Recenze: Pod vodou - Kristen Stewart a záhadná forma života v béčkovém sci-fi thrilleru
Pod vodou je typickým příkladem béčkového sci-fi thrilleru na jedno zhlédnutí. Tedy za předpokladu, že máte rádi filmy jako Propast nebo Vetřelci, tj. snímky, kde skupina lidí bojuje o přežití v izolovaném prostředí, a o život jim usiluje i jakási záhadná forma života.
Eubankův snímek se nezdržuje s expozicí - ta je vyřešena během úvodních titulků několika textově sdělenými informacemi o výchozí situaci a následně velmi letmým seznámením s hlavní postavou (Kristen Stewart), když si čistí zuby a ve voiceoveru (ne)hluboce filozofuje. To celé trvá několik málo minut, pak se hned začne stanice hroutit a od té doby je film až do konce sérií thrillerových a hororových scén (většina jich je OK, žádnou vyloženě skvělou nebo dokonce geniální jsem ale nezaregistroval). Ovšem jelikož je film přístupný (respektive nevhodný mládeži do 12 let), nečekejte žádné extrémně brutální násilí, nechutnosti nebo "příliš" děsivé a zneklidňující momenty.
Jedním z důvodů, proč nelze Pod vodou považovat za ambiciózní počin, je plochost a nezajímavost postav, na nichž by nám mělo nějakým způsobem záležet. A to se tady zkrátka moc nepodařilo. Přestože ve filmu hrají dvě herecké superhvězdy (kromě Kristen Stewart ještě Vincent Cassel), postavy obou jsou nevýrazné a zcela zaměnitelné. Asi jediná postava, která mi dokázala něčím utkvět, byla standardní klišoidní figurka "komického" hláškaře v podání T. J. Millera (Deadpool). Musím však uznat, že jeho označení Kristen Stewart za "plochého elfa" (viz její účes) mě docela pobavilo...
Jakožto dlouholetého fandu daného typu filmů mě asi nejvíc zamrzela absence psychologicky a emočně vypjatých scén morálních konfliktů, které se v tomto (sub)žánru vysloveně nabízejí (např. VěcJohna Carpentera velkou část své působivosti staví právě na nich).
Technická stránka filmu (kamera, střih, zvuk, efekty) je ucházející, ničím mimořádným ale nevyniká. Což ostatně platí pro celý snímek, jehož největší devízou je nakonec kombinace rychlého tempa a velmi rozumné stopáže okolo devadesáti minut. Víc si totiž natolik tuctová a banální zápletka vážně nezaslouží.