Recenze: Komiksová Black Widow strká do kapsy kolegyni Captain Marvel i obě mise konkurenční Wonder Woman
Nataša Romanoffová/Black Widow (Scarlett Johansson) je na útěku před americkou vládou za napomáhání vlastizrádné části Avengers. Zatímco se ukrývá, po mnoha letech ji kontaktuje její mladší sestra Jelena (Florence Pugh), která - stejně jako kdysi Nataša - dosud působila jako tajná agentka ve službách ruského generála Drejkova (Ray Winstone). Nyní jsou dlouho odloučené sestry nuceny spolupracovat, aby společně Drejkova našli a navždy zastavily nejen jeho, ale hlavně jím stvořený krutý program "černých vdov", jehož byly obě součástí.
Trailer:
Black Widow, nejnovější filmovou marvelovku, natočila širšímu publiku dosud nepříliš známáCate Shortland (chválené válečné drama Lore, psychologický thriller Berlínský syndrom). Důležitější je však zmínit, že děj filmu je zasazen mezi události snímků Captain America: Občanská válka a Avengers: Infinity War. Mnoho diváků by totiž mohlo snadno zmást, že se vzhledem k některým fatálním událostem v Avengers: Endgame dočkala titulní hrdinka vlastní sólovky. A přestože z hlediska dalšího rozšiřování kinematografického marvelovského univerza, které od letošního roku mohutně probíhá už i skrze televizní seriály (viz WandaVision, Falcon a Winter Soldier, Loki), jde o tak trochu nadbytečný (či přinejmenším poněkud zvláštně načasovaný) film, jedná se o až překvapivě dobrou podívanou, která vcelku s přehledem strká do kapsy předloňskou kolegyni Captain Marvel (Brie Larson) či obě dosavadní mise Wonder Woman (Gal Gadot) z konkurenčního DCEU.
Tvůrci MCU v čele s Kevinem Feigem zde konečně dostali příležitost naplno diváky seznámit s Natašinou pohnutou minulostí. Tu působivě nastíní už prolog odehrávající se roku 1995, jenž má sympaticky potemnělou studeno-válečnickou atmosféru. V něm zjistíme, že Nataša a Jelena jsou dcerami dvojice ruských špionů Alexeje a Meliny (David Harbour a Rachel Weisz) operujících na americkém území. Po třech letech úspěšné infiltrace jsou však prozrazeni a všichni čtyři musí Spojené státy opustit (a následně se rozdělit). Po mnohaminutovém úvodu následuje neméně temně laděná a působivá titulková sekvence, jenž nás - za zvuků stylové cover verze nirvanovské vypalovačky Smells Like Teen Spirit - ve zkratce seznámí s programem černých vdov, tj. tvrdým výcvikem mladých dívek bezskrupulózně využívaných pro nejrůznější úkoly zadané ruskou vládou (včetně atentátů apod.).
Podobně vážnou špionážně-dramatickou tvář si snímek drží i nadále, kdy už se děj přenese do současnosti, respektive do roku 2016. Zatímco se Nataša a Jelena snaží vypátrat Drejkova a jeho tzv. Rudou komnatu (utajené místo, kam jsou budoucí vdovy odvlečeny a trénovány), ten se je pokouší zlikvidovat prostřednictvím svých oddaných služebnic a tajemného Taskmastera. Hrdinky se kvůli splnění svého úkolu rozhodnou vyhledat i oba své rodiče, které od útěku z USA nespatřily.
Na Black Widow je nejpřekvapivější (a možná i nejvíce potěšující) právě to, že je celkově pojata v duchu dospěleji a temněji stylizovaných dílů série. Samozřejmě že i tentokrát dojde na humor v podobě hlášek či občasných vizuálních gagů (spadlý vrtulník), ale k rozverné, odlehčené komedii v duchu prvního Ant-Mana či Thora má snímek daleko. Nejvíce totiž připomíná jednu z vůbec nejlepších částí celé epické komiksové ságy - dvojku Captaina Americy. A to nejen výrazným špionážně-konspiračním nádechem a podobně hutnými a hodně fyzicky laděnými akčními scénami, ale také postavou zmíněného Taskmastera, jenž svou tajuplností a hlavně obdivuhodnou výkonností silně asociuje Winter Soldiera. Jisté analogie by se pak daly najít i v rámci velkolepého finále.
Do solidního nadprůměru snímek hodně táhne i většina hlavních postav a především jejich představitelé. Scarlett Johansson se svou rolí sžila už dávno, takže v jejím případě se žádné velké překvapení nekoná. Zato 25letá Florence Pugh, hvězda vynikajícího folk hororu Slunovrat, tu se svým sexy ruským přízvukem doslova září. A pokud jste si náhodou mysleli, že bude hrát zpočátku křehkou a naivní dívku, z níž se drsná bojovnice stane až ke konci, budete pravděpodobně překvapeni stejně jako já. Její postava je totiž zatraceně cool už ze začátku. Ke všemu je i velmi vtipná, navíc hodně osvěžujícím způsobem - stylovým zesměšňováním nejen své sestry, ale superhrdinů obecně. Pugh je tak Johansson nejen plnohodnotnou hereckou partnerkou (jejich vzájemná "buddy" chemie se rozhodně povedla), ale občas ji dokonce i trochu zastiňuje...
Neméně výživnou (a ještě o něco vtipnější) figurkou je i Alexej alias Red Guardian v podání skvělého Davida Harboura. Ten je totiž jakousi ruskou obdobou Captaina Americy. První (a současně i poslední) ruský supervoják, sloužící jako národní symbol, jenž však upadl v nemilost a skončil v ruském vězení. Jeho postava funguje jako regulérní legrační sidekick (mnoho diváků si ho nepochybně oblíbí), jehož hlavním úkolem je film alespoň chvílemi odlehčovat (což dělá prakticky bezchybně). Zato Melina představovaná Rachel Weisz nemá tolik prostoru a její scény jsou méně divácky vděčné. Pro příběh je však podobně důležitá.
Poměrně málo minut na plátně stráví i Ray Winstone coby hlavní zloduch, ten si ale i tak svého náramně slizkého Rusa, jenž smrtelně nebezpečné "služebnice" bere jako svůj majetek, náležitě vychutnal. Jde sice o hodně jednorozměrného padoucha, v případě tohoto filmu to ale není nikterak na škodu. Ostatně i díky tomu se dá příběh s jistým nadhledem interpretovat jako vzpoura v dětství unesených žen, které byly nuceny stát se prostitutkami, proti svému tyranskému pasákovi. Lépe, přirozeněji a hlavně v takové míře aplikovat feministický tón do ryzího sezónního blockbusteru se v posledních letech nepovedlo možná nikomu...
Oceňuji i to, že ve filmu zcela chybí obvykle povinná milostná (pod)zápletka. Ta je zde nahrazena netradičně, ale o to zajímavěji pojatým motivem rodinné sounáležitosti (Vin Diesel, jakožto v současnosti nejhlasitější filmový propagátor rodinných hodnot, bude mít určitě radost).
Black Widow po všech stránkách splňuje standardy současného vysokorozpočtového akčně-dobrodružného velkofilmu. Je výpravná, nabídne mnoho atraktivních lokací (kromě USA a Ruska se podíváme také do Norska či Maroka), má nosnou zápletku, kvalitní protagonisty i slušný počet zdařilých akčních scén (v paměti asi nejvíce utkví honička s obrněným vozidlem a osvobození Alexeje). Nic vyloženě unikátního či nepřehlédnutelně geniálního tu sice nenajdeme, to ale asi ani nebylo záměrem, neboť se nejedná o klíčovou součást neustále rostoucí franšízy.
Nataša si vlastní film vzhledem ke své důležitosti pro MCU nepochybně zasloužila. Jen je trochu škoda, že se ho dočkala až takhle pozdě. I tentokrát však platí, že raději pozdě, než nikdy.A i když se její první (a téměř jistě i poslední) filmová sólovka do první pětky nejlepších MCU snímků nezařadí, do lepší poloviny aktuálně více jak dvacetidílné série bych ji zařadil bez delšího váhání.