Recenze: Dumbo - slavné slůně s velkýma ušima se vrací do kin
To zaujme newyorského milionáře (Michael Keaton), který koupí celý cirkus a chce Dumba předvádět ve svém supermoderním (na tehdejší dobu) zábavním parku Dreamland. Ústřední zápletka pak spočívá v tom, že se hodní lidé (skoro všichni kromě Keatona) snaží zachránit nejen Dumba, ale také jeho mámu.
V roce 1941 natočil Disney animovaný film Dumbo. Byl dlouhý kousek přes hodinu a neměl nic společného s tímto novým filmem. S výjimkou toho, že se v něm také vyskytovalo slůně s ušima a že také létalo. Příběh původního Dumba se odehrával především mezi mluvícími zvířaty.
Příběh nového Dumba se odehrává především mezi lidmi (žádné zvíře v něm nemluví a ani to nevypadá, že by mělo nějak extra velikou inteligenci). Hlavními hrdiny filmu jsou lidé (kterých je hodně). Nový film má dvě hodiny a jeho zápletka je diametrálně odlišná (v původním filmu začne Dumbo létat až úplně na konci, v nové verzi už ve čtvrtině filmu).
Tímto úvodem jsem chtěl upozornit, že je úplně jedno, zda jste viděli nebo neviděli původní verzi. Pokud ne, přijdete jen o pár naprosto náhodných a z hlediska děje zbytečných odkazů (např. scéna "Pink elephants on the Parade", myš s červenou čepičkou nebo cirkusové vystoupení s klauny a hořícím domem).
Trailer:
Nejnovější film Tima Burton bohužel pokračuje v sestupné dráze tohoto kdysi kultovního režiséra s originálními nápady a vypiplanou audiovizuální stránkou.
Hlavní problém spočívá v tom, že žádná postava tohoto filmu není čímkoliv zajímavá (ani sám Dumbo). Všechny postavy jsou jen velmi základní archetypy, např. "malý tlustý uřvaný ředitel cirkusu s dobrým srdcem". "Holčička, která chce být vědkyní", "Zlý milionář s divným účesem", "Jeho milenka, která v sobě má zbytek dobra" a tak dále. Je jich hodně a žádná z nich nedělá během filmu nic zajímavého, jen se přibližně drží svého jednoduchého archetypu. Například nemám potřebu se jakkoliv zmiňovat o postavě Colina Farrella, tedy o hlavní lidské roli.
Story je opravdu jen o tom, že Dumbo umí létat, Keaton ho chce zneužívat ke svému prospěchu a všichni ostatní chtějí zachránit oba slony (Dumba i jeho mámu). Scénář napsal člověk, který má na svém kontě několik dílů Transformers a několik dalších filmů, které se vyznačují špatnými scénáři.
Optimisticky naladěný divák by mohl doufat, že Burton tuto chatrnou nehistorku ozvláštní nějakými úžasně stylovými vizuálními nápady, ale to funguje jen částečně. Celý film vypadá jako kdyby v něm úplně všechno kromě herců bylo špatné CGI (včetně třeba normálního pole s obilím nebo normálního cirkusového stanu). Občas je to záměr. Občas je to nepříjemné (většina zvířat je kompletně CGI). Nejlepší je skoro steampunkový Keatonův lunapark, zjevně inspirovaný Disneylandem. Ale opět platí, že v něm vidíme několik výtvarně zajímavých míst, ale jejich zajímavý vzhled nemá žádný vliv na nudný děj filmu. Občas se někde v pozadí odehraje nějak drobný vizuální vtípek, ale ve srovnání s předchozími Burtonovými filmy je to opravdu bída. Celé to vypadá jako kdyby se mu už nechtělo dělat filmy a jen rutinně kopíruje vnější znaky svých předchozích snímků, protože to po něm Disney tak chce. Bohužel...
Nový Dumbo je snesitelný film a pravděpodobně vás neurazí, což je asi to nejlepší, co o něm můžu napsat. A ta výprava občas ujde. A to je všechno. Úplně všechno.