Asimovova Nadace drží diváky v napětí, krásném vizuálu, ale i ve zmatku

Asimovova Nadace drží diváky v napětí, krásném vizuálu, ale i ve zmatku
Nadace | Apple TV+
Matematik Hari Seldon předpověděl zánik několikatisícileté galaktické Říše na základě psychohistorického modelu. Hari při svém výpočtu vycházel z chování lidstva a z toho, že jeho činy lze matematicky vyjádřit a předpovědět. Po zániku Říše podle něj nastane éra barbarství, jež potrvá tisíce let. Seldon chce ale dát lidem naději a přijde s nápadem založení Nadace, centra lidského vědění, které by zbylé lidské populaci přenechalo své znalosti a dovednosti, jež dobu temnoty výrazně zkrátí a dají vzniknout Druhé říši. Nadace má vzniknout na planetě Terminus, kam se Seldon a jeho vědci vydávají splnit úkol. Jenže nečekali, že na Terminu po svém přistání již něco najdou. Záhadnou levitující stavbu, ke které se nikdo nedokáže přiblížit. Lidé jí začali říkat Trezor a naučili se vedle ní žít. Obklopuje ji tajemné silové pole, které brání v proniknutí dovnitř. To se ale pomalu začíná měnit a obyvatelé Terminu tuší, že přichází změna. Kdo ji však způsobuje a co je Trezor vlastně zač?
Nadace
Nadace | Apple TV+
Asimov psal své dílo čtyřicet devět let, je velmi rozsáhlé a dějová linie pracuje s několika staletími a civilizacemi. Adaptovat takové dílo pro televizi je neuvěřitelně obtížné. Přesto se o to tvůrci pokusili, problém ale je, že se jim to příliš nedaří. Zatímco první dva díly seriálu na sebe poměrně navazovaly, třetí už se bez jakéhokoli vysvětlení vydal úplně jinou cestou a přeskočil poměrně velké časové období hned dvakrát. Zorientovat se v událostech a postavách je tak čím dál složitější. V prvních dvou dílech se kromě Hariho Seldona, základního stavebního kamene celého příběhu, seznámíme i s matematičkou Gael, Seldonovým pomocníkem Raychem a třemi klony císaře Cleona, kteří jsou různého věku (dítě, dospělý muž a stařec) a vládnou celému impériu jako bratr Úsvit, bratr Den a bratr Soumrak. Ve třetí epizodě ale Gael zmizí, slehne se po ní zem a nikdo nevysvětlí ani nezmíní, co se s ní stalo. Hariho Seldona zabije Raych, ale opět se nedozvíme, proč to udělal a kde skončil.
Vědci ve vesmírné lodi dorazí na Terminus, objeví Trezor a vy můžete hádat, kdo je jeho záhadná strážkyně Salvor, kdo jsou její rodiče a proč by měla být tak speciální, jak o ní všichni v seriálu hovoří. Nic rázem nedává smysl, jen se kupí otázky. Na začátku třetího dílu nejdříve skočíte o devatenáct let dopředu a o pár minut později o dalších čtrnáct let a tečka. Chápu samozřejmě, že v seriálu nelze vše vysvětlit a že rozsah díla je obrovský, navíc jsem nečetla předlohu, ale základní vodítka by se pro neznalé předlohy hodila. Pokud ale někomu přišel zmatený Zaklínač a nadával na nepřehlednou časovou osu, netuším, co bude říkat o Nadaci. Vše umocňuje i skutečnost, že nové díly vychází jednou za týden, takže si všechny podrobnosti z předešlých epizod nepamatujete. Pro lepší pochopení tak doporučuji zhlédnout všechny díly najednou.
Lee Pace
Nadace | Apple TV+
Je to škoda, neboť vizuální stránka seriálu je skvělá. Triky jsou perfektní, kostýmy zrcadlí a kombinují nejrůznější etnické příslušnosti i období, na jednu stranu působí moderně a pokrokově, na druhou stranu zastarale (například zbroj císaře sice vypadá jako z Robocopa, ale vaťáky, co nosí děti na Terminu, jsou jako ze Sibiře z 50. let). Na třech klonech císaře je nádherně zachycena moudrost člověka a zkušenosti, jež získává výchovou i svým stárnutím, stejně jako konečnost lidského bytí. I příběh samotný je velmi poutavý, ačkoli nechápete, o co v seriálu běží a není nabitý akcí, sedíte v naprostém napětí a za zvuků poutavé instrumentální hudby čekáte, co bude dál. Atmosféra Nadace je povedená a odpovídá filosofickému a možná i trochu psychologickému ladění celého příběhu. Je to čisté drama, jež s jistým nadhledem a možná i „výsměchem“ sleduje marné snahy lidstva zvrátit osud a poučit se ze svých chyb, což ale nedokáže.
Po prvních dvou dílech jsem si byla jistá, že nepůjdu v hodnocení pod sedmdesát procent, třetí díl ale vše změnil, technická kvalita zůstává stále na velmi vysoké úrovni, ale příběh začal pokulhávat. Nemohu jít tedy výše než na 65 %. Uvidíme, jak to půjde dál.