Recenze: Unicorn Store - Co se stane, když Captain Marvel usedne do režisérského křesla?
Unicorn Store je natočen v souladu se sociální angažovaností Brie Larson. Její zřejmě dobře myšlené, leč nešťastně formulované a naivní pokusy o větší diverzitu nejenom na novinářském poli (kde dominantní zastoupení patří bílým mužům) až překvapivě korespondují s jejím režisérským debutem, poprvé uvedeným už na festivalu v Torontu v roce 2017 a v současné chvíli distribuovaný Netflixem. I tady se Brie Larson vyznačuje snahou podpořit jedinečnost individuality, která bývá mnohdy tlumena nepochopením ze strany okolí, i tady ale pohříchu naráží na limitované možnosti přímo a trefně artikulovat své myšlenky.
Bylo by nespravedlivé připisovat vinu jen režisérce a nutno podotknout, že patřičný vliv na ztroskotání nese i scenáristka Samantha McIntyre. Základní příčinou neúspěchu v příběhu o udržení si unikátního zření na svět je jakákoliv absence takové vlastnosti. Rozpor umrtvující unifikace a osvobozující osobitosti je redukován na kontrast barev a oblečení – tedy mdlé šedi pracovníků firmy a rozbujelé barevnosti hlavní hrdinky, jejímiž největšími zbraněmi jsou třpytky a duhy. Banalita zprostředkování společně s vyprahlostí nápaditosti se projevuje i v laciných dialozích. Ty jsou naladěny na vlně absurdní komiky směřující k trapnosti, což je jediný fungující záměr scenáristky, umně realizovaný především hereckou dvojicí Brie Larson a Hamish Linklater. Jinak scénář bezradně tápe ve snaze cokoliv působivě zprostředkovat obecenstvu, od drobného sociálního apelu (obtěžování na pracovišti) až k primární myšlence.
Trailer:
Kit nelze odepřít podstatný rys dětskosti, která se však projevuje nejhoršími možnými charakteristikami. Neoplývá prozíravým pohledem dětí, jež ve své nezatíženosti konvencemi mimoděk pronášejí fascinující moudra. Zdůrazněna není ani bezelstnost, s kterou děti upřímně vyslovují i nejtrpčí pravdy. Naproti tomu je Kit akumulací negativních vlastností bohorovného mileniála. Je sobecká, občasně až zlá, přestože její trpkost postrádá řádného opodstatnění.
Její egocentrická povaha a touha po instantním štěstí v podobě jednorožce jsou (včetně výše načrtnutého) tématickým jádrem filmu, který postupně spěje ke katarzi, procitnutí. Kit se musí ze své dostředivosti otevřít světu, nalézt opravdové hodnoty, dospět a zároveň zůstat věrná sama sobě. Celé tohle hledání vlastní identity okořeněné špetkou magie ale stojí na vratkých základech a je prezentováno nanejvýš nezpůsobile. Extrémní nesympatičnost ústřední postavy vybízí (i přes univerzálnost tématu) k totálnímu odcizení diváka. Navíc, jak již bylo řečeno, její konflikt je uměle vystavěný. Nečelí žádným reálným peripetiím a (nezáměrně?) připomíná jeden z typů dnešní nejisté mládeže, jejichž jediným úkolem je naleznout sama sebe v překotném světě nekonečných možností. Nehledě na to, že proživatelkou tohoto stavu, povětšinou spojeného s pubescentním a adolescentním věkem, je postava ztvárněná devětadvacetiletou Brie Larson.
Přes celkovou plytkost lze hodinu a půl dlouhou, neplodnou snahu autorů zhlédnout vcelku pohodlně (hlavně díky povedenému castingu), nesmíte ovšem příliš přemýšlet. Pokud to totiž učiníte, vyjeví se vám bezobsažnost pečlivě kamuflovaná za mlhou barevných konfet. A budete uvrženi do tragického paradoxu nutkavé potřeby světu něco sdělit, aniž bychom věděli jak.