Nový Spider-Man dokazuje, že kinematografie ještě neumírá. Po prvním víkendu v kinech zdolal několik historických milníků

Nový Spider-Man dokazuje, že kinematografie ještě neumírá. Po prvním víkendu v kinech zdolal několik historických milníků
Spider-Man: Bez domova | © Columbia TriStar
Spider-Man: Bez domova je po Black Widow, Shang-Chim a Eternals další celovečerní marvelovkou, která se letos podívala do kin. U série, kterou před třinácti lety oficiálně načal první díl Iron Mana, jsme sice vždy byli zvyklí na astronomické výdělky, jenže v posledních dvou letech ve světě řádí koronavirus a kina zejí prázdnotou i v případě velkých premiér. Zmiňovaná Černá vdova s tváří Scarlett Johansson si například z celého světa odnesla „jen“ 379 milionů dolarů, což ji řadí na 25. místo z celkových sedmadvaceti, pokud veškeré snímky v rámci Marvel Cinematic Universe seřadíme podle celosvětových tržeb. Eternals jsou na tom se 400 miliony o něco lépe, ale ti pro změnu moc netáhli v USA (163 milionů oproti 183 pro Black Widow) a jakožto seznamovák s novými superhrdiny úplně neoslnili.
Propad tržeb, které dosáhly vrcholu s uvedením Avengers: Endgame roku 2019, jde pochopitelně na vrub neústupné pandemii. Ta už ostatně potrápila i režisérské velikány Christophera Nolena, jehož Tenet loni navzdory velké reklamě a ambicím prodělal, a Stevena Spielberga, jenž před dvěma týdny uvedl svou verzi muzikálu West Side Story, ale skoro nikdo na ni do kina nepřišel.
Spíše skepticky se tedy vzhlíželo také k premiéře nového Spider-Mana, jenž završuje trilogii pavoučích filmů s Tomem Hollandem v režii Jona Wattse. Bez domova ovšem lákalo nejen na jednoho z nejpopulárnějších superhrdinů, ale také na návrat několika záporných postav z minulých sérií, v nichž Spideyho ztvárňovali Tobey Maguire a Andrew Garfield. Už v trailerech jsme mohli spatřit doctora Octopuse v podání Alfreda Moliny, Green Goblina s tváří Willema Dafoeho nebo Electra Jamieho Foxxe. Vlna nostalgie a chuť dozvědět se, jaká další camea si tvůrci pro epický crossover připravili, nakonec zvítězily i nad vlezlou pandemií a Spider-Man: Bez domova je už po prvním týdnu fenomenálním úspěchem. Není dokonce vyloučeno, že v onom žebříčku tržeb MCU se zavěsí na ty nejvyšší pozice, kde trůní Endgame s celosvětovými tržbami 2,8 miliardy dolarů.
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | © Columbia TriStar
Zde je přehled ekonomických úspěchů, které si nový Spider-Man v dosud skomírajících kinech připsal.

Druhý největší otevírací víkend v historii

Žádný snímek vydaný během pandemie nedokázal o debutovém víkendu překlenout hranici 100 milionů dolarů z amerických kin. Spider-Man ovšem ukázal sílu MCU a jeho 260 milionů během prvních tří dnů znamená druhý největší „otvírák“ historie těsně před Avengers: Infinity War s 257 miliony. První a zatím zdá se nedostižní zůstávají Avengers: Endgame s 357 miliony.

Třetí nejúspěšnější globální premiéra všech dob

600 milionů dolarů z celého světa za první víkend znamená, že v tomto směru bere Spider-Man: Bez domova bronzovou medaili. Před ním zůstávají pouze už zmiňované superhrdinské týmovky Infinity War (640 milionů) a Endgame (1,2 miliardy), jichž byl Hollandův Spidey rovněž součástí.

Nejlepší start v rámci jakékoli série o Spider-Manovi

Nebereme-li v potaz inflaci, dosud nejúspěšnější americký otvírák pavoučího hrdiny připadal na třetího Spider-Mana z roku 2007, který bral za první víkend 151 milionů. Bez domova tuto bilanci závratně vylepšuje, přestože je v rozmezí dvaceti let už osmým hraným celovečerákem věnovaným Spider-Manovi.

Druhý nejvyšší otevírací den všech dob

Páteční premiéra v USA zajistila Spider-Manovi 121 milion dolarů, čímž jej posunula na druhé místo historických tabulek za neporazitelné Endgame (157 pátečních milionů). V éře covidu je to další mimořádný úspěch, neboť jen v pátek se prodalo více lístků než na předchozí Hollandovy sólovky Homecoming (117 milionů) a Daleko od domova (92 miliony), které měly premiéru ještě před pandemií.

Nejlepší celosvětový úvodní víkend pro produkující Sony Pictures

Prvenství v tomto ohledu dosud držel znovu Spider-Man 3 Sama Raimiho, jenž utržil 381 milion. Rozlučka s Tobeym Maguirem se tedy musí podruhé sklonit před Hollandem, jehož završení trilogie znamená pro studio Sony 600milionový úspěch.

Největší prosincový debut

Prosinec bývá obdobím ambiciózních blockbusterů a velkých sérií, ale i jim ukázal Spidey dlouhý nos. Bez domova je globálně nejúspěšnější prosincovou premiérou před dosud rekordními Star Wars: Síla se probouzí, které braly o Vánocích 2015 z celého světa 529 milionů.

Nejlepší imaxový víkend od roku 2019

Z imaxových kinosálů po celém světě připadlo Spider-Manovi hned 36,2 milionu dolarů, což je nejvíce od dob Avengers: Endgame s 91 milionem. Jde o mimořádný úspěch v době pandemie, která trvale ohrožuje samotnou budoucnost kin.

Nejlepší prosincový otvírák pro řetězec kin AMC

Pro AMC Theatres, tedy světově nejrozsáhlejší řetězec kin, je Spider-Man: Bez domova rovněž požehnáním. Sedm milionů prodaných lístků za jediný víkend znamená největší prosincový debut v historii a jednoznačně nejvyšší návštěvnost od začátku pandemie. Poprvé od prosince 2019, kdy měla premiéru devátá epizoda Star Wars s podtitulem Vzestup Skywalkera, se prodal alespoň milion lístků každý den od čtvrtka do neděle. Žádná prosincová premiéra AMC Theatres si nikdy nevedla lépe.

Druhý největší otvírák historie pro řetězec Cinemark

Také další majoritní provozovatel kin Cinemark si může dočasně mnout ruce. Avengers: Endgame sice zůstává bez konkurence, ale Spider-Man: Bez domova se usadil na druhé pozici v počtu prodaných lístků za první víkend.
Spider-Man: Bez domova
Spider-Man: Bez domova | © Columbia TriStar
Před námi jsou vánoční svátky a bude nesmírně zajímavé sledovat, jak se budou tržby Spider-Mana dále vyvíjet. Konkurencí by měl být čtvrtý díl Matrixu, který do kin vstupuje tento týden. Očekávaný sequel od Lany Wachowski ale sbírá rozporuplné ohlasy, navíc ho čeká souběžné uvedení na HBO Max, tudíž se nedá očekávat, že by pavoučí krasojízdu nějak zásadně narušil. Marvel opět ukazuje, že se s ním musí počítat i do budoucna a že v současnosti nejvíce rozumí přáním moderního publika. Ať už se nám to líbí, či nikoli.