Boj o moc si o těch nejbohatších nedělá iluze. Lepší seriál dnes v televizi nenajdete
Byznys je byznys. Peníze a mediální vliv hýbou světem a největší moc je soustředěna do rukou hrstky nejbohatších lidí, kteří se v otázkách obchodu často neohlíží na uznávané morální zásady. Boj o moc je ostatně celoživotním krédem stárnoucího magnáta Logana Roye (Brian Cox), jenž už desítky let stojí v čele miliardové mediální a zábavní společnosti Waystar Royco. Dříve nedotknutelný konglomerát se ocitá pod tlakem společnosti, když vychází najevo dlouho utajované případy sexuálního zneužívání uvnitř firmy, a musí čelit stále sílící konkurenci v oblasti technologií a služeb. Třetí sezóna oceňovaného seriálu HBO, jejímž showrunnerem je politicky angažovaný scenárista Jesse Armstrong (nominace na Oscara za scénář ke komedii Politické kruhy), opět zintenzivňuje vztahy a napětí v rodinném klanu Royů a zvyšuje pochyby, zda se americká obchodní smetánka někdy dočká ještě kvalitnějšího a jízlivějšího vyobrazení.
Trailer: Boj o moc, 3. série
Druhá série Boje o moc (v originále Succession) se uzavřela velkým zvratem a zradou Kendalla Roye (Jeremy Strong), druhého nejstaršího Loganova potomka, jenž otcepředhodil lačným novinářům a spojil jej s tutlanými aférami Waystaru. Na začátku třetí řady vidí Kendall sám sebe jako lidového hrdinu, jenž se postavil proti shnilému firemnímu systému a nahání „lajky“, které jej mohou dostat do výhodnější pozice v pokusu o převzetí společnosti. Ve válce s všehoschopným otcem chce na svou stranu získat i tři podobně ambiciózní sourozence, jimž pevnost rodinných svazků nic moc neříká – sestru Shiv (Sarah Snook) a bratry Romana (Kieran Culkin) a Connora (Alan Ruck). Jeho odboj je zčásti motivovaný přesvědčením, že koná správnou věc, když hodlá vyrvat lehce stagnující firmu z rukou přežité kontroverzní figury. Nejvíce ze všeho ale touží Loganovi dokázat, že už dospěl v podobnou obchodní bestii se smrtícími instinkty, jakou od počátku seriálu představuje jeho otec.
Kendall si nepřipouští, že si ukousl příliš velké sousto. Logan Roy totiž i v pokročilém věku a navzdory zdravotním komplikacím brání své mediální impérium jako kroužící dravec, připravený kdykoli zatnout drápy a předvídající příští tahy svých oponentů. Brian Cox už mnohokrát prokázal své herecké kvality a ve vedlejších rolí byl ozdobou úspěšných filmů jako Adaptace, Kruh nebo Troja, ale až díky Loganu Royovi došel na vrchol své úctyhodné kariéry. Jeho ostré rysy a zjizvená tvář ho ke spíše zápornějším rolím předurčovaly, ale zde ztělesňuje daleko složitější a nevypočitatelnou úlohu s grácií, která mu již vynesla jeden Zlatý glóbus a aktuálně i další nominaci. Logan je v jeho podání urputným monstrem s těmi nejvyššími konexemi a nejpohrdlivější verzí hlášky 'Fuck off' v dějinách. V jeho přítomnosti by se cítil nesvůj i boxerský šampion těžké váhy, ale o to více se na jeho scény těšíme.
Bez lidskosti nejdál dojdeš
Těšíme a jsme jimi fascinováni i přesto, že jakékoli povědomé známky lidskosti, s nimiž by se diváci a divačky mohli snadno identifikovat, v seriálu dlouho a záměrně absentují. Jak vzpomínal sám Jesse Armstrong, Boj o moc vznikal s vyhlídkou sžíravé politické satiry, jejíž aktéři jsou odtrženi od reality a pohybují se ve světě, který je obyčejným smrtelníkům nepropustně uzavřen. A minimálně úvodní série tak fungovala už od první epizody, zakončené černohumorným šprýmem vypečené rodiny - chudému kolemjdoucímu chlapci byl nabídnut milion dolarů, pokud se mu povede oběhnout všechny mety na improvizovaném baseballovém hřišti.
Za nabídkou stál sebestředný a sarkastický synátor Roman, jehož skvěle ztvárňuje Kieran Culkin, bratr slavného Macaulaye ze Sám doma. Ten se v průběhu třetí série konečně vypracovává po bok svého otce a sám iniciuje obchodní dohodu s úspěšnou konkurenční společností, již vede švédský podnikatel s tváří Alexandera Skarsgårda. Dohoda vážně zajímá i Logana a Roman, chrlící promyšlené urážky a ironické komentáře, se stále obratněji vtírá do otcovy vrtkavé přízně. A to sleduje s rostoucím odporem jeho sestra Shiv, která rovněž míří na ty nejvyšší firemní pozice. Nemluvě pak o jejím manželovi Tomovi (Matthew Macfayden), jenž se sám nabízí jako obětní beránek v případě vězeňských postihů, či natvrdlém bratranci Gregovi (Nicholas Braun), který si více a více osvojuje pochybné praktiky jeho mocného příbuzenstva.
Onen sžíravýsatirický kontext trumpovské Ameriky, v níž bohatí vládnou s arogancí a skoro až pohrdavostí směrem k vládním autoritám i podřízeným, prochází seriálem i nadále. Vnímat ho můžeme například ve vztahu k anonymní postavě prezidenta USA, jemuž mediální přízeň Royů dopomohla k oválné pracovně. Prezidentovi, jenž je podle všeho republikán stejně jako Donald Trump, všichni aktéři přezdívají Rozinka - toto pojmenování vychází už z první série, kdy Logan kohosi vysoce postaveného přirovnal ke scvrklé kalifornské rozince. Až později jsme zjistili, že jde o samotného prezidenta, jenž v hierarchii Boje o moc sotva dosahuje takového vlivu jako Loganova korporátní dynastie. V šesté epizodě třetí série, pojmenované What It Takes, se klan Royů ostatně účastní společenského meetingu, na němž rozhoduje, koho podpoří v příštích prezidentských volbách. Respektive, rozhoduje se o tom, kdo se stane příštím rezidentem Bílého domu.
Od pichlavé satiry k antické tragédii
Úvodní epizody této devítidílné série zkoumají spíše obchodní záležitosti, zkomplikované Kendallovým odbojem, přičemž tvůrci striktně setrvávají v soukromé a vyloženě osobní sféře. Okolní politické vlivy se filtrují přes mobilní telefony, twitter či zprávy vysoce postavených zaměstnanců. Mezi ně patří například dočasně jmenovaná ředitelka Gerri (J. Smith-Cameron), s níž Roman vede podivný online románek, založený na jeho fetiši posílání dráždivých zpráv a dickpicků. Vedle Gerri tvoří radu starších také Loganovi poradci Frank (Peter Friedman) či Karl (David Rasche), o nichž se ale nedozvídáme skoro žádné soukromé informace. Aktéři, kteří stojí mimo rodinu, jsou ve většině případů eliminováni na poslušnou pracovní sílu, popřípadě na zdroj externích komplikací.
Od začátku třetí série, volně navazující na uzavření té předchozí, jsme opět vrženi do neutuchajícího režijního rytmu, jemuž se sledující musí rychle přizpůsobit. Kulometné salvy dialogů se týkají především byznysu, ovšem neztrácí přehlednost a hlavně zakořenění v osobním vývoji všech různorodých postav. Logan je nadále základní figurou, jejíž postoje motivují ostatní aktéry a další nečekané, byť pečlivě připravované zvraty. Kendall vstupuje do nové řady v excentrickém a sebevědomém postoji, ovšem postupně se nachází v hlubokém osamění a jeho příběh nejlépe charakterizuje přechod k antické tragédii, kterou komplexní seriál systematicky prodělává.
Humor a bizarní nadhled přitom stále neschází. Bratranec Greg si chce ukousnout z bohatého koláče třeba tím, že chystá žalobu na Greenpeace, kteří mají shrábnout dědečkův (James Cromwell jako Loganův bratr) majetek na základě jeho poslední vůle. A nachází rovněž odvahu randit s dívkami, které jsou dle názorů okolí 'mimo jeho ligu'. "Stačí jeden pád letadla a budeš králem Lucemburska!," reaguje Tom na Gregův románek s lucemburskou vévodkyní a osmou následovnicí trůnu, s níž se seznamuje na svatbě Loganovy bývalé manželky.
Právě Tom, dosud spíše odstrkovaný manžel Shiv, se rovněž zvolna proměňuje ve velkého hráče, jehož nahromaděné úzkosti a pochyby se bohatě zúročí ve strhujícím závěrečném twistu. "Nemiluji tě," říká mu Shiv v sexuálním rauši, přičemž automaticky očekává, že její poslušný manžel nebude brát na taková prohlášení zřetel. Tom, jenž drahnou část série stráví ve strachu z policejních razií a možného uvěznění, ovšem dobře naslouchá. A je připraven učinit pár podrazů, které nejsou nikomu v jeho okolí cizí. Důkazem budiž jediná scéna z finální epizody, v níž hrají aktéři monopoly - všichni berou ekonomicky založenou hru nesmírně vážně, ale současně jsou ochotni přijmout, že Shiv podvádí. Činí tak ostatně jen ve svém nejlepším zájmu, což nikomu nepřijde špatné.
Jednoznačně špatní a zlí ovšem protagonisté nejsou. Záplavu sympatií sice hledejte v úplně jiných seriálech, ale znepřátelený klan Royů má v sobě neodolatelné kouzlo, které nás nutí vyhlížet každou další epizodu s napjatým očekáváním. Každý charakter je jiný a svým způsobem fascinující, přičemž tvůrcům zdaleka nedochází momenty překvapení. Když už směle odhadujeme budoucí vývoj na základě nejednoznačných vodítek, které v závěru každé části zůstávají, seriál nás rychle vyvede z omylu a vydá se docela nepředvídatelným směrem. Za vše opět hovoří dramatická finální část, v níž se trojice znesvářených sourozenců spojuje nad naříkajícím Kendallem, ovšem čeká je pouze kruté vystřízlivění tváří v tvář otci, jenž pro ně evidentně nemá ani ždibec rodičovské lásky.
Šrámy minulosti vystupují na povrch nenápadně a neúprosně zároveň. Na mladého spolujezdce, jenž zemřel při Kendallově autonehodě v závěru první série, už diváci a zdánlivě i protagonisté jaksi pozapomněli. Potlačovanou vzpomínku ale vytahuje Logan na svého vzpurného syna během napjatého rozhovoru, který je jedním ze scenáristických vrcholů televizní tvorby.Logan v něm nejprve volá na svého vnuka a dává mu ochutnat jídlo, neboť Kendalla podezřívá z pokusu o otravu. „Dělal jsem, co jsem mohl, a kdykoli jsi to posral, vysekal jsem tě z toho,“ pronáší následně Logan větu, s níž jeho největší rodinný oponent nemůže argumentovat. Na Kendalla dopadá bezvýchodná životní situace a ocitá se na kolenou, kam může být v takto vysoké hře sražen kdokoli a kdykoli. Někdo se s tím vyrovnává tím, že nechává hlavu ponořenou pod hladinou bazénu a přemýšlí o sebevraždě, další pak s odporným černým humorem, který jen dotváří neuvěřitelný rozměr popisovaného světa a jeho vládců. „Kdo někdy nesejmul někoho porschem, ne? Je to takový rituál přechodu,“ zní jediná slova útěchy, která pro svého staršího bratra nachází neempatický Roman.
Třetí sezóna seriálu Boj o moc se místy může jevit uchvátanější a hektičtější než předchozí, ovšem osobně nepochybuji o tom, že šlo o další chytrý tah tvůrců, mezi nimiž nechybí třeba věhlasní producenti a režiséři jako Mark Mylod (Hra o trůny) a Adam McKay (nadcházející K zemi hleď!). Neustálý příval informací a zápletek, odvíjejících se často v pozadí a zastupovaných anonymními lidmi, ostatně souvisí s osvědčeným obchodním heslem 'čas jsou peníze'. A peníze jsou ve světě Logana Roye a jeho dravých potomků vším. Ve světě nedostupném a pro běžné publikum až exotickém, ale současně dost realistickém a psychologicky strhujícím. Nechte se jím obklopit a vtáhnout, lepší dramatický seriál v současnosti zkrátka nenajdete.