Nebývalá sbírka kladných hrdinů a honba za filmovými skrývačkami Jedině Terezu nezachrání
Tomáš Zajíček pracuje jako moderátor počasí v televizi. Je to vtipálek, co si rád utahuje z ostatních, zvláště ze své životní partnerky Terezy. Občas to přehání, takže se nemůže divit, když na něj Tereza někdy vyjede. Přesto mají pěkný fungující vztah a podporují se i ve svých kariérách. Tereza fandí Tomášovi v televizi a miluje, když na ni při vysílání mrkne, a Tomáš zase touží po tom, aby jeho partnerka uspěla jako obuvnice šijící boty na míru. Oslava Vánoc ale vše změní. Tomáš musí do práce, kde se ho snaží svést kolegyně a Tereza je přistihne ve velmi choulostivé situaci. To pro ni znamená jediné – rozchod. Tomáš se snaží dostat za Terezou a všechno jí vysvětlit, ale protože za ní z televize vyběhl jen ve spodním prádle, skončí na policejní stanici a ráno na něj v bytě čeká vzkaz, aby se sbalil a odešel. Tomáš se tak uchýlí ke svému příteli Karlovi, filmovému fanatikovi, který mu poradí, ať se Terezu pokusí získat nějakým velkým romantickým gestem ve stylu slavných filmů. Tomáš nechce, raději by Tereze všechno normálně vysvětlil. Moc to ale nejde, a tak to přeci jen zkusí podle kamarádova návodu – boj o Terezu může začít.
Autoři scénáře Pavel Novák a Kateřina Gardner zkusili to, s čím si občas pohrává asi mnohá romantická duše – aplikovat filmové romance na skutečný život. Jenže život není film, takže to jednoduše fungovat nemůže. Tomášovu snahu neustále komplikuje řada nehod a kamarád Karel také není moc velkým přínosem, i když se mu nedá upřít upřímná snaha pomoci. Je to filmový geek, starý mládenec, a tak nemá nejmenší ponětí, co na ženy funguje. Příběh samotný se tak snaží přijít se zajímavou originální zápletkou trošku ve stylu snímků Yesterday nebo 50x a stále poprvé. Problémem ale je, že to příliš originální není, hlavně Tomášovi postupně dochází dech i humor. To, že se za celou hodinu a půl šestkrát zasměji, nepovažuji za komedii. Jistě, romance to je, ale myslím si, že by se z příběhu dalo vytěžit víc vtipných a i romantičtějších momentů. Například tabule s texty z Lásky nebeské nebo hledání Popelky ze slavné pohádky Václava Vorlíčka nejsou těmi scénami, které by ženě vyloženě rozbušily srdce.
Snímek Jedině Tereza zkrátka zůstal na půli cesty. Hrdinové příběhu jsou neuvěřitelně sympatičtí a po dlouhé době skutečně „normální“, kromě moderátorky zpráv v podání Emmy Smetany ve snímku vlastně nenarazíte na zápornou postavu. Ale pouze na tento aspekt autoři snímku vsázet nemohou. Navíc je tu velká pachuť toho, že ono velké romantické gesto, které Tomáš nakonec udělá a které skutečně zafunguje, je to ze všech nejprostší, tudíž ho mělo napadnout hned na začátku. Snímek tak vlastně nepřináší vůbec nic nového. Jsou tu přepracované scény z jiných filmů a došlo i na všechna další klišé „romanťáren“ – hrdinové spolu nemluví, problém se tak nemůže vyřešit, finální vyznání hrdinka nevidí, musí jí ho říct ostatní a nastává zběsilá honička za získáním milované osoby na poslední chvíli; je tu vypočítavá mrcha, která chce získat vybraného muže jen pro sebe za každou cenu, i hrdinčino koketování s jiným natruc partnerovi. Děj filmu je tak velmi snadno předvídatelný.
Abych ale jen nekritizovala, je načase také začít chválit. Výběr herců pro hlavní role se velmi povedl. Igor Orozovič (Tomáš), Veronika Khek Kubařová (Tereza), Lenka Vlasáková (její matka Hana), Matouš Ruml (Karel) a David Matásek (fotograf Martin) odvádí dobrou práci, stejně jako úžasná Iva Janžurová v roli sousedky. Pozornost si ale rozhodně zaslouží také použitý soundtrack. S výjimkou jedné skladby, kterou nazpívala Emma Smetana, je celý v angličtině a nese se v retro stylu 90. let (písně podobné stylu Amy Winehouse nebo Depeche Mode). Zazní ale i píseň Tereza od dua Suchý – Šlitr, kterou proslavil Waldemar Matuška. Celý film se ostatně tak trochu nese v retro stylu včetně účesů hereček, jejich oblékání (swing a pin-up girls) i bydlení ústředního páru ve starém činžovním domě nebo narážky na současnou moderní dobu (hrdinové si občas přijdou mimo a staří).
Vkusná je i vánoční atmosféra filmu (vévodí jí krásně vyzdobená Praha), která z něj zřejmě udělá jednu ze stálic vánoční televizní programové nabídky. No a samozřejmě ony odkazy na filmové klasiky, na kterých Karel ujíždí. Ve snímku je jich ohromné množství, možná se je budete pokoušet počítat. Já jich našla dvacet sedm. Tvůrci se dokonce rozhodli vyřešit i spor, který filmoví fanoušci řeší kolem každých Vánoc – zda je Smrtonosná past vánočním snímkem, či nikoli. Podle tvůrců rozhodně ano. :-)
Snímek Jedině Tereza milovníky romantických filmů neurazí, patří v žánru romancí ke kvalitnějšímu materiálu. Je výrazně lepší než třeba Ženská na vrcholu nebo Šťastný nový rok, ale na Ženy v běhu nemá. Ty na mém žebříčku za několik posledních let stále zůstávají nejvýše.