaditá ani stylisticky výrazná - další lehkou výjimkou budiž nečekaně fyzický souboj Spideyho s Green Goblinem, jasně nejlepším záporákem filmu. Jinak ale šeď a bída, kterou vystihuje například lajdáctví při závěrečné akci - v jejím vyvrcholení se tvůrci ani nenamáhali od sebe jednotlivé Spider-Many nějak nápadně oddělit. Raději vedle sebe mít tři maskované ikony, nežli umožnit divákům rozeznávat jednu postavu od druhé. To v podstatě vystihuje celou existenční motivaci tohoto filmu.
Filmu, který se bezpochyby zavděčí milionům diváků a který si pochopitelně nezaslouží zcela odepisovat. Jeho morální jádro a hezký civilní konec totiž alespoň částečně ospravedlňují všechny ty manipulativní zvraty a celkově nepřesvědčivou zápletku.A pokud jsme schopni ignorovat nefungující chemii mezi Peterem a MJ (Zendaya) a pocitově se identifikovat se závěrečnou Peterovou obětí, která je ve filmu snad poprvé zcela řízena logikou, pak můžeme mluvit o příjemném rozloučení s dalším Spider-Manem (k jehož příběhu se ale studio stoprocentně brzy vrátí). To se ale nemusela slibovat a vnucovat revoluční komiksová událost, kterou nový Spidey není ani zdaleka.
Kýžená ždímačka emocí se ostatně nedostavuje, neboť spousta dějových aspektů i charakterů postav působí příliš umělohmotně. Jde spíše o další spotřební marvelovskou oddechovkou, která od intimního vnitřního boje a vývoje protagonisty moc strhává pozornost na hostující charaktery. Na ně máme obdivně zírat a být za ně automaticky vděční, ovšem nepatřičnost jejich přítomnosti v této realitě (a v tomto filmu) se celou dobu zamaskovat nedokáže. "Copak mé ponížení nikdy neskončí?", zoufá si Octopus, jemuž znemožňuje svobodný pohyb Peterova moderní nanotechnologie. A tím i nechtěně vystihuje mnohé - především to, že jeho návrat měl být součástí promyšlenějšího konceptu, který by tak nepřipomínal teenagerskou komedii s nestabilním Parkerem, selhávajícím 'dospělákem' Strangem a zmateně pobíhajícími MJ a Nedem (Jacob Batalon, jenž jako jediný sem tam doručuje příjemný humor). Do toho vložené dramatické sekvence logicky moc nefungují, popřípadě začínají dávat smysl příliš pozdě.
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | Columbia/TriStar
Jsem každopádně zvědavý, jak si poradil legendární Sam Raimi s nadcházející dvojkou Doctora Strange, která bude rovněž prozkoumávat paralelní a multi-vesmíry, o nichž 'víme děsivě málo'. Zachová-li si jistou tvůrčí svobodu a doručí slibovaný hororový nádech, pak se možná dočkáme vzrušujícího a vizuálně hravého velkofilmu, jakým mohl být i Spider-Man: Bez domova. Pokud ale bude postava Strange pasována do účelové pozice, v níž zkrátka musí nějak jednat, aby uvedla události do chodu, a pokud se nevymyslí dostatečně pádný důvod pro výstupy staronových postav, pak nás může čekat podobně umělohmotný a do sebe zahleděný stroj na peníze jako v tomto případě.
Hodnocení: 60 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE